Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #1 Skrevet 21. juni 2010 Jeg har syklet gjevnlig annenhverdag i ca 1,5 mnd, merker en anelse bedring, men det er kun en anelse og synes jeg. Gjør mitt beste på å sykle med melkesyra minst mulig, men allikevel har jeg melkesyre store deler av turen i mindre men grad da. Jeg sykler ca 6-8 km. Vil jeg etterhvert få mindre og mindre melkesyre, og kanskje forsvinne helt?
Wiggins Skrevet 21. juni 2010 #2 Skrevet 21. juni 2010 Jeg har syklet gjevnlig annenhverdag i ca 1,5 mnd, merker en anelse bedring, men det er kun en anelse og synes jeg. Gjør mitt beste på å sykle med melkesyra minst mulig, men allikevel har jeg melkesyre store deler av turen i mindre men grad da. Jeg sykler ca 6-8 km. Vil jeg etterhvert få mindre og mindre melkesyre, og kanskje forsvinne helt? Dette høres litt snodig ut. Hva var utgangspunktet ditt? Aldri vært aktiv i mange år, eller? Jeg har syklet til skole og jobb i alle år, distansen har vært mellom fire og femten kilometer, men jeg har aldri blitt særlig sliten av den turen. Det som jeg ser på som trening kommer i tillegg. Er det sånn at melkesyren kommer selv om du sykler med lav puls, eller er det heller sånn at du ikke klarer å holde deg selv i skinnet og sykler for fort? Utifra det du beskriver virker det for meg som om du holder for høy intensitet. Ro ned, bruk lettere gir. Det gir mindre melkesyre å bruke lettere gir med flere tråkk per minutt enn tunge gir med samme hastighet. Lance Armstrong revolusjonerte dette i 1999, da han hadde en pedalfrekvens på 110 tråkk per minutt opp fjellene. Selv klarer jeg ikke å holde så høy frekvens, dvs. jeg klarer det, men da klarer jeg ikke å holde noe særlig fart. Jeg tror hver enkelts unike sammensetning av raske og utholdende muskelfibre dikterer hva som er den gunstigste pedalfrekvensen, men alle bør holde minst 70, gjerne opp mot 90, altså litt fortere enn én omdreining per sekund. Hvis du ikke har pulsklokke så kjøp deg en. Tommelfingerregelen for makspuls er 220 minus alder, for kvinner 226 minus alder. Er du f. eks. 26 år og kvinne er din makspuls ca. 200. Hvis du da ligger på 60-70% av makspuls, dvs. 120 til 140, kan jeg vanskelig se hvordan du skulle kunne pådra deg melkesyre på en såpass kort distanse som 6-8 km.
gbnj Skrevet 21. juni 2010 #3 Skrevet 21. juni 2010 Jeg har syklet gjevnlig annenhverdag i ca 1,5 mnd, merker en anelse bedring, men det er kun en anelse og synes jeg. Gjør mitt beste på å sykle med melkesyra minst mulig, men allikevel har jeg melkesyre store deler av turen i mindre men grad da. Jeg sykler ca 6-8 km. Vil jeg etterhvert få mindre og mindre melkesyre, og kanskje forsvinne helt? "It never gets easier, you just go faster" Greg LeMond
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #4 Skrevet 21. juni 2010 Dette høres litt snodig ut. Hva var utgangspunktet ditt? Aldri vært aktiv i mange år, eller? Jeg har syklet til skole og jobb i alle år, distansen har vært mellom fire og femten kilometer, men jeg har aldri blitt særlig sliten av den turen. Det som jeg ser på som trening kommer i tillegg. Er det sånn at melkesyren kommer selv om du sykler med lav puls, eller er det heller sånn at du ikke klarer å holde deg selv i skinnet og sykler for fort? Utifra det du beskriver virker det for meg som om du holder for høy intensitet. Ro ned, bruk lettere gir. Det gir mindre melkesyre å bruke lettere gir med flere tråkk per minutt enn tunge gir med samme hastighet. Lance Armstrong revolusjonerte dette i 1999, da han hadde en pedalfrekvens på 110 tråkk per minutt opp fjellene. Selv klarer jeg ikke å holde så høy frekvens, dvs. jeg klarer det, men da klarer jeg ikke å holde noe særlig fart. Jeg tror hver enkelts unike sammensetning av raske og utholdende muskelfibre dikterer hva som er den gunstigste pedalfrekvensen, men alle bør holde minst 70, gjerne opp mot 90, altså litt fortere enn én omdreining per sekund. Hvis du ikke har pulsklokke så kjøp deg en. Tommelfingerregelen for makspuls er 220 minus alder, for kvinner 226 minus alder. Er du f. eks. 26 år og kvinne er din makspuls ca. 200. Hvis du da ligger på 60-70% av makspuls, dvs. 120 til 140, kan jeg vanskelig se hvordan du skulle kunne pådra deg melkesyre på en såpass kort distanse som 6-8 km. Hei og takk for svar. Jeg er en kvinne på 40, har vært sykemeldt (les mye stillesittende) i 7 mnd. Men går en times tur hver dag. Formen er ikke som den var før sykemeldingen. Jeg skal kjøpe meg en pulsklokke, blir spennende å se hva pulsen ligger på under syklingen. Jeg sykler nok litt på, men aldri så mye at jeg ikke kan prate. Skal prøve meg å ta det mer medro for jeg synes og at det er rart at jeg ikke har mer fremgang etter 1,5 mnd. Hilsen TS
gbnj Skrevet 21. juni 2010 #5 Skrevet 21. juni 2010 Hei og takk for svar. Jeg er en kvinne på 40, har vært sykemeldt (les mye stillesittende) i 7 mnd. Men går en times tur hver dag. Formen er ikke som den var før sykemeldingen. Jeg skal kjøpe meg en pulsklokke, blir spennende å se hva pulsen ligger på under syklingen. Jeg sykler nok litt på, men aldri så mye at jeg ikke kan prate. Skal prøve meg å ta det mer medro for jeg synes og at det er rart at jeg ikke har mer fremgang etter 1,5 mnd. Hilsen TS For å få fremgang så må man utfordre kroppen.
