Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juni 2010 #1 Skrevet 20. juni 2010 Hei alle sammen! Jeg er litt forvirra. Fra 1.juni 2009 til og med 31.mai 2010 har jeg hatt et engasjement i det offentlige. Lønna ble betalt ut på forhånd slik at min siste lønning var i mai. 10. juni ble jeg tilbydd fast jobb, med tilbakevirkende kraft til 1.juni. Lønna skal diskuteres først i september (lønnskrav m.m). Jeg har ikke skrevet noe godkjenningsbrev enda. Eller jeg hadde skrevet, men sjefen har ikke fått det sier han. Jeg fikk feriepenger i juni, men ikke lønn. Hva skjer egentlig når man går over fra engasjement til fast? Mine venner som er ansatt på engasjement får både lønn og feriepenger utbetalt. Noe jeg bør vite om? Rettigheter o.l? Ansettelsesprosessen gikk plutselig veldig fort synes jeg. Min arb.plass og sjef er også ansatt for å være veldig gnien.. Spare penger hvor de kan er mottoet. Selv om vi går med heidundrendes overskudd..
helenaa Skrevet 20. juni 2010 #2 Skrevet 20. juni 2010 Interessant å lese at det finnes noe i det offentlige som går med "heidundrendes overskudd"... Men til spørsmålene dine: Feriepenger er penger som arbeidsgiver har spart for deg sånn at du kan få utbetalt noe i ferien. Det er så vidt jeg vet ikke vanlig å få både lønn og feriepenger i samme mnd. Når du skal forhandle lønn, er det vanlig at arb. giver kommer med et tilbud, som du svarer på. Kanskje vil de tilby deg det samme som du har hatt i engasjementet. Tenk ut noen argumenter for hvorfor du fortjener mer enn det, og krev litt mer. Kanksje får du mer, kanskje ikke. Sånn er det bare.
Piper Skrevet 20. juni 2010 #3 Skrevet 20. juni 2010 Hadde man vært vikar i juni, ville man fått utbealt både feriepenger og lønn den måneden. Men fast vikariat, får du bare utbetalt feriepenger
Piper Skrevet 20. juni 2010 #4 Skrevet 20. juni 2010 Hadde man vært vikar i juni, ville man fått utbealt både feriepenger og lønn den måneden. Men fast vikariat, får du bare utbetalt feriepenger
Viernes Skrevet 20. juni 2010 #5 Skrevet 20. juni 2010 Jeg jobber deltid med faste timer. Sett at jeg jobber hver mandag, onsdag og fredag hver uke. Da får jeg feriepenger for de faste dagene. Jobber jeg ekstra på tirsdag og torsdag, får jeg lønn for det i tillegg til feriepengene.
Sissan Skrevet 20. juni 2010 #6 Skrevet 20. juni 2010 Du kan selvsagt be om å få juni-lønna utbetalt dersom du har jobbet hele juni. Men da vil du bli trukket for ferie når du tar den, og de fleste arbeidsgivere (og arbeidstakere) foretrekker å ikke få dobbel lønn en gang, og deretter vesentlig lavere utbetalinger ved ferieavvikling. Du er ikke snytt. De har bare regnet med at du skal ha vanlig ferie 21 dager i år.
Lilleba Skrevet 21. juni 2010 #7 Skrevet 21. juni 2010 Det Sissan sier er helt riktig. Du er ikke snytt-selvsagt! Det vanlige i alle kommuner (med forbehold om Oslo som har et annet avtaleverk) er at det utbetales lønn og feriepenger i juni, men de trekker samtidig for ferien som du skal ha, slik at hele junilønnen og vel så det blir trukket. I praksis sitter du derfor bare igjen med feriepengene til å leve for i juni. Til gjengjeld betales ut full lønn i juli, selv om du da har ferie. I ditt tilfelle kan det bli litt annerledes, siden du egentlig sluttet 31. mai. Selv om du fikk tilbud om å fortsette, er det ikke sikkert de fikk deg på plass i systemet fort nok til at du fikk lønn i juni.Men det rettes opp ved neste korsvei, så ingen grunn til bekymring!
Gjest Spinell Skrevet 21. juni 2010 #8 Skrevet 21. juni 2010 Lønna skal diskuteres først i september (lønnskrav m.m). Dette skal du ikke gå med på! Du skal ha anledning til å forhandle lønn ved tilbud på stillingen, i tillegg til de ordinære lokale forhandlingene. Den lønna du får ved ansettelse har mye å si for videre lønnsutvikling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå