Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juni 2010 #1 Skrevet 20. juni 2010 For første gang skal jeg selge en leilighet, og fikk på fredag inn et bud. budet er 150 tusen under takst, og 25 tusen lavere enn det jeg trenger for å gå i 0, (med lån, ugifter til salg osv) Jeg har hørt om motbud, men hvordan funker det egntlig? Og er det sånn at om jeg feks kommer med et bud på de 25 tusen som jeg mangler for å gå i 0, men de sier nei. Sitter jeg der med skjegget i postkassen, og ikke kan selge til de likevel for det opprinnelige budet?
H80 Skrevet 20. juni 2010 #2 Skrevet 20. juni 2010 Nei, det gjør du ikke. Så lenge budet er gyldig kan du akseptere det. Du taper ingenting på å komme med et motbud, for eksempel et som er midt mellom prisantydning og det budet du har fått.
Sissan Skrevet 20. juni 2010 #3 Skrevet 20. juni 2010 Det er ikke riktig. Et motbud som ikke godtas av kjøperen, løser også kjøperen fra det opprinnelige budet. Dermed må man evt. håpe at de legger inn igjen det gamle budet på nytt. Ellers er det i gang med ny runde visninger.
H80 Skrevet 20. juni 2010 #4 Skrevet 20. juni 2010 Hei, beklager om jeg tar feil her, men hvor har du dette fra? Jeg er ingen eiendomsmegler, men i andre typer av forretninger, for eksempel offentlige anbud, så kan man ikke uten videre løpe fra et tilbud med en gitt vedståelsesfrist selv om kjøper kommer med motbud, såkalte forhandlinger. Står det noe sted i regelverket at et forslag til pris fra selger, som ledd i en forhandling, betyr at budet er avvist og at kjøper er løst fra sitt bud? Hvor står dette i såfall?
Litjpusi Skrevet 21. juni 2010 #5 Skrevet 21. juni 2010 Hei, beklager om jeg tar feil her, men hvor har du dette fra? Jeg er ingen eiendomsmegler, men i andre typer av forretninger, for eksempel offentlige anbud, så kan man ikke uten videre løpe fra et tilbud med en gitt vedståelsesfrist selv om kjøper kommer med motbud, såkalte forhandlinger. Står det noe sted i regelverket at et forslag til pris fra selger, som ledd i en forhandling, betyr at budet er avvist og at kjøper er løst fra sitt bud? Hvor står dette i såfall? Dette står f.eks. på Forbrukerrådet (http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2003/1045131648.25), se på det nederste avsnittet.
Sissan Skrevet 21. juni 2010 #6 Skrevet 21. juni 2010 Dette reguleres av avtaleloven tror jeg. Det ligger i motbudet implisitt at det opprinnelige budet ikke aksepteres. Jeg kan ikke vise en lovtekst til deg, men det er slik det praktiseres.
-hild Skrevet 22. juni 2010 #7 Skrevet 22. juni 2010 Dette reguleres - som Sissan sier, av avtaleloven. § 5. Blir tilbudet avslaat, ophører det at være bindende for tilbyderen, selv om akceptfristen ikke er ute. § 6. Fremtræder svaret som akcept, men stemmer det ikke med tilbudet, ansees det for avslag i forening med nyt tilbud.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå