Gå til innhold

Male dører?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal male entreen min hjemme i en lys farge. I gangen er der 5 gamle dører i lys tre, sånne laminatdører fra 70-tallet. De er ikke særlig pene. Helst ville jeg gjerne byttet ut alle sammen med nye hvite dører og karmer, men det er jo litt dyrt.

Har derfor lurt på å male dem hvite, og sette på nye håndtak. Noen som har gjort dette? Hvilke dører har dere? Er redd det kan bli veldig mye arbeid å pusse, grunne og male 5 dører på begge sider, men synes de er stygge slik de er nå.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det er veldig enkelt hvis de er helt glatte. Vask med salmiakkvann, sparkle skader/fordypninger og puss over når det er tørt. Mal første strøket med Heftgrunn/oljebasert, og deretter 2 strøk med oljemaling med minst 40 i glans (lavere glans blir for matt, og blir vanskelig å holde rent).

Bruk en liten, korthåret rull - men ikke de av skumgummi - da bobler malingen. Og ikke bruk vannbasert maling - det tørker raskere, men blir IKKE bra.

Det aller beste: Du kan male dørene på begge sider der de er nå - bare legg papir under og selvfølgelig: fjern alle håndtak, beslag og do-skilt etc :) For alle del - ikke prøv å male rundt - det blir harry!

Heftgrunn og oljemaling - da blir det fint.

Helt hvitt er sjelden brukt av dør-leverandører, de bruker 0502-Y, egghvt.

Hvis du har furu karmer, bør du male dem samtidig, samme malingen, og gjerne heftgrunn der også - de får fort litt hard medfart!

Lykke til med ny entre!

PS: jeg gjorde dette med 11 dører i to etasjer - det ble kjempebra, og en helt utrolig forandring - typete, moderne og så BILLIG!

Skrevet

De kan fint males på den måten "gjest" beskriver.

Men det er EN ting du kanskje bør forberede deg på...

Slike laminatdører er gjerne litt "bulkete" fordi det er lektert på innsiden og platene utenpå er TYNNE. Dette kommer godt frem når du maler dem ensfarget . Om du bruker blank maling blir det mer synlig enn om du bruker en matt maling.

Det er ikke sikkert dine dører er sånn, men jeg malte dørene i en leilighet jeg hadde tidligere og de ble veldig bulkete. Det endte med at jeg satte på dekorlister på dørene for å få oppmerksomheten bort fra dette.

Skrevet

Takk for råd. Så jeg er altså nødt å bruke olje maling, uff blir helt dårlig av den lukten. Er det ikke mulig å bruke vannbasert maling?

Er litt redd oljemaling, siden den er helseskadelig og jeg har en jente på 4 å ta hensyn til og.

Skrevet

Anbefaler deg absolutt å bruke oljemaling!

Det holder seg pent lengre, og er mye lettere å få jevnt og pent. Resultatet kan ikke sammenliknes!

Det tar lengre tid å tørke, men jeg synes helt klart det er verd det på dører og karmer.

Synes oljemalingene har blitt mer luktsvake enn jeg husket dem fra "gammelt av".

Med tanke på datteren din, bør du -såvidt jeg har forstått- faktisk velge oljemaling!

Dette er sakset fra sykavhuset.no:

"Nye kjemikalier som markedsføres som miljøvennlige, behøver ikke være bedre enn gamle kjemikalier. Et eksempel er vannbasert lateksmaling. Denne ble lansert på grunn av løsemiddelskader med oljemaling. Vannbasert maling avgasser vesentlig langsommere, dvs., det er du som beboer istedenfor maleren som får belastningen. Gassene er riktignok noe forskjellig, men du sliter med dem i årevis."

*Lisa*

Skrevet

Går med planer om å male dørene i gangen selv, så dette var aboslutt en tråd jeg kunne bruke til noe, men jeg hadde litt problemer med å forstå dette:

For alle del - ikke prøv å male rundt - det blir harry!

Jennifer

Skrevet

Jeg gjorde akkurat slik som " gjest" skrev med laminatdører i vårt forrige hus. Det ble veldig fint. Brukte noen fine sommerdager, så det var god lufting . Lykke til :D

Skrevet
Går med planer om å male dørene i gangen selv, så dette var aboslutt en tråd jeg kunne bruke til noe, men jeg hadde litt problemer med å forstå dette:

Jennifer

Jeg forstår det slik at dette altså handlet om å male rundt dørhåndtak, "doskilt" ets. Disse tar man av. ALT som ikke skal males tas av, så maler man hele døra, og så setter man det på plass igjen. Fordi "det å male rundt" ikke gir et pent resultat.

Skrevet

Satser på at du har rett jeg fredagsbarn, det med å ikke male rundt gir i allefall bedre mening nå. Kunne ikke finne på å male rundt håndtak og sånt allikevel da.

Jennifer

Skrevet

Dette var en skikkelig tupp-meg-i-rævva-tråd - takk!

Tusenfryd skal nemlig male dører og karmer og skal begynne før sommeren... heisan - hva er alt det gule løvet på bakken? Har det vært sommer allerede, siere du? Ojsann - ja, kanskje på tide å begynne snart da...?

Skrevet

Godt å se at jeg ikke er alene Tusenfryd! :ler: Jeg skulle faktisk stå ute i hagen å gjøre dette jeg, men jeg tror tørkeforholdene begynner å bli litt dårlig der ute.

Jennifer

Skrevet

Det verste er at det sikkert ikke tar mer enn en dag heller... og når det er gjort, så skjønner man ikke hvorfor man ikke gjorde det før...

Husker jeg ventet i halvannet år med å rydde loftet - og det ble verre og verre. En dag bare begynte jeg - det tok litt over tre timer. Tre timer av mitt liv hadde spart meg for alt det ekstra som hadde ballet på seg på den tiden (bare slenger det inne,s kal jo rydde "snart") og hadde spart meg for dårlig samvittighet store deler av tiden fordi jeg var så tung i rompa...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...