anettma Skrevet 20. juni 2010 #1 Skrevet 20. juni 2010 Hei, Jeg ble fraktet til psykiatrisk poliklinikk for noen dager siden. Jeg betalte ikke drosjen der og da. Det ble 1400,-. Hva er egenandelen på drosje når det er transport til sykehus, doktor etc.? Har ingen rekvisjon eller noe. Bare regningen som kommer. Hva gjør jeg?
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juni 2010 #2 Skrevet 20. juni 2010 Da jeg tok drosje med rekvisisjon så måtte jeg alltid ha rekvisisjonen på forhånd og jeg måtte gi beskjed når jeg bestilte taxi at det gjaldt rekvisisjon. Tror de har egne takster på det.
anettma Skrevet 20. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. juni 2010 Da jeg tok drosje med rekvisisjon så måtte jeg alltid ha rekvisisjonen på forhånd og jeg måtte gi beskjed når jeg bestilte taxi at det gjaldt rekvisisjon. Tror de har egne takster på det. Men jeg hadde ingen rekvisisjon. Ble fraktet ra legevakt. Da får jeg vell ingenting da? Drosjesjåføren sa at jeg bare skulle betale en egenandel at jeg ikke måtte tenke på den store summen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juni 2010 #4 Skrevet 20. juni 2010 Men jeg hadde ingen rekvisisjon. Ble fraktet ra legevakt. Da får jeg vell ingenting da? Drosjesjåføren sa at jeg bare skulle betale en egenandel at jeg ikke måtte tenke på den store summen. Det kan være sjåføren tok feil? :klø: Jeg har forstått det slik at man må ha ordnet rekvisisjon på forhånd om man skal ha krav på noe. Det gjøres feil både her og der; da jeg skulle følge min bestefar til røntgen hadde sykehjemmet bestilt drosje til et annet sted enn der de hadde ordnet time til ham, og de hadde fylt ut feil rekvisisjonspapirer så det ble mye papirarbeid og venting før vi endelig kom oss hjem :gjeiper: Ta med regningen til NAV og spør hva du skal gjøre; tror det er de som har oversikten over regler og slikt. Lykke til
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juni 2010 #5 Skrevet 20. juni 2010 Man trenger ikke ha rekvisisjon på forhånd, men man må få legen til å dokumentere at man trengte drosje. Jeg kjenner flere som må reise med fly + drosje for å komme til legetimer hos spesialist, og da får de igjen alle drosjepengene når de sender inn dokumentasjon.
Gjest SmallTalk Skrevet 20. juni 2010 #6 Skrevet 20. juni 2010 Men jeg hadde ingen rekvisisjon. Ble fraktet ra legevakt. Da får jeg vell ingenting da? Drosjesjåføren sa at jeg bare skulle betale en egenandel at jeg ikke måtte tenke på den store summen. Ble drosjen bestilt av legevakta? Isåfall så har nok de ordnet opp med å få rekvisisjonen på plass osv. Vil anta at de har ganske så faste rutiner på dette.
Gjest Krizzy Skrevet 20. juni 2010 #7 Skrevet 20. juni 2010 (endret) Hei, Jeg ble fraktet til psykiatrisk poliklinikk for noen dager siden. Jeg betalte ikke drosjen der og da. Det ble 1400,-. Hva er egenandelen på drosje når det er transport til sykehus, doktor etc.? Har ingen rekvisjon eller noe. Bare regningen som kommer. Hva gjør jeg? http://www.pasientreiser.no/ Edit: Jeg mener at du må ha rekvisisjon på forhånd for å kun betale egenandel. Har du spørsmål, vil jeg anbefale deg å se på siden jeg har linket, evt. ringe dem. Endret 20. juni 2010 av Krizzy
anettma Skrevet 20. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 20. juni 2010 Takk for alle svar! Jeg lurer på om drosjemannen fikk rekvisisjonen, og at han da sender den sammen med regningen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #9 Skrevet 21. juni 2010 Takk for alle svar! Jeg lurer på om drosjemannen fikk rekvisisjonen, og at han da sender den sammen med regningen? Dette kan jeg svare deg på siden jeg faktisk jobber som saksbehandler i sykehuset innlandet.. Du får kun ta drosje hvis du av medisinske grunner trenger det. I det tilfelle må du på forhånd ha rekvisisjon fra behandleren din hvor det faktisk står at han rekvirerer for drosje. Denne skal forhåndsbestilles på 05515 senest klokken 3 dagen før. Ved bruk av drosjer, helseekspressen gjennom pasientreisekontoret skal det kun betales en egenandel på 130 kroner hver vei. Har du allerede opptjent rett til frikort er det gratis. Hvis du for eksempel har fått rekvisisjon fra legen og går ut på gaten og tar en vilkårlig drosje får du ikke noe igjen. Det er nemlig spesifike drosjeselskaper som har avtale med oss, og de sender oss en regning i ettertid. Man skal forøvrig være litt forsiktig fordi det er mange som ender opp med å betale hele drosjen. Drosjene sier at beløpet skal refunderes hos oss, men det stemmer ikke.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #10 Skrevet 21. juni 2010 Dette kan jeg svare deg på siden jeg faktisk jobber som saksbehandler i sykehuset innlandet.. Du får kun ta drosje hvis du av medisinske grunner trenger det. I det tilfelle må du på forhånd ha rekvisisjon fra behandleren din hvor det faktisk står at han rekvirerer for drosje. Denne skal forhåndsbestilles på 05515 senest klokken 3 dagen før. Ved bruk av drosjer, helseekspressen gjennom pasientreisekontoret skal det kun betales en egenandel på 130 kroner hver vei. Har du allerede opptjent rett til frikort er det gratis. Hvis du for eksempel har fått rekvisisjon fra legen og går ut på gaten og tar en vilkårlig drosje får du ikke noe igjen. Det er nemlig spesifike drosjeselskaper som har avtale med oss, og de sender oss en regning i ettertid. Man skal forøvrig være litt forsiktig fordi det er mange som ender opp med å betale hele drosjen. Drosjene sier at beløpet skal refunderes hos oss, men det stemmer ikke. Du må forøvrig sende inn drosjekvittering, oppmøtebekreftelse samt rekvisisjonen for å få det godkjent.
anettma Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 21. juni 2010 Dette kan jeg svare deg på siden jeg faktisk jobber som saksbehandler i sykehuset innlandet.. Du får kun ta drosje hvis du av medisinske grunner trenger det. I det tilfelle må du på forhånd ha rekvisisjon fra behandleren din hvor det faktisk står at han rekvirerer for drosje. Denne skal forhåndsbestilles på 05515 senest klokken 3 dagen før. Ved bruk av drosjer, helseekspressen gjennom pasientreisekontoret skal det kun betales en egenandel på 130 kroner hver vei. Har du allerede opptjent rett til frikort er det gratis. Hvis du for eksempel har fått rekvisisjon fra legen og går ut på gaten og tar en vilkårlig drosje får du ikke noe igjen. Det er nemlig spesifike drosjeselskaper som har avtale med oss, og de sender oss en regning i ettertid. Man skal forøvrig være litt forsiktig fordi det er mange som ender opp med å betale hele drosjen. Drosjene sier at beløpet skal refunderes hos oss, men det stemmer ikke. Takk! Ble litt klokere nå. Det var legevakten som bestilte drosje til meg. Jeg ble skrevet inn på psykiatrisk på frivillig grunnlag. Er dette en god nok medisinsk grunn? Jeg sa jeg ikke hadde råd til drosje helt frem, men da sa han at jeg bare skulle betale en egenandel på 130 kroner uansett hvor jeg skulle. Og at han var pliktet til å frakte meg til sykehuset. Men her sitter jeg igjen med verken rekvisisjon eller noe form for bevis. Betalte ikke drosjen der og da, da jeg skulle få tilsendt regning. Er det da en mulighet for at jeg får rekvisisjonen sammen med regningen, hvis han fikk den? Prøvde å snakke med legekontoret om dette idag men de sa jeg skulle vente til jeg fikk regningen. Er kjempe takknemmelig for svar!
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #12 Skrevet 21. juni 2010 Det at legevakt/sykehus bestiller taxi til deg er ikke ensbetydende med at du har rekvisisjon. Dersom du ikke har fått med deg rekvisisjonene og deretter betalt kun egenandel, evt fått beskjed om at taxi er rekvirert elektronisk og du kun betaler egenandel, så har du ikke fått rekvisisjon, og må dermed betale selv. Dessverre mange som har misforstått det før deg også, og da blir det en dyr tur...
anettma Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #13 Skrevet 21. juni 2010 Det at legevakt/sykehus bestiller taxi til deg er ikke ensbetydende med at du har rekvisisjon. Dersom du ikke har fått med deg rekvisisjonene og deretter betalt kun egenandel, evt fått beskjed om at taxi er rekvirert elektronisk og du kun betaler egenandel, så har du ikke fått rekvisisjon, og må dermed betale selv. Dessverre mange som har misforstått det før deg også, og da blir det en dyr tur... Hvordan kan dette vere låv? I og med at jeg sa at jeg kunne gå resten pga at jeg aldri hadde kunnet betale den drosjeregningen, på nesten 2000 kroner. Men da får jeg som svar at jeg bare betaler 130 kroner og at jeg er pliktet til å sitte på til sykehuset. Siden han sa dette, har han vell høyst sannsynelig fått rekvisisjonen og sender den til meg evt. Kan ikke skjønne noe annet. Det blir jo nesten som å presse noen til å kjøpe en vare man ikke har verken råd til eller trenger.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #14 Skrevet 21. juni 2010 Hvordan kan dette vere låv? I og med at jeg sa at jeg kunne gå resten pga at jeg aldri hadde kunnet betale den drosjeregningen, på nesten 2000 kroner. Men da får jeg som svar at jeg bare betaler 130 kroner og at jeg er pliktet til å sitte på til sykehuset. Siden han sa dette, har han vell høyst sannsynelig fått rekvisisjonen og sender den til meg evt. Kan ikke skjønne noe annet. Det blir jo nesten som å presse noen til å kjøpe en vare man ikke har verken råd til eller trenger. Ja, jeg er enig med deg i dette. Hele saken høres merkelig ut; hvem er det som har sagt at du kun skal betale egenandel? Sa de noe til deg om dette på legekontoret, eller er det kun drosjesjåføren som sa det? Du kan kanskje ta kontakt med drosjekontoret og spørre dem hva legevakta sa da de bestilte drosje. Hvis det viser seg at legevakta ikke ga rekvisisjon og du må betale full pris har sjåføren et forklaringsproblem.
anettma Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #15 Skrevet 21. juni 2010 Ja, jeg er enig med deg i dette. Hele saken høres merkelig ut; hvem er det som har sagt at du kun skal betale egenandel? Sa de noe til deg om dette på legekontoret, eller er det kun drosjesjåføren som sa det? Du kan kanskje ta kontakt med drosjekontoret og spørre dem hva legevakta sa da de bestilte drosje. Hvis det viser seg at legevakta ikke ga rekvisisjon og du må betale full pris har sjåføren et forklaringsproblem. Det var bare drosjesjåføren som sa at jeg kun skulle betale egenandel. Husker ikke om de sa noe om dette på legekontoret da jeg hadde høy promille, derfor har jeg en mistanke om at en evt. rekvisisjon ble gitt til taxisjåføren. Ja, det er sant det du sier at vist det viser seg at legevakta ikke ga rekvisisjon, og jeg må betale full pris, at sjåføren/taxisentralen virkelig har et problem der. Jeg håper virkelig det ordner seg. Er ikke den som går og klager, men dette synest jeg blir litt over streken.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #16 Skrevet 21. juni 2010 Det var bare drosjesjåføren som sa at jeg kun skulle betale egenandel. Husker ikke om de sa noe om dette på legekontoret da jeg hadde høy promille, derfor har jeg en mistanke om at en evt. rekvisisjon ble gitt til taxisjåføren. Ja, det er sant det du sier at vist det viser seg at legevakta ikke ga rekvisisjon, og jeg må betale full pris, at sjåføren/taxisentralen virkelig har et problem der. Jeg håper virkelig det ordner seg. Er ikke den som går og klager, men dette synest jeg blir litt over streken. Drosjer bestilles elektronisk fra legevakt og sykehusene. Du betaler kun 130 kr, det er ingen som får en skriftlig rekvisisjon, ihvertfall ikke på sykehusene eller legevakten i Oslo. Slapp av, du kommer til å få en regning på 130 kr i posten.
anettma Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #17 Skrevet 21. juni 2010 Drosjer bestilles elektronisk fra legevakt og sykehusene. Du betaler kun 130 kr, det er ingen som får en skriftlig rekvisisjon, ihvertfall ikke på sykehusene eller legevakten i Oslo. Slapp av, du kommer til å få en regning på 130 kr i posten. Trodde man fikk det skriftelig jeg, da så! Da er nok rekvisisjonen på plass. Takk!
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #18 Skrevet 21. juni 2010 Trodde man fikk det skriftelig jeg, da så! Da er nok rekvisisjonen på plass. Takk! Jeg jobber på legevakt, og der bruker vi papirrekvisisjoner, så det varierer fra sted til sted.
Gjest Krizzy Skrevet 22. juni 2010 #19 Skrevet 22. juni 2010 Drosjer bestilles elektronisk fra legevakt og sykehusene. Du betaler kun 130 kr, det er ingen som får en skriftlig rekvisisjon, ihvertfall ikke på sykehusene eller legevakten i Oslo. Slapp av, du kommer til å få en regning på 130 kr i posten. Nå har jeg aldri vært på legevakten og hatt behov for syketransport Men jeg har hørt mange frustrerte si at på legevakten i Oslo får du ikke rekvisisjon... :gjeiper:
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #20 Skrevet 22. juni 2010 Da var det meg som jobber med dette igjen... Tar du drosje til legevakten får du alt igjen uansett.. fra legevakten skal de skrive rekvisisjon. Til TS. Hvis du har tatt drosje og betalt en egenandel på 130 kroner er det greit.. Sånn som systhemet er nå går egenandeler til automatisk oppsamling og vi kan faktisk gå inn på ett register og se spesifisert på drosjen du har tatt. Har du kun betalt en egenandel så får du ikke en regning senere. Da har du misforstått, den er det vi som får. Drosjeselskapene samler opp og sender oss en stor regning.. så du er ferdig betalt. Det du eventuelt skal gjøre med den egenandelen du har betalt er å få den godkjent til opptjening av frikort. Er du lite syk så er det sikkert liten sjangs for at du kommer til å få frikort, men en kan jo alltid prøve.. Så får å gjøre det klart.. reisen din er ferdig betalt, og drosjen kan si hva han vil men får du en regning i posten skal IKKE du betale den...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå