Gå til innhold

Han skal opp - jeg skal ned. Hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og sambo har litt forskjellige mål, og lurer på hvordan vi kan nå dem.

Jeg har som mål å gå ned i vekt etter fødselen (er ikke for ambisiøs her ang trening i begynnelsen, men tenker først og fremst på matveien). Samboeren min derimot, ønsker å gå OPP.

Vi er bevisste i matvegen, men helt ærlig så har jeg kun peiling på hvordan jeg skal nå MITT mål og ikke hvordan jeg kan tilpasse middag og diverse slik at han ikke går ned han også. Når jeg handler så kjøper jeg for eksempel Vita Hjertego til brødskiva, grove brød, lett-majones, magre pålegg, produkter med mindre sukker, ekstra lett melk, fullkornspasta, alltid salat/grønnsaker til middag osv.

Dette er jo produkter jeg ser på som sunne, men når målet hans er å gå OPP i vekt så er jo ikke magre produkter det han burde få i seg.

Hvordan skal vi gjøre det her? Må jeg kjøpe dobbelt opp med pålegg, mat osv? Vil jo at han skal få i seg SUNN mat selv om han skal opp i vekt, så å sende han på Burger King hver dag er ikke akkurat et alternativ :P

Kan legge til at han i utgangspunktet trener (må komme igang igjen). Er proteinpulver noe å vurdere kanksje?

Merker jeg ikke har PEILING på hvordan jeg skal kombinere kjøleskapsinnhold og middager når jeg skal NED i vekt og han OPP.

Takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om du har tenkt å amme skal du ikke slanke deg samtidig. For mange kommer det uansett automatisk når man ammer, for det krever mye energi av kroppen din å lage melk.

Skrevet

Felles middager: Begge spiser i utgangspunktet det samme (kjøtt/fisk, grønnsaker), han tar en større porsjon enn deg og kan evt. ta mer karbohydrater ved siden av (ris, poteter, osv.)

Du drikker vann eller skummet melk, han drikker helmelk.

Brødmat osv.: Samme fullkornsgreier og pålegg med proteiner i, du spiser små mengder, han spiser mye større mengder.

Trenger han å få i seg enda mer kalorier kan han pøse på med mer helmelk (evt. med proteinpulver i, det blir som å drikke melk med mer melk oppi), og så mange egg han orker hver dag.

Og begge bør trene ordentlig, men spesielt han siden han skal opp i vekt. Og da er det enda dummere å ikke trene enn hvis man skal ned i vekt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Her spiser han generelt det dobbelte av hva jeg gjør, mer avokado på skiva og sånt. Spiser jeg en filet kylling eller fisk, spiser han to. Tar jeg 5 fetaost biter får han 10. Jeg deler ett kokt egg på to skiver, han har ett egg per skive. Slike små ting utgjør veldig mye.

Er ikke så vanskelig i grunn :)

Skrevet

Om du har tenkt å amme skal du ikke slanke deg samtidig. For mange kommer det uansett automatisk når man ammer, for det krever mye energi av kroppen din å lage melk.

Fullt klar over dette, derfor skrev jeg at jeg ikke skal trene men være bevisst på hva jeg spiser. Går an å spise magert og sunt uten å sulte seg :) Kommer ikke til å gå sulten.

Jeg er usikker på om han får til å spise så mye mat jeg, han spiser jo til han blir mett og vel så det, men har likevel gått ned. Har aldri i verden gått inn for å gå opp i vekt selv, så synes det er vanskelig å lage mat som han skal gå opp av. Men helmelk og egg og proteinpulver når han kommer igang med treninga hørtes ikke dumt ut :)

Problemet er jo at han blir mett før jeg får stappa i han de ekstra karbohydratene og proteinene :gjeiper: han får jo aldri FOR LITE mat når jeg lager middag og slikt, og det er ikke sånn at halvparten av tallerkenen består av grønnsaker.. Han har jo alltid kjøtt og poteter eller ris i større mengder somregel.

Jeg lager lunsj til han, og forrige gang bestod matpakka av 2 smørbrød (4 grove skiver) med omelett, skinke, paprika, agruk, majones og masse spinat. Ved sidenav fikk han 2 pannekaker med sukker og 1 banan. Noe jeg eventuelt kan fortsette med?

Noen som har forslag til hva jeg kan lage til lunsjen hans som feiter han opp? :gjeiper: pålegg og slikt. Høres jo ut som om jeg styrer livet hans nå, men går hjemme om dagene og har stålkontroll på innkjøp og laging av matpakke, trives med å ordne litt for han når jeg likevel ikke gjør noe om dagene ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Få han til å ta tran om han ikke gjør det. 100 enkle ekstra kalorier!

Skrevet

Fire liter helmelk om dagen. Og 20 tunge knebøy.

Gjest Niema
Skrevet

Få han til å ta tran om han ikke gjør det. 100 enkle ekstra kalorier!

Bullshit. (ihvertfall om man tar normal dose)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bullshit. (ihvertfall om man tar normal dose)

70 da..

Skrevet (endret)

Be ham ta en ss olje til hvert måltid, eller til f.eks tre av dagens måltider. Sundt, godt og lite. Litt god ferskpresset olivenolje over salaten er supergodt:) Ca 100 kalorier i hver ss, så da kommer han fort opp i noen hundre ekstra kalorier om dagen uten å måtte spise så mye mer. Superenkelt å regulere også.

Endret av kanel23
Gjest Niema
Skrevet

Jeg veide nettopp en ss, det ble 6 g, hvis vi sier det er 900 kalorier per 100 g så blir det 54 kalorier i en ss.

Skrevet

Jeg veide nettopp en ss, det ble 6 g, hvis vi sier det er 900 kalorier per 100 g så blir det 54 kalorier i en ss.

Jaja, da sier vi at med de spiseskjeene tar man to.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Er det ikke bedre at han satser på å trene seg opp i vekt, fremfor å spise seg opp i vekt? Tung styrke med få repetisjoner og tunge vekter, lite kardiotrening og mye proteiner/karohydrater i kosten.

Lite vits i å kun spise på seg vekt, da blir man bare feit.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bedre at han satser på å trene seg opp i vekt, fremfor å spise seg opp i vekt? Tung styrke med få repetisjoner og tunge vekter, lite kardiotrening og mye proteiner/karohydrater i kosten.

Hun skriver jo at han skal begynne på med trening igjen. Uansett trenger man jo enda mer mat når man trener.

Gjest Coarvi
Skrevet

Skal man trene seg opp i vekt må man også spise seg opp i vekt (skal man bygge muskler må man ligge i kalorioverskudd). Det virker jo som om det er det TS sin kjæreste tenker å gjøre, og da blir han ikke feit, hvis han bare spiser og trener riktig. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...