Gå til innhold

Ex nekter å hente tingene sine

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi har vært sammen med en fyr som tydligvis viser seg å være ekstremt uansvarlig og lite villig til å samarbeide.. De har for noen mnd siden nå slått opp, og det har oppstått et par problemer som jeg lurer på om noen kan være behjelpelig med å finne en løsning på.. Kanskje noen har vært i samme situasjon.

Han har masse ting hos henne som han skulle få lagre der midlertidig. Disse har han til sammen fått over en måneds frist på å hente, men det skjer ikke. Hun har ikke kapasitet til å ha de lengre, og nå har han sluttet å ta telefonen når hun ringer.

Det enkleste hadde jo vært å bare kaste tingene, men da kan hun bli erstatningsansvarlig. Jeg har foreslått at hun skal ta leie for dem slik at han ikke får dem tilbake før han har betalt, men han skylder henne allerede penger i tillegg til de telefonregningene fra en mobil han fikk låne i hennes navn (over 4000 kr) som ikke blir betalt, og hun vil helst bare ha saken ut av verden. Hun er også redd for at han med vilje ikke skal betale regningene bare fordi hun setter krav til han.

Hun ringte politiet for å høre hva som var best å gjøre med saken, på lovlig vis, men fikk beskjed om at det ikke var en politisak (naturligvis) og at hun eventuelt måtte kontakte en advokat. Lettere sagt å gjort når man er student og alenemor til et lite barn, med tanke på økonomien..

Noen som har noen forslag til hva man kan gjøre med tingene? Tenker nesten at siden han ikke kan bevise at det er hans ting, så kunne hun bare kaste eller selge det uten å bli erstatningsansvarlig.. Det hadde jo absolutt vært enklest. Men man vil jo gjøre det riktige og ha sitt på det tørre.

Takke for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Vitaminbjørn
Skrevet

Ville ringt eller sendt melding, sagt at om det ikke er hentet innen da og da. Så ender alt ut på gata.

Skrevet

Jeg ville reist til ham med tingene og dumpet dem utenfor huset eller leiligheten.

Skrevet

Ville ringt eller sendt melding, sagt at om det ikke er hentet innen da og da. Så ender alt ut på gata.

Jeg også.. Og da må hun sette det ut på gaten! En fordel hvis hun sender han en melding eller mail med lesebekreftelse.. Da har hun på det tørre at hun har gitt han beskjed, uten at han har fulgt det opp... Da bør det ikke være noe problem hvis han vil begynne og kødde det til for hun..

Skrevet

kontakte foreldrene og be de hente tingene

Skrevet

Synes å huske at det er en lov som sier et maksantall på antall måneder som man "må" oppbevare noe før man kan kaste det.

Jeg hadde sendt ham en enkel melding der jeg hadde skrevet "om du ikke henter tingene dine denne dato på dette klokkeslett får jeg det kjørt hjem til foreldrene dine/slenger det på gata".

Jeg har kasta alle tingene til eksen min etter at jeg ga ham mange frister. Han har til dags dato ikke savnet noen av dem og om han gjør meg erstatningsansvarlig, så synd. Han har ikke bevis på at noe av det var hans eller at jeg har hatt det.

Skrevet

Han har allerede fått dato og beskjed om at de blir kastet om han ikke henter dem to ganger, men i følge politiet så kunne hun ikke kaste de uten å kunne bli stilt som erstatningsansvarlig.

MEN han har jo egentlig lite bevis på hva han hadde hjemme hos henne da, så han har vel ingen sak likevel?

Takk for svar :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ringt foreldrene og spurt om de kunne komme og hente dem.

Hvis ikke, hadde jeg sendt rekommmandert brev der jeg krevde avhenting av tingene innen en viss frist (beskjeden bør kanskje også sendes på sms fordi han kanskje er typen til å ikke hente brevet).

Blir ikke tingene hentet innen fristen, ville jeg gitt dem bort på finn.no og sendt han linken til annonsen.

Skrevet

Jeg som er TS forresten, var ikke meninga å være anonym i første innlegg.

Er det like "gyldig" å eventuelt selge tingene hans om det er noe av verdi? Tenker hun kanskje kunne brukt det på å dekke det han skylder henne...

Å sende brev er nok ingen vits i, da slasken ikke har noen adresse. Eller, vi vet ikke hvilken. Han bor nemlig hos kompiser, litt her og der og har ikke vært ansvarlig nok til å finne en egen plass å bo på evigheter.. Han bodde jo hos henne i en periode, og før det bodde han med en kompis da og..

Men sms'er har han sannelig fått nok av.

Skrevet

Han er forresten fosterbarn og tror ikke han har så mye kontakt med foreldrene.. Tror ikke de er interessert i å ta ansvar for det, med andre ord.

Gjest Supermimz
Skrevet

Jeg som er TS forresten, var ikke meninga å være anonym i første innlegg.

Er det like "gyldig" å eventuelt selge tingene hans om det er noe av verdi? Tenker hun kanskje kunne brukt det på å dekke det han skylder henne...

Å sende brev er nok ingen vits i, da slasken ikke har noen adresse. Eller, vi vet ikke hvilken. Han bor nemlig hos kompiser, litt her og der og har ikke vært ansvarlig nok til å finne en egen plass å bo på evigheter.. Han bodde jo hos henne i en periode, og før det bodde han med en kompis da og..

Men sms'er har han sannelig fått nok av.

Har dere mulighet til å sette tingene hos en hyggelig kompis av ham?

Skrevet

Det er ikke lenge til St. Hans...

Gjest Krizzy
Skrevet

Jeg ville reist til ham med tingene og dumpet dem utenfor huset eller leiligheten.

Jeg å... Men det spørs hvor langt unna det er og hvor mye det er :gjeiper:

Skrevet

Gi han en frist for å hente tingene sine. Overholder han den ikke; dump sakene hans. Hvis dere finner ut hvor han bor, fint. Hvis ikke; kast alt.

Skrevet

Send en sms med tidsfrist for når det skal hentes. Blir det ikke hentet så selg det på finn.no og behold pengene i og med han allerede skylte deg penger.. (for de tror jeg du kan se langt etter...)

Skrevet

Han har fått frist, 2 ganger. Den siste går ut i dag. Men han er visst ikke å få tak i på telefon når hun ringer, så det ser ikke ut til at han har tenkt å hente dem innen de neste 2 timene og 10 minutterne.

Da er det vel bare å kvitte seg med alt da. Han har jo ikke bevis på hva det er han eier og som er hos henne, egentlig.

Takk for svar :)

Skrevet

Hva med Jussbuss eller andre gratis advokatordninger? Er jo greit å være helt sikker på at hun ikke kan ende opp med problemer om hun ender opp med å dumpe tingene på gata eller selge de :)

Skrevet

Juridisk rådgivning for kvinner (?) www.jurk.no - kan være noe å sjekke også om det ikke alt er kastet :)

Skrevet (endret)

En huseier/namsmannen plikter i alle fall å ta vare på leieboerens eiendeler i tre måneder etter lovlig utkastelse. Deretter kan det selges for å dekke utgifter, men det er ikke lov å beholde et eventuelt overskudd.

Nå skal det vel godt gjøres at du automatisk får de samme rettighetene som namsmannen til å selge ting, men du kan regne dagen han flyttet ut som datoen for lovlig fravikelse, og telle derfra. Kaste det, kan du.

Ellers er alternativet å finne ut hvor han sover for tiden, og mobilisere vennegjengen, og sette alt foran døra hans.

Selv ville jeg nok pakket alt, lempet det utfor døra, og bestilt borttransportering til hans oppholdssted for hans regning.

Endret av Kamikatze

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...