Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om dette innlegget hører hjemme på dette forumet, men blir vel flyttet om det skal et annet sted.

Jeg ble tatt på sengen i natt, tror jeg (gid det hadde skjedd i virkeligheten :ler: ). Jeg fikk telefon fra en ivrig beiler, vi snakket en stund. Så sier han at han har kontantkort og lite tid igjen, eller noe sånt, og spør om jeg kan ringe ham opp igjen. Jeg reagerte ikke på det og ringte. Vi snakket sammen i ca. 10 minutter, jeg var stuptrøtt og sa godnatt.

I dag begynte jeg å tenke på om det er mulig å lade ringetid på kontantkort. Jeg har abonnement selv, så kontantkort har jeg ikke så mye greie på. Det er vel ikke slik at man må kjøpe nytt kontantkort når det første utløper? Forholder det seg slik at mannen rett og slett ville spare noen kroner, tror dere?

Endret av Belladonna
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man må vel kjøpe ladekort. Det er kort med en kode på, som man ringer inn, så får man forhåndsbetalt ringetid. Så selve telefonnummeret/abonnementet trenger en ikke å erstatte, men man må kjøpe ladekort.

Edit: Går man tom for penger på kontantkortet, blir samtalen brutt, og man kan hverken ringe eller sende tekstmelding. Så jeg tror nok mannen var helt ærlig, og tenkte ikke på å spare penger. =)

Endret av Raven Emerald
Skrevet

Da jeg hadde kontantkort kunne foreldrene mine lade mitt kort via sin mobiltelefon eller over internett.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Man kan sende "lade beløp" til et eller annet telefonnummer, forutsetter at man har registrert kontonr osv.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Takk for alle svar. Jeg forstår at mannen ikke ville dra ut ved 2-tiden i natt for å kjøpe ladekort, men kan man ikke lade beløp fra sin egen mobiltelefon? For ikke å bli misforstått vil jeg bare si at det ikke spiller noen rolle for meg om vår siste samtale blir belastet meg. Jeg er bare interessert i hvordan dette fungerer.

Endret av Belladonna
Skrevet (endret)

Vet ikke om du kan det fra alle operatører, men som sagt da jeg hadde kontantkort gjorde sendte mamma og pappa en SMS for å lade mitt kort, dette var Telenor. Men som nevnt over krever dette at man har registrert kredittkortet sitt for tjenesten.

Endret av Iah
Skrevet

jeg har kontantkort og må lade gjennom internett. kanskje han rett og slett ikke tenkte på at han kunne gjøre det samtidig som dere pratet? Tror ikke det er noe vits å gruble over det.

Skrevet

Men hva er grunnen til at voksne mennesker har kontantkort? Jeg synes nesten det er et mer interessant spørsmål.

Skrevet

Men hva er grunnen til at voksne mennesker har kontantkort? Jeg synes nesten det er et mer interessant spørsmål.

for slike som meg ,som nesten aldri ringer .Mannen har netcom familie og vi ringer gratis til hverandre + unger.Skjeldent jeg bruker mobil til å ringe venner,da bruker jeg fast telefon eller pc'n (chatte prog,fb) Andre venner bor så nærme at vi kan stikke innom

Skrevet (endret)

Det er ikke noe å spare på å ha kontantkort. Det finnes mange billige abonnementer uten månedspris.

Eneste grunnen jeg kan se for å ha kontantkort, er å begrense eller ha mer kontroll over telefonforbruket. I tillegg kan vel grunnen være som over, at resten av familien har familieabonnement, hvor man da er bundet til dyre operatører som netcom og telenor, hvor kontantkort blir det greieste når man bruker mobilen lite.

Hvor gammel er han?

Endret av Jade
Gjest Krizzy
Skrevet

Eneste grunnen jeg kan se for å ha kontantkort, er å begrense eller ha mer kontroll over telefonforbruket.

Det er min grunn :)

Med abonnement hadde jeg telefonregninger på MASSE per måned.. Nå har jeg et minimalt forbruk :)

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Det er ikke noe å spare på å ha kontantkort. Det finnes mange billige abonnementer uten månedspris.

