Gå til innhold

Kjæresten klikker fordi jeg "slanker" meg

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg nevnte her om dagen for han at jeg skulle begynne med et slankeprodukt og reaksjonen hans var skremmende. Jeg påpekte at det var ikke for å slanke meg, men for å kontrollere matinntaket fordi jeg spiser en del sjokolade og er redd for å gå opp i vekt.

Målet er ikke mer enn å holde vekten, evnt gå ned et par kilo til der jeg var for noen måneder siden (før jeg traff han). Produktet skal heller ikke brukes som erstatning for måltider, mer som tillegg. Kjedespiser ofte om kvelden, og tenkte derfor det var lurt å ha en suppe/shake uten mange kalorier å knaske på istedenfor å kjedespise snacks.

Han reagerte med å si at han ikke ville ha en tynn skjelettjente og han kom til å droppe meg tvert om jeg ble for tynn (for tynn i hans øyne)

Jeg opplevde det som en trussel, "ser du ikke sånn og sånn ut dropper jeg deg". Han var skikkelig alvorlig, jeg ble nesten skremt. Greit nok å oppfordre meg til å ikke slanke meg (enig i den, er imot slanking selv! Vil som sagt bare kontrollere kaloriinntaket mitt, uten å bli fanatisk), men å si det på den måten?

Jeg er slank, men ikke tynn. BMI er vel på rundt 20-21, altså godt innen normalen. Syns han jeg er for tynn burde han aldri blitt sammen med meg, han må godta den kroppen jeg har syns jeg. Pluss/minus et par kg skal ikke ta knekken på et forhold...

Jeg har en kropp de fleste guttene sikler etter (altså ikke noe formløs stankelbein) også kommer han og sier sånn?

Blir det samme som å si "legger du på deg 5 kg slår jeg opp!".

Er dette ok oppførsel av han?

Opplevde det som rimelig kontrollerende og truende...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke blande meg i krangelen deres, men synes disse shakene og slikt er veldig unødvendig. Det er dessuten ofte masse sukker i dem. Prøv heller å småspis sunne ting som grønnsaker (med lett dip), nøtter, frukt om du blir sulten på kveldene. Eller lag en smoothie selv! :) Og om du vil slanke deg kan du jo heller begynne å trene (evt. trene mer kondisjon)? :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke blande meg i krangelen deres, men synes disse shakene og slikt er veldig unødvendig. Det er dessuten ofte masse sukker i dem. Prøv heller å småspis sunne ting som grønnsaker (med lett dip), nøtter, frukt om du blir sulten på kveldene. Eller lag en smoothie selv! :) Og om du vil slanke deg kan du jo heller begynne å trene (evt. trene mer kondisjon)? :)

Ja, jeg trener i tillegg, men for tiden er jeg skadet så kan ikke:/

Har aldri testet ut noe "slankemat" tidligere, pga skepsis, så tenkte bare prøve 1 pkn. Var jo svindyre, så kjøper neppe igjen med mindre de smaker usedvanlig godt:p

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er redd for å gå opp i vekt pga. sjokolade, er løsningen å kutte ut sjokoladen, ikke bytte ut maten med tullegreier. :gjeiper:

Skrevet

Om han skulle slumpe til å være inne på noe, at du er passelig som du er og slett ikke trenger å tenke på vekten din, spiller det likevel ingen rolle. Du skriver at du "opplevde det som kontrollerende og truende", ergo har dere et problem som ikke handler om saken men om relasjonen deres/hans oppførsel.

Det er aldri greit å føle seg kontrollert eller truet, og det er ikke akseptabelt å true eller kontrollere andre om de er uenige med deg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er redd for å gå opp i vekt pga. sjokolade, er løsningen å kutte ut sjokoladen, ikke bytte ut maten med tullegreier. :gjeiper:

Vet:p Men jeg klarer det ikke, sjokolade er min største og verste uvane, så jeg må regulere det litt i matveien for å ikke risikere å gå opp.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om han skulle slumpe til å være inne på noe, at du er passelig som du er og slett ikke trenger å tenke på vekten din, spiller det likevel ingen rolle. Du skriver at du "opplevde det som kontrollerende og truende", ergo har dere et problem som ikke handler om saken men om relasjonen deres/hans oppførsel.

Det er aldri greit å føle seg kontrollert eller truet, og det er ikke akseptabelt å true eller kontrollere andre om de er uenige med deg.

Ja, det er sant! At han syns jeg er fin nå, ikke liker for tynne jenter osv er helt greit, men det var måten det ble sagt på som var til å reagere på.

For tiden er jeg på ferie, så får ikke tatt det opp med han in person heller. Dette ble sagt på sms.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Målet er ikke mer enn å holde vekten, evnt gå ned et par kilo til der jeg var for noen måneder siden (før jeg traff han).

(...)

(enig i den, er imot slanking selv! Vil som sagt bare kontrollere kaloriinntaket mitt, uten å bli fanatisk),

Synes reaksjonen til gutten vitner om sunn fornuft!

Utsagnene dine er klassiske slankeunnskyldninger.

Dessuten er jeg personlig så imot sånne slankeprodukter at jeg blir kvalm.

Hvis du vil beholde vekta di, kutt ut overflødig sjokolade. Blir det vanskelig, erstatt dem med noe sunt men godt. (grønnsaker med dip/egenlaget smoothie/en fruktsalat)

Skjerp deg! Husk at det er viktig å være sunn også. Du vil føle deg nøyaktig like usunn og dvask om du spiser de produktene der, for de er ikke bra for deg. En gulrot til kveldssnacks vil du derimot føle deg bedre av, fullstappa med ordentlige vitaminer og ekte smak!

MEN

om fyren blir sur på deg fordi du bytter ut sjokkisen med gulrota, da er det noe galt. Det må nevnes.

Skrevet

For å legge alle slanke-diskusjoner til side og prøve å se situasjonen: Hvis han sa rett til deg at han ville droppet deg hvis du ble for tynn er det noe som ikke er helt som det skal være. Det vil si hvis du er nøktern og bare vil bli kvitt noen ekstra-kilo for å komme i bikinien f.eks. Da ville jeg ha spurt ham rett ut hva han egentlig mente med det. Jeg har venninner som er slanke-nazier og aldri slutter med dietter og lignende, kan skjønne typene deres at de er lei slanke-maset men det er noe helt annet å true med å slå opp på det grunnlaget. Kanskje han har dårlig erfaring med dette, kanskje han har vært sammen med en med spiseforstyrrelser? Uansett må du vel snakke med ham og komme til bunns i det. Kan jo være han sa ting i affekt og det ikke var så krasst ment som det ble sagt :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...