Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2010 #1 Skrevet 21. juni 2010 diskuterte litt med ei venninne i går om når barna bør begynne med tamponger og hun selv kjøper tamponger til 11-åringen sin. Men er ikke det litt tidlig? Jeg har ei på 13 som ikke har fått mensen enda, men den er vel snart rundt hjørnet tenker jeg meg. Men burde man da kjøpe tampong eller bind? Har hørt så mye negativt om tampongen før og er ikke det noe man bør begynne med når man er voksen eller etter man har begynt å være seksuelt aktiv, noe det forhåpentligvis er lenge til for min datter?
Gjest Awsome Skrevet 21. juni 2010 #2 Skrevet 21. juni 2010 Bind er vel best i første omgang, men det er vel ikkje verre enn at du kjøper ein pakke tamponger i minste størrelsen i tillegg så får datteren din velge selv når den tid kommer.
Gjest Cho Skrevet 21. juni 2010 #3 Skrevet 21. juni 2010 Da jeg fikk mensen brukte jeg bind omtrent de to første gangene, så gikk jeg over til tampong. Bind var ekkelt og klamt, og jeg gikk konstant rundt og var redd for at det skulle lukte, synes gjennom buksa, at jeg skulle blø igjennom eller lignende. Kjøp begge deler med en gang, og gi henne muligheten til å styre det selv.
Rumohra Skrevet 21. juni 2010 #4 Skrevet 21. juni 2010 Man trenger absolutt ikke være verken voksen eller seksuelt aktiv for å bruke tamponger. Jeg begynte med en gang jeg fikk mensen (var vel 14-15), og synes det er så fantastisk mye bedre enn med bind. Men det er ganske individuelt om det er mulig å få tampong inn uten smerter før man har begynt å ha sex, jeg har aldri hatt noe problem med det, men har venninner som er jomfru og voksne som ikke får inn tampong. Enig med flere over her, om at hun kan få velge selv og prøve seg fram.
Sugerøret Skrevet 21. juni 2010 #5 Skrevet 21. juni 2010 (endret) ville latt jenta prøve seg frem til hva hun liker. Kjøpe inn litt forskjellig og la henne teste i fred og ro ,med noen gode/velmente råd først? Jeg brukte bind de første gangene selv men gikk over til tampax. Fikk mens da jeg var 11år Endret 21. juni 2010 av Kårky
Gjest Spinell Skrevet 21. juni 2010 #6 Skrevet 21. juni 2010 Har aldri hørt at man må ha debutert seksuelt for å bruke tamponger. Selv brukte jeg i alle fall tamponger fra 14-årsalderen, og det var noen år før jeg debuterte, og hadde ingen problemer med det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #7 Skrevet 21. juni 2010 Jeg brukte bind de første to-tre gangene jeg hadde mensen, hatet det, gikk over til tamponger, and never looked back. Er så mye mer fornøyd med det! Mindre klamt og ekkelt, og jeg synes det er mye mer hygenisk. Selv har jeg et problem med blod, så synes det er lettere at alt blir samlet opp på ett sted "på innsiden" først, i stedet for å renne ut *grøss*. Begynte med de minste størrelsene, og brukte større etterhvert ved behov. Hadde ikke debutert seksuelt før jeg fikk mensen, var vel ca 12.
I.am.me Skrevet 21. juni 2010 #8 Skrevet 21. juni 2010 Du skal ikke være naiv og tro at det er lenge til din jente debuterer seksuelt - likevel ser jeg ikke hva det har med bruk av tampong å gjøre? Tampong er flott for de som klarer å bruke det. Det lar henne ha f.eks svømming og gym uten problemer (det er ikke morro å ha gym med bind). Men samtidig er det en smakssak om man liker bind eller tamponger best og jeg syns unge jenter bør få velge selv. Syns ikke det er galt å kjøpe tamponger til en 11-åring dersom hun liker å bruke det. Man velger jo ikke å få mensen, og da kan man i hvert fall velge om man vil ha bind eller tamponger :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2010 #9 Skrevet 21. juni 2010 diskuterte litt med ei venninne i går om når barna bør begynne med tamponger og hun selv kjøper tamponger til 11-åringen sin. Men er ikke det litt tidlig? Jeg har ei på 13 som ikke har fått mensen enda, men den er vel snart rundt hjørnet tenker jeg meg. Men burde man da kjøpe tampong eller bind? Dette må hun få bestemme selv. Det er ikke sikkert hun forteller deg når hun får den, en gang.
Gjest gjest Skrevet 21. juni 2010 #10 Skrevet 21. juni 2010 Dette må hun få bestemme selv. Det er ikke sikkert hun forteller deg når hun får den, en gang. Selv om hun sier hun har fått mens så er det ikke sikkert at hun forteller at hun kjøper tamponger til seg selv, heller. Moren min kjøpte inn firkantede bomullskladder av noen bind som hun sa jeg skulle bruke. De var skikkelig ubehagelige og klønete så jeg åpnet pakken og kastet et par stykker av dem. Så kjøpte jeg meg tamponger selv for lommepengene mine og sa ingenting om det til mamma. Når skal man begynne med tamponger? Når man selv vil fordi man har mens og foretrekker tamponger. Så lenge man bytter ofte nok er det ingen grunn til å ikke bruke det.
Gjest redstar Skrevet 21. juni 2010 #11 Skrevet 21. juni 2010 diskuterte litt med ei venninne i går om når barna bør begynne med tamponger og hun selv kjøper tamponger til 11-åringen sin. Men er ikke det litt tidlig? Jeg har ei på 13 som ikke har fått mensen enda, men den er vel snart rundt hjørnet tenker jeg meg. Men burde man da kjøpe tampong eller bind? Har hørt så mye negativt om tampongen før og er ikke det noe man bør begynne med når man er voksen eller etter man har begynt å være seksuelt aktiv, noe det forhåpentligvis er lenge til for min datter? Jeg ville selv ikke anbefalt at en skal bruke tampong, ivertfall ikke i begynnelsen, og jeg ville også brukt ph-verdi vennlige tamponger som elle osv, da jeg selv og mangen andre jeg kjenner ikke kan bruke o.b feks pga da får en infeksjon/sopp/lukt osv.. 11 år synes jeg at er alt for tidlig og gå med tampong. Ville begynt med bind ivertfall.
Gjest Eurodice Skrevet 21. juni 2010 #12 Skrevet 21. juni 2010 (endret) Selv om hun sier hun har fått mens så er det ikke sikkert at hun forteller at hun kjøper tamponger til seg selv, heller. Moren min kjøpte inn firkantede bomullskladder av noen bind som hun sa jeg skulle bruke. De var skikkelig ubehagelige og klønete så jeg åpnet pakken og kastet et par stykker av dem. Så kjøpte jeg meg tamponger selv for lommepengene mine og sa ingenting om det til mamma. Når skal man begynne med tamponger? Når man selv vil fordi man har mens og foretrekker tamponger. Så lenge man bytter ofte nok er det ingen grunn til å ikke bruke det. Jeg trodde alle bind stort sett var firkantede, jeg . Endret 21. juni 2010 av Belladonna
Gjest gjest Skrevet 21. juni 2010 #13 Skrevet 21. juni 2010 Jeg ville selv ikke anbefalt at en skal bruke tampong, ivertfall ikke i begynnelsen, og jeg ville også brukt ph-verdi vennlige tamponger som elle osv, da jeg selv og mangen andre jeg kjenner ikke kan bruke o.b feks pga da får en infeksjon/sopp/lukt osv.. 11 år synes jeg at er alt for tidlig og gå med tampong. Ville begynt med bind ivertfall. Det er jo veldig greit å snakke litt med datteren sin om slike ting, da. Så blir hun bedre i stand til å bestemme selv hva hun vil bruke. Uten at moren nødvendigvis skal bestemme hvilke typer mensbeskyttelse datteren skal bruke. Jeg er like lite intressert i at moren min skal bestemme hvilken type hårskum, deo, make-up, og hudrens jeg skal bruke, som at hun skal bestemme hvilke bind hun syns jeg skal bruke fordi jeg er i en bestemt alder.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #14 Skrevet 21. juni 2010 Jeg var vel 14 når jeg tok min egen jomfruhinne med en slik tampong etter at jeg hadde badet med den en sommer. Vondt! Veldig vondt!
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #15 Skrevet 21. juni 2010 Jeg var vel 14 når jeg tok min egen jomfruhinne med en slik tampong etter at jeg hadde badet med den en sommer. Vondt! Veldig vondt!
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #16 Skrevet 21. juni 2010 Jeg trodde alle bind stort sett var firkantede, jeg . Moderne bind med vinger og runde ender kan vel neppe kalles firkantede? Iallefall ikke disse fra Always: http://www.always-info.no/index.html Jeg husker også noen fæle gammeldagse bind som jeg fikk av Mamma, de hadde rette ender og så nærmest firkantede ut, tror det var Saba self sit. Grøss!
Gjest SmallTalk Skrevet 21. juni 2010 #17 Skrevet 21. juni 2010 (endret) Jeg mener at det er opp til jenta selv om hun vil bruke tamponger eller bind, og det beste du kan gjøre er å kjøpe inn begge deler også får hun bestemme selv. Det er tross alt hennes kropp og det er hun som skal føle seg komfortabel, ikke du. Og jeg skjønner ikke hva som er så galt med å bruke tamponger selv om man er ung? Så lenge man er nøye med hygienen så gjør jo ikke det noe. De fleste synes det er flaut å få mensen, og gjør sitt beste for å skjule det f.eks i gymgarderoben. Det er f.eks mye enklere å skjule at man bruker tamponger enn bind. I tillegg lekker ikke tamponger på langt nær så lett som det bind kan gjøre. Og nei, tamponger er ikke forbeholdt voksne eller folk som er seksuelt aktive. De minste tampongene er lite tynne som en lillefinger. Ikke noe hokus-pokus med dem akkurat. Tampongene man måtte være dreven for å bruke "døde" for mange år siden. Endret 21. juni 2010 av SmallTalk
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #18 Skrevet 21. juni 2010 11 år synes jeg at er alt for tidlig og gå med tampong. Ville begynt med bind ivertfall. Men det er jo ikke du som skal begynne med det. Dette er det jenta som må bestemme. Jeg har aldri klart meg med bind de første dagene. Skulle jeg sittet hjemme flere dager i måneden da, fordi det er "for tidlig" å gå med den beskyttelsen jeg trenger? Har heller aldri kunnet bruke den minste størrelsen. Skulle min mor bestemt hvilken størrelse jeg trengte? Nå kjøpte jeg alt sånt selv i min tid, kunne aldri falt meg inn å diskutere det med min mor. Det er for privat. Men det er jo ikke alle jenter i den alderen som har egne penger å handle for, så da er man avhengig av å ha en mor uten egne oppfatninger av hva som er "riktig" å bruke.
miss_universum Skrevet 21. juni 2010 #19 Skrevet 21. juni 2010 Jeg er enig med de fleste over her, hun må få lov til å velge dette selv. Kjøp inn begge deler og ha det i badeskapet til hun trenger det. Fortell henne at det ligger der, og trenger hun hjelp til å finne ut av hvordan begge deler virker så kan hun komme til deg. Selv om man er mamma kan man ikke bestemme om datteren skal bruke bind eller tampong, uansett hvor gammel datteren er syns jeg. Syns hun i tillegg at det er ekkelt å bruke bind (noe som mange syns) er det veldig dårlig gjort av mammaen å ikke la henne få lov til å bruke noe annet. Det å få mensen kan være ekkelt nok i seg selv for mange, da må man kunne bruke det som demper ubehaget mest og det er bare hun selv som kan finne ut av hva det er.
Gjest redstar Skrevet 21. juni 2010 #20 Skrevet 21. juni 2010 Men det er jo ikke du som skal begynne med det. Dette er det jenta som må bestemme. Jeg har aldri klart meg med bind de første dagene. Skulle jeg sittet hjemme flere dager i måneden da, fordi det er "for tidlig" å gå med den beskyttelsen jeg trenger? Har heller aldri kunnet bruke den minste størrelsen. Skulle min mor bestemt hvilken størrelse jeg trengte? Nå kjøpte jeg alt sånt selv i min tid, kunne aldri falt meg inn å diskutere det med min mor. Det er for privat. Men det er jo ikke alle jenter i den alderen som har egne penger å handle for, så da er man avhengig av å ha en mor uten egne oppfatninger av hva som er "riktig" å bruke. Neineinei, jeg mente bare at enn bør prøve bind de første gangene, og så bruke tampong når en føler at enn vil det(er jo opptil hver enkelt somsakt) Selv sa mine venniner og bekjente at dem likte ikke å bruke tampong i begynnelsen fordi det var veldig ubehagelig men med tiden gikk dem over til dette i anledninger dem ville ha det. En velger så klart selv, jeg brukte bind først selv om mamma hadde både bind og tamponger i skuffen som hun opplyste meg om slik at jeg selv kunne komme til henne om jeg ville prate om dette eller evnt høre på råd osv:) Så, jeg ville hatt begge alternativer på badet slik at min datter kunne velge hva hun evnt ønsket og bruke:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå