Gå til innhold

Sykepenger

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fast jobb i kommunen, hvor jeg får utbetalt 15 000 kr i fast lønn hver måned. I tillegg jobber jeg ekstra hos samme arbeidsgiver. Det utgjør ca. 5000 kr ekstra utbetalt pr/mnd om man regner gjennomsnittet de siste 3-6 mnd.

Jeg har tidligere i yrkeslivet vært fullt sykemeldt en periode. Da fikk jeg utbetalt sykepenger fra arbeidsgiver som tilsvarte fast lønn, mens NAV utbetalte den delen av grunnlaget som oversteg min faste lønn. Jeg er nå fullt sykemeldt igjen i en kort periode. Gjelder det fortsatt at NAV utbetaler det som overstiger vanlig lønn, når arbeidsgiver forskutterer det som utgjør fastlønna?

Hva skjer om jeg blir gradert sykemeldt, for eksempel 50%? Da vil jeg ikke ha mulighet til å jobbe ekstra. Vil NAV da utbetale 50% av lønnsgrunnlaget som overstiger fast lønn?

Er redd for å tape mye på å være syk... Håper noen har peiling på dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en fast jobb og en ekstra jobb.

Jeg får regnet gjennomsnittet av lønnen min som sykepenger, så du taper ingenting på det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men er du fullt sykemeldt eller gradert?

Er redd for å komme dårlig ut når jeg ikke lenger er fullt sykemeldt. Det kommer an på hvor mye av ekstrainntektene som blir "dekt opp" av NAV... Er jo snakk om flere tusenlapper hver måned.

Gjest Krizzy
Skrevet

Men er du fullt sykemeldt eller gradert?

Er redd for å komme dårlig ut når jeg ikke lenger er fullt sykemeldt. Det kommer an på hvor mye av ekstrainntektene som blir "dekt opp" av NAV... Er jo snakk om flere tusenlapper hver måned.

Ringt NAV? :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hehe, nei... Har litt telefonangst. Tenkte noen her inne ville dele sin kunnskap med meg ;)

Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

Hehe, nei... Har litt telefonangst. Tenkte noen her inne ville dele sin kunnskap med meg ;)

Jeg får prøve å forklare :) Men advarer! Jeg er dårlig til å forklare sånt skriftlig. Derfor jeg spurte om du hadde ringt NAV :gjeiper:

Hvis du har en fastlønn på etter en 50% stilling (15 000 kroner), og har i tilegg opparbeidet deg ekstravakter til en 30% stilling (5 000 kroner), så har du gjennomsnittlig jobbet i en 80% stilling de siste månedene.

(Jeg har bare laget et par prosenttall fordi jeg ikke vet hva hva den faktiske stillingsprosenten din er).

Dermed utbetales sykepengene etter en 80 % stilling. (50+30=80).

Hvis du skal jobbe 50%, kan du arbeide i en 40% stilling fordi du har "opparbeidet" deg en 80 % stilling.

MEN! Det er noe som må diskuteres med arbeidsgiver om hvordan det skal gjøres :) Om man da arbeider 25 % i den faste stillingen, og 15 % ekstravakter eller hva som skjer.

Edit: Er det mulig å forstå hva jeg mener i alt dette skriveriet mitt? :gjeiper:

Endret av Krizzy
Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg nå. 90% stilling i kommunen, pleid å jobbe mye ekstra. Er nå gravid og sykemeldt med bekkenløsning. Jeg får lønn fra kommunen for 90 % stillingen min, og i tillegg til det, får jeg 288 kr pr dag fra NAV. Vet ikke akkurat hvordan de har regnet seg frem til den summen, men det er vel et gjennomsnitt de siste x måneder av hva jeg har hatt ekstra.

En periode prøvde jeg å jobbe 50 %, og da fikk jeg 144 kr pr dag.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Krizzy: Takk for svar :) Jeg skjønner hva du mener, så du er ikke dårlig til å forklare.

Men, hvor mye jeg "kan" jobbe påvirker ikke utbetalingen fra NAV... Jeg får jo uansett samme utbetaling fra arbeidsgiver. Jeg tror i alle fall det blir sånn.

Pupsi: Takk for at du skrev om din situasjon :) Det blir helt likt min. Dagsatsene du beskriver svarer på spørsmålet mitt.

De viser at jeg vil tape 2500 kr/mnd om jeg blir 50% sykemeldt kontra 100%... Om de regner ut fra 1 mnd, 3 mnd eller 6 mnd vil grunnlaget være likt, så det har ikke så mye å si.

Huff :(

Skrevet

Jeg taper på å jobbe litt jeg også, men akkurat nå er jeg ikke i form til det uansett. Men synd det skal være sånn!

Gjest Krizzy
Skrevet

Krizzy: Takk for svar :) Jeg skjønner hva du mener, så du er ikke dårlig til å forklare.

Men, hvor mye jeg "kan" jobbe påvirker ikke utbetalingen fra NAV... Jeg får jo uansett samme utbetaling fra arbeidsgiver. Jeg tror i alle fall det blir sånn.

Du kan høre litt med arbeidsgiveren din hvordan rutinene er der. Du skal ikke tape noe på å være gradert sykmeldt vs fullt sykmeldt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er synd. Er jo en grunn til at jeg jobber ekstra - nemlig at vi trenger pengene.

Er selv gravid. Sykemeldt 100% i 4 uker pga. kvalme og ekstrem trøtthet. Nå har jeg i tillegg kjempevondt i bekkenet, så er spent på tida framover. Er ikke mer enn 10 uker på vei.

Lykke til videre :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du kan høre litt med arbeidsgiveren din hvordan rutinene er der. Du skal ikke tape noe på å være gradert sykmeldt vs fullt sykmeldt.

Når jeg ikke har full stilling, men er avhengig av å ta ekstravakter virker det som jeg taper på en eventuell gradert sykemelding. Er jo NAV som dekker opp det som overstiger fast lønn, som igjen blir dekket opp av arbeidsgiver. Så er nok lite arbeidsgiver kan gjøre med akkurat det :(

Gjest Krizzy
Skrevet

Når jeg ikke har full stilling, men er avhengig av å ta ekstravakter virker det som jeg taper på en eventuell gradert sykemelding. Er jo NAV som dekker opp det som overstiger fast lønn, som igjen blir dekket opp av arbeidsgiver. Så er nok lite arbeidsgiver kan gjøre med akkurat det :(

Ok. Jeg er dårlig til å forklare meg :gjeiper: Det var det jeg visste :) og fryktet :gjeiper:

Når du er avhenging av å ta ekstravakter, så tar du ekstravakter for å fylle opp i timene ved siden av.

Sykepengenegrunnlaget er fastsatt av en grunn, og det er det er gjeldende etter. Som sagt, du skal ikke tape noe. Det er derfor du får utbetalt andelen på ekstravakter :gjeiper:

Har du en fast stilling i 50% og jobbet 30% ekstra vakter, så skal du ved 50% sykmelding arbeide 40%. Dvs, at du antageligvis arbeider 25% i den faste stillingen og 15% med ekstravakter per uke. Du har "på en måte" 2 arbeidsforhold, men hvordan dette gjøres er helt avhenging av hvordan rutinene til arbeidsgiver er. :)

Håper jeg nå klarte å formidle budskapet! :gjeiper:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hm, jeg skjønner litt, tydeligvis, men ikke alt ;) Kanskje blir jeg nødt til å ringe NAV uansett :ler:

Arbeidsgiveren min er ikke videre fleksibel på sånne ting, så regner jeg at jeg må bite tennene sammen og jobbe fullt til det sier pang.

Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

Hm, jeg skjønner litt, tydeligvis, men ikke alt ;) Kanskje blir jeg nødt til å ringe NAV uansett :ler:

Arbeidsgiveren min er ikke videre fleksibel på sånne ting, så regner jeg at jeg må bite tennene sammen og jobbe fullt til det sier pang.

Hvis du har telefonskrekk, kan du sende mail :) Da er det bare sånn at du må smøre deg med tålmodighet mens du venter :)

Endret av Krizzy
Skrevet

Sykepengegrunnlaget beregnes som regel etter gjennsomsnittlig ukeinntekt de siste fire ukene før du ble sykemeldt. Ved veldig variasjon i inntekten, kan lenger periode bli lagt til grunn.

Så om du jobbet normalt mye overtid før sykemeldingen, vil du få sykepenger for dette, som du også sier.

Dette sykepengegrunnlaget er jo nettopp det - grunnlag for sykepenger og ikke for lønn. Så om du jobber gradert, men uten overtid, vil du tape på det i forhold til full sykemelding.

Om det blir riktig å da sykemelde seg mer fra ordinært arbeidsforhold og ikke for overtid, tviler jeg på, men jeg ville nok tatt telefonen til NAV. Alternativt kan du jo sende dem en mail?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg får høre med dem. Selv om jeg er ganske sikker på at jeg taper penger om jeg blir gradert sykemeldt, ut fra Pupsis eksempel.

Nå går jeg ut i ferie i 4 uker :) Det kan jo hende at formen er strålende etterpå og at jeg kan jobbe i min faste stilling (75%) og ta ekstravakter i tillegg, som vi er avhengige av.

Det virker som systemet passer best for dem som har 100% fast stilling... Lite av det i Helse-Norge.

Takk for svar alle sammen!

Gjest Krizzy
Skrevet

Sykepengegrunnlaget beregnes som regel etter gjennsomsnittlig ukeinntekt de siste fire ukene før du ble sykemeldt. Ved veldig variasjon i inntekten, kan lenger periode bli lagt til grunn.

Så om du jobbet normalt mye overtid før sykemeldingen, vil du få sykepenger for dette, som du også sier.

Dette sykepengegrunnlaget er jo nettopp det - grunnlag for sykepenger og ikke for lønn. Så om du jobber gradert, men uten overtid, vil du tape på det i forhold til full sykemelding.

Om det blir riktig å da sykemelde seg mer fra ordinært arbeidsforhold og ikke for overtid, tviler jeg på, men jeg ville nok tatt telefonen til NAV. Alternativt kan du jo sende dem en mail?

Overtid beregnes aldri med i sykepengegrunnlaget :)

Gjest Krizzy
Skrevet

Ja, jeg får høre med dem. Selv om jeg er ganske sikker på at jeg taper penger om jeg blir gradert sykemeldt, ut fra Pupsis eksempel.

Nå går jeg ut i ferie i 4 uker :) Det kan jo hende at formen er strålende etterpå og at jeg kan jobbe i min faste stilling (75%) og ta ekstravakter i tillegg, som vi er avhengige av.

Det virker som systemet passer best for dem som har 100% fast stilling... Lite av det i Helse-Norge.

Takk for svar alle sammen!

Hør med dem :)

Jeg merker at jeg ikke var flink til å forklare det skriftlig, mye enklere å forklare muntlig. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...