Gå til innhold

Kan en 3-åring sitte i bussete uten bilsete?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Bare lurte på om det er noen som vet om barn som har fyllt 3 år kan sitte i vanlig bussete uten barnesete dersom det er belte tilgjengelig og en voksen sitter ved siden av? Hvilken erfaringer har andre med barn? Skal på en 2 timers busstur og vanskelig å få barnet til å sitte i vognen i 2 timer i strekk og bussselskapet har ikke(så langt jeg vet) bilseter for barn som er tilgjengelig

Mvh. mammimammi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har latt mine barn sitte i bussetet uten barnesete, men ikke på så lange turer som det du skal på. Men jeg trodde da at de fleste busselskaper hadde barneseter? Du kan jo ringe det selvskapet som du skal reise med og høre om de har barneseter?

Skrevet

Jeg har latt mine barn sitte i bussetet uten barnesete, men ikke på så lange turer som det du skal på. Men jeg trodde da at de fleste busselskaper hadde barneseter? Du kan jo ringe det selvskapet som du skal reise med og høre om de har barneseter?

En ulykke kan skje på en fem minutters tur også, om det er derfor barnet må bruke barnesete på buss.

Har aldri sett eller hørt noen bruek barnesete på buss, men kanskje det praktiseres ulikt.

Skrevet

En ulykke kan skje på en fem minutters tur også, om det er derfor barnet må bruke barnesete på buss.

Har aldri sett eller hørt noen bruek barnesete på buss, men kanskje det praktiseres ulikt.

Selvsagt kan det skje. Men dessverre har ikke bybussene her vi bor noen alternativer til barn som ikke sitter i barnevogn. Da må de nesten sitte i setene som oss andre. Men jeg har opplevd på ekspressbusser at de har barneseter til barn, så jeg regner med at dette er noe som TS også kan få, siden det er snakk om en 2 timers tur.

Skrevet

Det er iallfall lovleg at barn over 3 år bruker ordinært bilbelte i bussen. (Trygg Trafikk)

Alle nye bussar er pålagt å ha to plassar med godkjend sikringsutstyr til barn under 3 år. Ein 3-åring vil jo også kunne bruke ein slik plass, om den er ledig. (For bybussar er reglane mindre streng.)

Å la barnet sitje i vogna er iallfall ikkje sikrare enn å la det sitje i bussetet!

Skrevet

Når jeg har barnet mitt på busstur ( under 3 år), bruker jeg megselv som barnesete. Sitter fint på fanget mitt og jeg har alltid en arm rundt livet på barnet. Men har aldri vært på lengre turer. Og vi tar buss bare for å ta buss. Barnet elsker nemlig bussturer.

Skrevet

Er du sikker på at det ikke finnes barnesete "bakpå" voksen sete? Jeg tok bussen da minsten var 2- 2 1/2 år og da la bussjåføren et voksensete fremover og vips der hadde jeg barnesete med sele og alt. Ungen ble jo sittende feil vei, men det fikk h*n bare overleve.

Skrevet

Er du sikker på at det ikke finnes barnesete "bakpå" voksen sete? Jeg tok bussen da minsten var 2- 2 1/2 år og da la bussjåføren et voksensete fremover og vips der hadde jeg barnesete med sele og alt. Ungen ble jo sittende feil vei, men det fikk h*n bare overleve.

Setene du sikter til er kanskjeTiltBack? Desse setene har eg berre sett på Flybussen foreløpig.

Du er vel klar over at det er tryggast for barn å sitje bakovervendt til dei er minst 4 år?? Trur det er heilt bevisst at desse setene er laga mot køyreretninga. :jepp:

Skrevet

Setene du sikter til er kanskjeTiltBack? Desse setene har eg berre sett på Flybussen foreløpig.

Du er vel klar over at det er tryggast for barn å sitje bakovervendt til dei er minst 4 år?? Trur det er heilt bevisst at desse setene er laga mot køyreretninga. :jepp:

De fleste ekspressbusser har denne type barneseter. Eller de har puter/seter til utlån.

Skrevet

Når jeg har barnet mitt på busstur ( under 3 år), bruker jeg megselv som barnesete. Sitter fint på fanget mitt og jeg har alltid en arm rundt livet på barnet. Men har aldri vært på lengre turer. Og vi tar buss bare for å ta buss. Barnet elsker nemlig bussturer.

DET kan jeg fortelle deg er falsk trygghet.

Ombord i fly får barnet et ekstra belte som spennes på uten på forelderens belte.

Da jeg tok lappen så fikk vi kjøre test-krasjer, kanskje 15 km/t? Og bare den lille farte gjør at det er vanskelig å holde på baby/barn. (vi fikk dukke i fanget)

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/08/kjrer-bil-med-barna-p-fanget-se.html

"Et eksempel på kreftene involvert: Et usikret barn på 10 kg vil veie 236 kg ved en kollisjon i 30 km/t. "

Gjest gjest
Skrevet

Ombord i fly får barnet et ekstra belte som spennes på uten på forelderens belte.

Da jeg tok lappen så fikk vi kjøre test-krasjer, kanskje 15 km/t? Og bare den lille farte gjør at det er vanskelig å holde på baby/barn. (vi fikk dukke i fanget)

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/08/kjrer-bil-med-barna-p-fanget-se.html

"Et eksempel på kreftene involvert: Et usikret barn på 10 kg vil veie 236 kg ved en kollisjon i 30 km/t. "

Det er også falsk trygghet fordi mammaen selv vil fortsette bevegelsen framover ved bråstopp - og får kanskje barnet i klem under seg samtidig som hun selv også veier mye mer ved en bråstopp pga fysikkens naturlover.

Bruker du mye buss med barn så får du kanskje ha med deg setepute til å sette barnet på og sikre det med belte? Uansett er det ikke sikret ordentlig uten godkjent utstyr.

Skal man på lang tur må man ta kontekt med busselskapet og arrangere at de fester sikringsutstyr når du er betalende kunde i deres transportselskap.

Skrevet

Nå er det kun kortere bussturer i byen vi tar. 5- 10 minutter. Og trafikken går i sneglefart som regel. Bussene er ikke utstyrt med noesomhelst. Hverken til voksne eller barn. Iallefall så jeg har lagt merke til.

Skrevet

Nå er det kun kortere bussturer i byen vi tar. 5- 10 minutter. Og trafikken går i sneglefart som regel. Bussene er ikke utstyrt med noesomhelst. Hverken til voksne eller barn. Iallefall så jeg har lagt merke til.

Jo jeg vet. Og skjønner at du gjør det, ville bare påpeke at det ER ingen sikkerhet i å holde barnet på fanget, i tilfelle noen skulle tro det var OK på lengere turer også. :)

Bybusser har andre regler, enn langtransport.

Gjest gjest
Skrevet

Jo jeg vet. Og skjønner at du gjør det, ville bare påpeke at det ER ingen sikkerhet i å holde barnet på fanget, i tilfelle noen skulle tro det var OK på lengere turer også. :)

Bybusser har andre regler, enn langtransport.

Akkurat det var mitt poeng også. Her jeg bor er det samme situasjon som "mann" 21:21 beskriver både på busser, t-baner og trikker. Mødre kommer på med vogn og sitter med baby/småbarn på fanget.Man har rett og slett ikke noe valg om sikring.

Men på lengre turer som er planlagt syns jeg man bør avtale sikring av barna med busselskapet. Man kan sikkert ringe før avreisedagen og høre hvordan de pleier å sikre barn i bussene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...