Eneste grunnen jeg kan se for å ha kontantkort, er å begrense eller ha mer kontroll over telefonforbruket. I tillegg kan vel grunnen være som over, at resten av familien har familieabonnement, hvor man da er bundet til dyre operatører som netcom og telenor, hvor kontantkort blir det greieste når man bruker mobilen lite.

Hvor gammel er han?

Er det meg, trådstarter Belladonna, du spør? Det er snakk om en voksen mann. Jeg tror han bruker telefonen i arbeidssammenheng, også.

Endret av Belladonna
Skrevet

Trodde mobilselskapene foretok en kredittsjekk i forbindelse med at man tegner abonnement. Så skal man tenke det verste kan en mulig grunn være at man ikke er "kredittverdig", dvs sitter med stor uoppgjort gjeld..

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det kan være mange grunner til at man har kontantkort, men den enkleste av dem er at man vil ha totalkontroll på forbruket sitt. Dersom man f.eks kun kan bruke 150 kr/mnd på telefon, så er kontantkort genialt for å regulere bruken av penger.

Og selv om man kan lade opp vha sms osv, så er det ikke alle som liker å gjøre dette. Det er veldig mange som kjøper påfyllingskort på butikken/bensinstasjonen/kiosken.

Skrevet

jeg bruker ca 150kr på 6-9mnd med kontantkort. Da jeg ringte netcom ang.abon fikk jeg til beskjed at ettersom jeg ringer så lite ,er kontantkort best og billigst for meg.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Det kan være mange grunner til at man har kontantkort, men den enkleste av dem er at man vil ha totalkontroll på forbruket sitt. Dersom man f.eks kun kan bruke 150 kr/mnd på telefon, så er kontantkort genialt for å regulere bruken av penger.

quote]

Det kan jeg godt forstå. Men hvis et voksent menneske ringer til noen uten noen spesiell grunn og ber den andre ringe opp igjen, synes jeg det er ganske freidig. Da blir den andre personen påført utgifter.

Endret av Belladonna
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om en voksen mann hadde kontantkort ville jeg dessverre automatisk antatt at han ikke var kredittverdig og da heller ikke fikk lov til å ha et abonnement. Skeptisk.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Jeg fyller på mobilen over sms. Med netcom sender man "påfyll *beløp*" til 1995, i alle fall. Men det er jo ikke sikkert han visste det?

Skrevet

Jeg er en voksen kvinne og har kontantkort, ser absolutt ikke noe rart i det. Jeg lader for 100 kr èn eller to ganger i året, og det er også alt jeg bruker. Har fasttelefon hjemme (hjemmekontor) så mobilen er kun i bruk dersom jeg er ute av huset og MÅ ta en samtale / sende en SMS, og det skjer veldig sjelden.

I bunn og grunn har jeg mobiltelefon kun for å være tilgjengelig for andre, ikke fordi jeg har behov for å kunne kontakte noen selv 24/7.

Jeg vet om 3 måter å lade opp mitt kontantkort på;

- kjøpe ladekort i butikken

- lade via telefonen, men krever at man har registrert visakort, og det hele virker så kronglete at jeg aldri har prøvd

- lade via internett, som er det jeg vanligvis gjør, men det fungerer ikke umiddelbart. Tar somoftest 15-30 min før telefonen blir ladet på denne måten (i min erfaring).

Klarer ikke å se noe i hans handling som gjerrighet, og når du sier han bruker mobil i jobbsammenheng - kanskje jobbmobilen er en annen mobil, og at han ikke ønsker samtalen med deg notert på samtaleutskriften fra jobbmobilen?

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg ikke det nødvendigvis er gjerrig å ha kontantkort. Men i dette tilfellet blir det jo litt slik at det er økonomisk gunstig med kontantkort, fordi han ringer opp TS og ber hun ringe tilbake. Da har han selv spart penger ved å påføre utgiften til andre istedet.

Men forhåpentligvis så ringer han vanligvis lite, eller han hadde glemt å fylle på telefonen + at han ikke har mulighet til å fylle på med andre metoder enn skrapekort som man fysisk må i butikken for å kjøpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...