Gå til innhold

Dersom tronarvingen er homofil

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gårsdagens bryllup i Sverige fikk meg til å fundere på hva som skjer dersom en tronarving, f.eks. her i Norge skulle vise seg å være homofil. Vil man da få en dronning og en prinsesse, eller en konge og en prins? Vil den homofile tronarvingen få et bryllup? Vil det bli en folkefest?

Noen tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurte jeg også på i går... hmmm..

Skrevet

interessant problemstilling.. :klø:

Skrevet

Åååå, det hadde vært skikkelig gøy (gay)! :jepp:

Skrevet

Åååå, det hadde vært skikkelig gøy (gay)! :jepp:

Ja, det hadde det!

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Gårsdagens bryllup i Sverige fikk meg til å fundere på hva som skjer dersom en tronarving, f.eks. her i Norge skulle vise seg å være homofil. Vil man da få en dronning og en prinsesse, eller en konge og en prins? Vil den homofile tronarvingen få et bryllup? Vil det bli en folkefest?

Noen tanker om dette?

Jeg tror det ville ha blitt en folkefest uansett.

Kongehusene er tradisjonsbærere, samtidig som de fornyer seg. Sannsynligvis ville de ha akseptert fakta og handlet deretter.

Skrevet

Jeg håper Kongshuset ville akseptert det, og latt tronarvingen få den han/hun elsket.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det ville nok ha blitt noen høye diskusjoner i det ganske land, men jeg tror at kongehuset ville ha tatt til fornuften og vært veivisere for resten av verden. Jeg er i grunnen litt stolt av det norske kongehuset. De har taklet utfordringene bra. :)

Skrevet

Det ville vært kult om verden var kommet så langt, men skal man dømme ut fra reaksjonene over Mette-Marit så tror jeg vi har et stykke igjen. Ser igrunn for meg at monarkiet velges bort før det skjer..

Skrevet

Det var riktignok en liten kneik både med Behn og M-M, men se hvor det norske folk er nå? Vi sidrumpede trenger litt tid til å fordøye forrandringer, men så lenge det produseres arvinger og folk oppfører seg relativt bra, så går det seg til, tror jeg.

Behn rykker til i verbale spasmer nå og da, men det er vi vel vant til nå? Det truer da ikke norges sikkerhet på noe vis. Han må bare få tenke de dype rødvinsflekkede tankene sine og rase fra seg en gang i blant, så representerer han som han skal, når han skal. Flotte barn har han også medvirket til.

Mette-Marit har blitt et mønsterbruk og vi har nesten glemt alt som en gang var litt opprørende. Som en nordisk og klassisk vakker alv, svever hun rundt og presenterer norge på en aldeles nydelig måte. You go girl! ;)

...men jeg må innrømme at jeg ser frem til at en av de yngste arvingene står frem i arveposisjon og får seg samboer av samme kjønn, med gode utsikter til å bli mor eller far via egne, eller andres edle dråper (+ litt triks og miks på kjøkkenbordet)og med nydelig familieforøkelse som resultat.

JA til et fargerikt samfunn! :nigo:

Skrevet

Jag tror att de skulle få finna sig i situationen. Sedan blir det väl ramaskri i vissa delar av Norge (och resten av norden kanske), men jag tror att de allra flesta fokuserar på kärleken och inte könet. :)

Sedan en liten skitsak bara - kronprinsessan blir inte drottning förrän kungen dör eller frivilligt avgår. Inte för att det är viktigt, men ändå. :gjeiper: Så kronprinsessan är alltså fortfarande "bara" prinsessa.

Skrevet

Det er jo foreløpig ingen som har giftet seg med en farget person enda, så jeg tror homofil ligger et stykke fram. Hun danske var jo riktignok kvart kineser, men.. Og skilsmisser er jo nesten skandale i den gjengen der. Tror nok ikke det norske folks holdninger spiller direkte inn enda.

Gjest Trajan
Skrevet

En homofil tronearving ville ikke vært noe nytt. Den engelske tronearving Prins Albert Victor, Duke av Clarence og Avondale sønn av Kong Edward VII og Dronning Alexandra var mest sannsynlig homofil. Men han ble aldri konge fordi han døde i 1892. Men han skulle ha giftet seg med Mary av Teck som giftet seg med broren til Prins Albert. George av York som ble George V i 1910.

Og det finnes mange andre tilfeller. Der gifter de seg med en vel kongelige prinsesse eller fyrsterinne eller av adelig slekt får en arving og lever med sin legning i skam

men når jeg tenker meg om så er det vel ikke helt riktig sammenligne med en prins under viktoria tiden med hvordan det hadde vært i dag......

Skrevet

hehe, jeg husker jeg fabulerte om det der da krompen giftet seg: det aller kuleste scenarioet vi kom fram til var om han ville inngå partnerskap med en homofil muslimsk mørkhudet innvandrer som hadde kommet til Norge på falsk identitet....

• Liker 1
Skrevet

Hva med arvinger? Det er jo ganske vesentlig for at monarkiet skal bestå.

Skrevet

Hva med arvinger? Det er jo ganske vesentlig for at monarkiet skal bestå.

Det gjør det ikke nødvendigvis, det er som regel lange arverekker til tronene, uansett om de er nær familie eller ikke.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det gjør det ikke nødvendigvis, det er som regel lange arverekker til tronene, uansett om de er nær familie eller ikke.

Det stemmer, Kong Harald er f.eks. nr. 62 i arverekken til den britiske tronen. Så vidt jeg kan forstå, er den britiske listen så lang fordi de har andre regler enn oss. Ser forresten at mange har blitt eksludert fra listen, fordi de har giftet seg med en katolikk. :fnise:

http://www.britroyals.com/succession.htm

Arverekkefølgen til den norske tronen er slik:

HRH Crown Prince Haakon Magnus, King Harald's son (b. 1973)

HRH Princess Ingrid Alexandra, Crown Prince Haakon's and Crown Princess Mette-Marit's daughter (b. 2004)

HH Prince Sverre Magnus, The Crown Prince and Crown Princess's son (b. 2005)

HH Princess Märtha Louise, King Harald's daughter (b. 1971)

Maud Angelica Behn, Princess Märtha Louise's daughter (b. 2003)

Leah Isadora Behn, Princess Märtha Louise's second daughter (b. 2005)

NN Behn, Princess Märtha Louise's unborn child (b. 2008)

Edit: Websiden jeg fant det på er visst ikke helt oppdatert, og jeg husker ikke hva yngste Behn heter heller...

Endret av Meaty
Skrevet

Edit: Websiden jeg fant det på er visst ikke helt oppdatert, og jeg husker ikke hva yngste Behn heter heller...

Hun heter Emma Tallulah.

Skrevet (endret)

Hun heter Emma Tallulah.

Det var det, ja. Visste det var noe sånt "speisa" greier. Leonora Dorothea eller noe. :fnise:

Endret av Meaty
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Den norske kongen er den øverste lederen av kirken i Norge, så jeg tror ikke det hadde vært akseptabelt i dag at han var homofil. I forhold til Håkon var dette også et tema når han ble sammen med Mette-Marit. Kunne den norske kirke godta at hun hadde et utenomekteskapelig barn?

Hadde en kongelig vært homofil tror jeg denne personen hadde blitt presset til å abdisere og gi fr aseg tronen til noen av søskenene. Slik er det desverre. Vi liker å tro at vi er komet så langt her i lille Norge, men kirken står ennå veldig sterkt, særlig i forhold til kongehuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...