Wiggins Skrevet 21. juni 2010 #6 Skrevet 21. juni 2010 For å få fremgang så må man utfordre kroppen. Ja, man må trene så man blir sliten, men uten tilstrekkelig hvile blir det ingen fremgang, kun stagnasjon. Mange hobbymosjonister er for dårlige på hvilefaktoren. TS, passer du på å få nok søvn?
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #7 Skrevet 21. juni 2010 Ja, man må trene så man blir sliten, men uten tilstrekkelig hvile blir det ingen fremgang, kun stagnasjon. Mange hobbymosjonister er for dårlige på hvilefaktoren. TS, passer du på å få nok søvn? Takk for svar igjen :-) Ja, jeg har godt sovehjerte, og sover mellom 8 og 9 timer sammenhengende. I min opptrening etter sykemelding svømmer jeg 3 ganger i uka, og sykler de andre dagene. Kanskje det er for mye...? Jeg er fullstendig klar over at man må ta i for at fremgang skal skje, nå tenkte jeg at siden det ikke er stort fremgang på melkesyra, så må jeg ta det mer medro for å bygge toleranse før jeg kan ta i mer. Har fått forståelse av at jeg skal ikke bare kjøre på med melkesyra.
Wiggins Skrevet 22. juni 2010 #8 Skrevet 22. juni 2010 Takk for svar igjen :-) Ja, jeg har godt sovehjerte, og sover mellom 8 og 9 timer sammenhengende. I min opptrening etter sykemelding svømmer jeg 3 ganger i uka, og sykler de andre dagene. Kanskje det er for mye...? Jeg er fullstendig klar over at man må ta i for at fremgang skal skje, nå tenkte jeg at siden det ikke er stort fremgang på melkesyra, så må jeg ta det mer medro for å bygge toleranse før jeg kan ta i mer. Har fått forståelse av at jeg skal ikke bare kjøre på med melkesyra. Nei, hvis du trener og pådrar deg mye melkesyre hver dag vil du bryte ned kroppen, ikke bygge den opp. Å svømme tre ganger per uke høres bra ut, og å ta en forholdsvis kort sykkeltur som 8-10 km er burde gå bra de andre dagene, men da må ikke intensiteten være høy. Tempoet skal være slik at du greit kan snakke med en eventuell treningspartner.
Supraspinatus Skrevet 22. juni 2010 #9 Skrevet 22. juni 2010 Jeg har syklet gjevnlig annenhverdag i ca 1,5 mnd, merker en anelse bedring, men det er kun en anelse og synes jeg. Gjør mitt beste på å sykle med melkesyra minst mulig, men allikevel har jeg melkesyre store deler av turen i mindre men grad da. Jeg sykler ca 6-8 km. Vil jeg etterhvert få mindre og mindre melkesyre, og kanskje forsvinne helt? For å få mindre melkesyre må du trene slik at terskelen før du får melkesyre blir høyere. Den terskelen kalles vanligvis for "anaerob terskel". Kort forklart er det tidspunktetet hvor produksjon og nedbryting av melkesyre er likt. Søk etter "anaerob terskel" eller "terskeltrening" på google. Du finner sikkert mye nyttig der.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #10 Skrevet 23. juni 2010 Takker for tips Har syklet noe roligere nå, vært bevisst på at jeg har pust til å snakke (om jeg hadde en treningspartner) og lettere gir, så går det mye greiere med melkesyra. Får allikvel effekt med høy puls, så det er ikke slik at jeg er hakket før å renne bakover Hadde nok før høy intensitet ja. Hilsen TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå