Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #1 Skrevet 21. juni 2010 På den ene siden føler jeg meg litt teit som spør, for det høres ut som om alt skal være fullstendig planlagt for meg, men når det nå er slik at jeg kan begynne å planlegge så vil jeg gjerne ha litt andre synspunkter på dette: Jeg er 28, gift, og vi har begge lyst på barn. Tingen er at jeg fortsatt studerer og vil få min første "ordentlige" jobb når jeg er ferdig. Jeg er ferdig enten om 1 1/2 år, eller om 2 år, avhengig av om skolen godkjenner et fag jeg har. Det er snakk om mastergrad. "Valget" mitt er derfor: 1) jeg kan prøve å bli gravid og få barn mens jeg studerer, eller 2) jeg kan studere ferdig, få meg jobb og prøve å bli gravid etter det. En ting jeg er redd for er at det skal være vanskelig å få seg jobb, enten fordi de forventer at jeg kommer til å bli gravid mens jeg jobber hos dem (fordi jeg er i "den alderen"), eller fordi jeg allerede har et lite barn og derfor kommer til å være hjemme ved sykdom osv. Jeg leste også i en annen tråd her at det er flere som ikke blir overlykkelige når nyansatte blir gravide. Hvis jeg går ut i arbeid hadde jeg uansett tenkt å jobbe der et år først, men jeg ville svart ærlig på intervjuet om at jeg ønsket meg barn i framtiden (jeg kjenner flere som har fått spørsmålet selv om det ikke er "lov") og dette vil jo påvirke ansettelsen min... hmm... Det er godt mulig at det er dumt av meg å tenke på alt dette, og det kan godt hende jeg finner en forståelsesfull og grei arbeidsgiver, men jeg går nå og lurer og klarer ikke helt å finne ut av hva jeg vil. Noen som har noen råd eller tanker? Er det noen åpenbare fordeler eller ulemper ved det ene eller det andre? (Hvis noen lurer på hva som skiller min tråd fra den andre som handler om en nyutdannet og graviditet så er det at jeg fortsatt har muligheten til å bli gravid under utdannelsen og jeg vurderer for og imot det :gjeiper:)
Gjest studier først Skrevet 21. juni 2010 #2 Skrevet 21. juni 2010 jeg kn vel egentlig ikke komme med noen gode råd, men jeg ville vente til jeg var ferdig med studiene. Da var jeg 26 og det ble samtidig slutt med meg og min daværende samboer Så skulle jeg etablere meg i arbeidslivet, hadde lyst til å ha en ok inntekt når jeg først hadde prioritert utdanning. Men jeg skulle også finne meg en ny mann som jeg ville ha barn med. Alt dette ordnet seg for meg, jeg tjener i dag over 500 t, er gift på 6. året - men har fremdeles ikke fått barn. Fyller 38 snart så nå begynner det å haste. Hvis du venter til du er ferdig med utdanningen og har fått din første jobb, så bør du ha en liten plan slik at ikke årene går. Når det er sagt, jeg er glad jeg ventet. På de årene som har gått har jeg reist mye, festet fra meg og gjort karriere. Nå kan jeg ikke vente med å bli mor og prioritere familie - håper jeg blir velignet med ett barn snart:-)
Gjest Krizzy Skrevet 22. juni 2010 #3 Skrevet 22. juni 2010 Økonomisk sett er det kanskje lurt etter utdannelsen Spesielt hvis du er under utdannelse nå ! Det du får fra lånekassen er ikke mye ! Sammenlignet med foreldrepenger kan det bli store forskjeller :gjeiper:
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #4 Skrevet 22. juni 2010 Økonomisk: lurt å vente!!! Biologisk: lurt å sette i gang!!!
einna Skrevet 22. juni 2010 #5 Skrevet 22. juni 2010 Mange får vel også mer enn et barn, så selv om du allerede har et barn, er det nok forventet at du får et til ganske snart..?
Gjest Krizzy Skrevet 22. juni 2010 #6 Skrevet 22. juni 2010 Økonomisk: lurt å vente!!! Biologisk: lurt å sette i gang!!! Enig Biologisk sett så kan det være lurt å vurdere det :gjeiper:
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #7 Skrevet 23. juni 2010 Mange får vel også mer enn et barn, så selv om du allerede har et barn, er det nok forventet at du får et til ganske snart..? Hm, ja, har store planer om å få en til etterhvert, men da hadde jeg i hvert fall håpet å være ordentlig igang med jobb - TS
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #8 Skrevet 23. juni 2010 Hm, ja, har store planer om å få en til etterhvert, men da hadde jeg i hvert fall håpet å være ordentlig igang med jobb - TS Da bør du vente.
Gjest Mille Skrevet 23. juni 2010 #9 Skrevet 23. juni 2010 Hei. Med tanke på det økonomiske bør du vente. De har ikke LOV TIL Å SPØRRE om slikt på intervju, så jeg synes faktisk ikke du skal si noe om det. Du kan si at du gleder deg til arbeidslivet og at det er det som er fokuset nå, blablabla, men ikke si at du kommer til å prøve å få barn innen kort tid. Ubevisst eller bevisst er det mange som tenker at da tar vi den andre kandidaten, selv om det ikke er lov. Det får du vel aldri vite, om det var grunnen.... Biologisk har du jo enda tid. Det er faktisk slik at vi kan få barn ganske lenge. Jeg skjønner at mange vil ha barn tidlig, men for min del ønsker jeg å vente. Jeg blir 27 i år.. Så kommer jo samlivet med kjæresten da, vil DERE ha barn, passer det sånn sett? Om du får barn midt i studiene er det mulig du må utsette dem litt (selv om mange klarer begge deler) og da er det jo enda lenger tid til du kommer i arbeid. Lykke til
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #10 Skrevet 23. juni 2010 Vil bare si takk til dere som tar dere tid til å skrive inn! Selv om det ikke blir noe enklere valg av hjelpen, så får det meg til å tenke - TS
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2010 #11 Skrevet 23. juni 2010 Jeg er veldig glad jeg var ferdigutdannnet (master) og hadde jobbet et par år før jeg fikk barn. Men jeg var likevel så gammel som du er nå da jeg fikk barn. Så i din situasjon tror jeg at jeg hadde hoppet i det og fått barn først. Plutselig tar det tid å bli gravid, tid å få fast jobb osv og så går årene. Det er mye verre å risikere å ikke få barn enn å rote litt lengre med studier og dårlig råd -mener jeg!
Vera Vinge Skrevet 23. juni 2010 #12 Skrevet 23. juni 2010 (endret) Jeg skrev et lengre svar til deg, men så fant jeg ut at det bare ble tull. Dette er litt vanskelig å svare på. Jeg syns selv det var så deilig å være ferdig med studier uten utsettelser osv, at det på én måte er fristende å oppfordre til å bli ferdig (men nå var jeg yngre enn deg da jeg var ferdig). Samtidig vil du da være noe over 30 når du endelig får ditt første barn, og biologisk er det jo lurt å starte tidligere dersom du er i et stabilt forhold og alt annet dermed ligger til rette. Når det gjelder det å være ung barnløs kvinne vs. å ha småbarn som nytudannet, tror jeg man kan bli gal i hodet av å tenke for mye på det, da det er umulig å vite hva arbeidsgivere tenker på. Men det er jo en risiko de løper uansett når de ansetter nyutdannede, så det tror jeg ikke man skal ta med i beregningen når det gjelder barneplanlegging. Jeg tror jeg ville helt mest mot å sette i gang snart, fordi det vil bli en god stund til ellers. Jeg har også flere venninner som fikk barn under studiene, og det gikk helt fint det. Litt trangere økonomisk enn ellers selvsagt, men ikke sånn at de led noen stor nød. Hun ene skrev også store deler av masteroppgaven sin i permisjonstiden, så hun ble ikke så forsinket som hun kunne blitt (men hun hadde en veldig rolig baby da, vet man ikke kan regne med det). Endret 23. juni 2010 av Vera Vinge
Gjest wild bird Skrevet 23. juni 2010 #13 Skrevet 23. juni 2010 Å få barn blir jo vanskeligere dess eldre man blir, sånn er jo naturen innrettet. Biologisk sett er det lettere når man er yngre. Det er heller ingen selvfølge at man kan bli gravid, og skulle det vise seg å bli vanskelig, kan det ta år før dere evnt. lykkes. Jeg tror at du kom til å angre på at du ikke prøvde tidligere hvis mine dystre spådommer skulle slå til. Jobb og studier har man muligheter for hele livet, barn er det tidsbegrensning på. Selv fikk jeg barn tidlig og tok utdannelse da de begynte å bli litt større. Syns det var helt ypperlig å være student mens jeg var småbarnsmamma.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2010 #14 Skrevet 23. juni 2010 Vent. Jeg anbefaler alle å vente. Alt er mye enklere når man har skikkelig ordnede forhold. Dessuten krever barn mer og mer materielt dess eldre de blir, og får man barn tidlig er det ofte greit der og da, men man er faktisk på konstant etterskudd i forhold til andre familier i samfunnet materielt sett. Hilsen 31, forholdsvis nyutdannet(8 år med høyere utdanning) og mor til 11-åring.
SummerJoy Skrevet 23. juni 2010 #15 Skrevet 23. juni 2010 Ville fått barn. Er ypperlige løsninger for studenter som får barn. Og hvis du har vært student lenge, så er du vant med å ikke ha all verdens med penger uansett. Det er ikke såå dyrt med barn, ikke de første årene iallefall. Jeg er enda ikke ferdig med utdannelse og venter nå mitt 2.barn. Er 27 år gammel. For meg var det viktig å ikke bli for "gammel" mor.
SummerJoy Skrevet 23. juni 2010 #16 Skrevet 23. juni 2010 Jobb og studier har man muligheter for hele livet, barn er det tidsbegrensning på.
SummerJoy Skrevet 23. juni 2010 #17 Skrevet 23. juni 2010 men man er faktisk på konstant etterskudd i forhold til andre familier i samfunnet materielt sett. ?
HelenaR Skrevet 23. juni 2010 #18 Skrevet 23. juni 2010 Tja, holder du og samboeren sammen blir det sikkert fint å få barn nå. Men å holde på med en master når du er gravid og har et lite barn (eller to) kan være ganske tøft, og iallefall om det skulle skje at du blir alene (snakker av erfaring). Om jeg hadde kunnet velge igjen, tror jeg jeg ville valgt å gjort ferdig utdanningen først.. Alternativt kan du prøve å bli gravid i løpet av de siste 9 mnd før du er ferdig, og melde deg opp til nye emner slik at du kan ha permisjon gjennom lånekassen. Økonomisk er det jo ikke noe sjakktrekk da.. Men da slipper du tenke på det med jobb vs. graviditet + du får litt ekstra tid å lete etter jobb. Du er ikke gammel!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå