Gå til innhold

Vi går personlig konkurs pga barnebidrag

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper det er noen her som har noe erfaring eller kan komme med noen råd... for nå står vi bom fast. Min samboer har et barn fra et tidligere forhold. Naturlig nok skal han betale barnebidrag... men vi er svært fortvilet over beløpet som blir trukket i måneden. Dette har gjort at min samboer har fått inkassosaker som hoper seg opp. Disse hadde han klart å betale om kravet via NAV bare hadde vært noenlunde fornuftig. Utbetalt i dag har han ca 14 000,- Av dette må han betale 4200 i bidrag, og 4700 i bidragsgjeld. Denne opparbeidet pga NAV sitt sviktende system og angivelige feilberegninger fra deres side. Vi har snakket både med NAV og NAV I. Og kommer ingen vei. Det kan da ikke være meningen at man skal sitte igjen med litt over 4000 kroner å betale regninger og livsopphold for? Jeg jobber selvfølgelig å tjener penger... men det kan da ikke være riktig at jeg må betale hans x fordi hun ikke er villig til å jobbe?

Vi står fast på hva vi kan gjøre videre... er det noen klageinstans over NAV? Fylkesmannen eller noe sånn?

Setter vanvittig stor pris på om noen kan hjelpe. Vi vil jo selvfølgelig at barnet skal ha det bra hos mor... og vil ikke på noen måte sluntre unna bidrag... men hadde vært litt hyggeligere med noenlunne fornuftige former...

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

forstår deg veldig godt. aner ikke hvordan det kunne bli til det der.

kan ikke rådet deg noe heller, hva med å snakke med en advokat?

det må være en feil.

min samboer betaler nesten 4000 i barnebidrag hver måned for sitt barn, men har noe høyere inntekt.

jeg har også et barn fra før, men faren jobber bare deltid og jeg får bare 680 kr i måneden. så rettferdig er dette systemet her!:(

Skrevet (endret)

Jeg tviler på at en som har utbetalt 14000, må betale et bidrag på 4200 kr etter de nye reglene.

testet kalkulatoren på nav sine sider, og der puttet jeg inn 100 000 på bbidragsmottaker, og 750 000 på bidragsyter, og by måtte da betale NOK 4 014, og derfor tror ikke ejg at han bare har 14000 utbetalt, om han da ikke betaler sinnsykt i skatt.

Kanskje det er en regnefeil et eller annet sted, men han bør ikke akseptere kr 4200 i bidrag, om han ikke har nesten en million i inntekt.

Jeg la inn at barnet var 10 år, og hadde barnet vært yngre ville bidraget blitt lavere,men høyere om barnet var eldre.

Endret av Piper
Skrevet

Fra januar 2009 ble det nye beregningsregler.

Du/dere kan bruke bidragskalkulatoren på NAV sine sider for å beregne riktig bidrag.

Beløpet du nevner virker ekstremt høyt!

På hvilken måte har de kommet fram til det beløpet på 4200,-?

Bidragsgjelden han har opparbeidet seg kommer han nok ikke unna. Han har jo da i en periode ikke betalt noe bidrag virker det som om, og må da betale for det nå.

Skrevet

Takk for svar :) Vi har testet kalkulatoren til NAV og den viser et helt annet beløp.. da kommer den ut med 1700 kr eller noe sånn... bare forstår ikke at avviket kan være så stort. Er det noen som har erfaring med å klage inn sånne saker? Vi har begynt å gi opp NAV da vi ikke kommer noen vei. Hva gjelder gjelden skal selvfølgelig den betales... men 4700 kr mnd? kjenner frustrasjonen brer seg...

Setter kjempe pris på fler innspill :)

Skrevet

Send inn for ny beregning, og forklar at i følge kalkulatoren til Nav er beløpet mer enn 50 % avvik, og be de derfor beregne det på nytt gratis. Er det lenge siden dere ba om beregning, må dere kanskje betale 850 kr for en ny beregning

Skrevet (endret)

Når ble det beløpet på 4700,- fastsatt? Hadde samboeren din mindre samvær da, høyere lønn osv. Var bidragssummen resultat av en privat avtale mellom din samboer og hans eks? (NAV kan også da innkreve beløpet utifra den avtalen som er gjort partene imellom).

Det er ikke slik at NAV nødvendigvis bestemmer hva bidraget skal være. Bidragskalkulatoren er en veileder. Man står fritt til å avtale både høyere og lavere sum. Klarer man ikke å bli enige er det resultatet av bidragskalkulatoren som blir det faktiske bidraget.

Endret av Lizzee
Skrevet

Sakset fra NAV

Dersom mor eller far ønsker at NAV skal fastsette eller endre barnebidraget, må begge betale et gebyr til staten. Hvis dere velger å inngå en privat avtale, unngår dere gebyr. Hver av foreldrene kan be om at Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral (Innkrevingssentralen) krever inn og formidler bidraget selv om de har inngått privat avtale. Dette er gebyrfritt.
Gjest redstar
Skrevet

Takk for svar :) Vi har testet kalkulatoren til NAV og den viser et helt annet beløp.. da kommer den ut med 1700 kr eller noe sånn... bare forstår ikke at avviket kan være så stort. Er det noen som har erfaring med å klage inn sånne saker? Vi har begynt å gi opp NAV da vi ikke kommer noen vei. Hva gjelder gjelden skal selvfølgelig den betales... men 4700 kr mnd? kjenner frustrasjonen brer seg...

Jeg har også hatt dårlig erfaring med nav og blitt skikkelig dårlig og urettferdig behandlet og jeg sendte inn klagebrev både ang min saksbehandling og vedtaket jeg var missfornøyd med. Send inn klagebrev, det skal stå adresse på vedtaket dere har fått. Lett er det ikke og lang tid tar det, men om dere står på, maser og purrer,... så kommer dere igjennom, det gjorde jeg(hver dag nesten for å være helt ærlig) og jeg fikk rettet opp i saken min.... Men fremdeles er det mye mye som enda ikke er slik som det skal, men sånn er det jo bare når det kommer til nav*slitsomt*!

Veldig trist og høre om deres sitvasjon, og håper dere får orden på dette!

Masse lykke til:)

Skrevet

Jeg har også hatt dårlig erfaring med nav og blitt skikkelig dårlig og urettferdig behandlet og jeg sendte inn klagebrev både ang min saksbehandling og vedtaket jeg var missfornøyd med. Send inn klagebrev, det skal stå adresse på vedtaket dere har fått. Lett er det ikke og lang tid tar det, men om dere står på, maser og purrer,... så kommer dere igjennom, det gjorde jeg(hver dag nesten for å være helt ærlig) og jeg fikk rettet opp i saken min.... Men fremdeles er det mye mye som enda ikke er slik som det skal, men sånn er det jo bare når det kommer til nav*slitsomt*!

Veldig trist og høre om deres sitvasjon, og håper dere får orden på dette!

Masse lykke til:)

TS har ikke sagt noe om hvem eller hvordan det feilaktige (?) beløpet på 4700 er beregnet. Det kan jo hende at dette beløpet er noe som TS sin sambo og eksen hans kom frem til i privat avtale. SOm de så har fått NAV til å formidle mellom dem (det er fullt mulig). Det kan også hende at de ikke har fått regnet om bidraget etter at det kom nye regler i januar 2009.

Har bare hatt god erfaring med NAV jeg, og det har alltid vært vi selv (jeg og eksen) som har bestemt bidragsbeløpet - ikke NAV. De siste årene er det jeg som har betalt bidrag til eksmannen min. Vi var hos NAV (iforbindelse med at vi skulle dele barnetrygd-utbetalingen) og fikk hjelp til å regne ut bidraget jeg skulle betale (det samme som vi selv hadde kommet frem til med bidragskalkulatoren). Vi satte opp dette beløpet i vår private avtale. Jeg kunne velge om jeg ville betale direkte til eksen min eller via NAV. Valgte det første. Vi har også flere ganger fått endret bidragsbeløpet pga endring i sivilstatus og inntekt. Aldri noe problem det så lenge det i bunn og grunn er opp til meg og eksen hva bidraget skal være (har også en periode nå kuttet ut å betale bidrag, vi ble enige om å gjøre det sånn, og NAV har ingenting med det å gjøre). Hadde vi vært uvenner eller ikke ønsket å ha en privat avtale så hadde bidraget blitt regnet ut fra samme opplysninger og jeg ville ha måttet betale via NAV.

I TS sin sak så er det vel klart at eksen til samboeren IKKE vil ha noen endring ettersom det vil føre til mindre penger for henne. Så det er vel helst denne eksen som er problemet...? Men hun må også forholde seg til at beregningen av bidrag endret seg i januar 2009.

Og som det står hos NAV: "Dersom mor eller far ønsker at NAV skal fastsette eller endre barnebidraget, må begge betale et gebyr til staten ". Hvis eksen ikke vil ha endret bidraget så kommer hun vel ikke til å betale gebyret.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er for det første ikke du som kan klage til NAV, men samboeren din. For det andre skal det ikke sendes inn en klage men gjøres en endring i bidraget.

Hvis det skal klages - hva skal det klages på? Det beløpet er jo beregnet en gang og da var det kanskje riktig? Har samboeren din hatt store endringer i inntekt? Har eksen hans hatt store endringer? Hadde han barnet mindre hos seg før? Alt dette påvirker jo hvor mye som skal betales. Og når disse faktorene endres så må dere jo samboeren din melde fra og får regnet ut nytt bidrag. NAV kan jo ikke gjette seg til dette!

Når det skal gjøres endring må NAV få informasjon fra begge parter (både din sambo og hans eks) og begge må betale gebyr til NAV for å få satt nytt bidragsbeløp.

Grunnen til at det ofte tar lang tid å få ordnet sånne ting er at bidragsmottaker ikke vil ha endret beløpet (når det betyr mindre penger for mottaker) og at hun da trekker ut tiden og ikke sender inn det hun skal, betaler endringsgebyret osv. Det er jo ikke NAV sin feil!

Dette går også motsatt vei. Min eksmann begynte å ha barna våre mindre og samtidig hadde han veldig stor lønnsøkning. Disse to tingene til samme betydde at bidraget fra ham skulle økes. Men han ga blaffen i å sende inn opplysninger om lønnsøkningen sin osv. Det tok to år før jeg fikk det jeg skulle ha! NAV hjalp meg hele veien, men det er jo ikke all verden de får gjort når eksmannen min satte seg på bakbeina.

Skrevet

Så ikke om det har blitt nevnt før, men dere kan regne ut selv. Behøver ikke får NAV til å regne ut for 850,-.

Hvis begge parter er enige, så kan de jo ta seg en time sammen og regne ut på NAV sine sider.

850,- spart er jo litt penger.

Skrevet

Jeg håper det er noen her som har noe erfaring eller kan komme med noen råd... for nå står vi bom fast. Min samboer har et barn fra et tidligere forhold. Naturlig nok skal han betale barnebidrag... men vi er svært fortvilet over beløpet som blir trukket i måneden. Dette har gjort at min samboer har fått inkassosaker som hoper seg opp. Disse hadde han klart å betale om kravet via NAV bare hadde vært noenlunde fornuftig. Utbetalt i dag har han ca 14 000,- Av dette må han betale 4200 i bidrag, og 4700 i bidragsgjeld. Denne opparbeidet pga NAV sitt sviktende system og angivelige feilberegninger fra deres side. Vi har snakket både med NAV og NAV I. Og kommer ingen vei. Det kan da ikke være meningen at man skal sitte igjen med litt over 4000 kroner å betale regninger og livsopphold for? Jeg jobber selvfølgelig å tjener penger... men det kan da ikke være riktig at jeg må betale hans x fordi hun ikke er villig til å jobbe?

Vi står fast på hva vi kan gjøre videre... er det noen klageinstans over NAV? Fylkesmannen eller noe sånn?

Setter vanvittig stor pris på om noen kan hjelpe. Vi vil jo selvfølgelig at barnet skal ha det bra hos mor... og vil ikke på noen måte sluntre unna bidrag... men hadde vært litt hyggeligere med noenlunne fornuftige former...

:)

Har du papirene fra den gang 4200 ble beregnet?

Hva var grunnlaget den gang (inntekt mor og far og samværsprosent for far)?

Har dette grunnlaget blitt endret?

I så fall så må jo faren/din samboer informere NAV om dette.

Jeg vil tro at årsaken til at han betaler så mye nå er at det ikke er sendt inn oppdateringer om de faktiske forhold.

Skrevet

Så ikke om det har blitt nevnt før, men dere kan regne ut selv. Behøver ikke får NAV til å regne ut for 850,-.

Hvis begge parter er enige, så kan de jo ta seg en time sammen og regne ut på NAV sine sider.

850,- spart er jo litt penger.

Det at de ikke må betale noe gjelder for privat avtale - og det virker ikke som om de har det. Det er jo NAV som har beregnet 4200 for dem.

De kan selvsagt beregne nytt bidrag selv og nå sette opp privat avtale som skal danne grunnlag for videre betaling av barnebidrag. Og da korrekt beløp. Men det fordrer at de får eksen/moren med på en privat avtale som gir henne mindre penger. Også ved privat avtale kan betalingen går via NAV. (slik at det er NAV som krever inn pengene fra far og utbetaler til mor)

Hvis moren ikke vil ha privat avtale så må NAV regne nytt bidrag og det må de betale 850 for. Uansett så vil jo TS sin mann spare på det så lenge det virker som om bidraget da blir halvparten av det det er i dag.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og som det står hos NAV: "Dersom mor eller far ønsker at NAV skal fastsette eller endre barnebidraget, må begge betale et gebyr til staten ". Hvis eksen ikke vil ha endret bidraget så kommer hun vel ikke til å betale gebyret.

Min eks ble krevd av sosialkontoret (han var mottaker av sosialstøtte i mange år) at bidraget skulle beregnes på nytt. Han sendte inn inn krav til NAV om ny beregning. Jeg måtte betale gebyr, men han slapp unna da han hadde for lav inntekt. Endring i bidraget ble null.

Jeg hadde bedt NAV om ny beregning av bidraget og heller betalt de 850 kr.

I tillegg så hadde jeg søkt om endring i beløp vedr. bidragsgjelden. Man skal ha penger igjen å leve for.

Anne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...