Lune Skrevet 20. juni 2010 #1 Skrevet 20. juni 2010 Vi har en skjønn gutt pusekatt på 8 mnd, han ble kastrert for èn måned siden. Det vi sliter med er at han kose-biter, dvs. sitter du å koser med han, kan han plutselig begynne å bite. Han er også fæl til å bite på føttene til folk. Han er ferdig med tannfelling og fått nye tenner. Hvordan kan jeg få han til slutte med dette? Vi har prøvd å gi han leke/bitering og leke med han når han får disse "anfallene".
Ananasen Skrevet 20. juni 2010 #2 Skrevet 20. juni 2010 Katter kose-biter gjerne når de syns det er nok kos. Dessuten er de gjerne VELDIG lekne i den alderen, og føtter som beveger seg er gjerne veldig fristende for en liten pusekatt! Følg gjerne med på halen når dere koser med han, begynner halen å slå er lillepus antagelig litt rastløs og klar for litt lek. Pass på å aktivere han mye, lek masse med han, da blir de gjerne fort slitne og ikke så fristet til å sette tennene i hender og føtter. Pusen min er nå 2 år og litt over leke-perioden, men han syns fortsatt det er stas når jeg blir med og leker ute, og har helt sluttet med å kose-bite og løpe etter føtter. Hvis dere helst ser at han ikke skal lære seg at det er greit å klore/bite i hud, må dere være konsekvente og si klart og høyt NEI hver gang han prøver, og fysisk fjerne ham fra dere. Men litt av sjarmen ved en kattunge er jo at de er litt sprelske og elsker alt som rører på seg da.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #3 Skrevet 21. juni 2010 Katter kosebiter ikke. De er irriterte når de biter. Hadde en slik katt en gang i tiden jeg ogs, som bet meg hver gang jeg strøk på den. Samboeren min bet den av en eller annen grunn ikke. Tror rett og slett at den ikke likte meg. Det er vel bare å innse at en del katter er meget sære. Men du kan jo forsøke å sprute vann på den hver gang den biter.
Lune Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 21. juni 2010 Han er IKKE sur! Men når vi koser/klør han kan han begynne å bite. jeg trodde når de var kastrert at de ikke var "unger" lengre?
Gjest Airi Chikako Skrevet 21. juni 2010 #5 Skrevet 21. juni 2010 Jeg har hatt flere katter som har "kosebitt" i blant. Gjorde oss aldri noen ting, det var jo ikke hard biting, bare litt napping i fingrene. Har også hatt katter som har elsket å jakte på tær, særlig hvis de ser at de beveger seg under teppet. Det er jo helt natulig, det er snakk om jegere. Er det en ung katt, kan den vokse av seg bitingen. Hvis ikke, er det vel ikke veldig problematisk at katten kosebiter? Med mindre det er snakk om voldelig adferd (i mangel på bedre ord), hvor du faktisk kan sitte igjen med store skrammer som gjør vondt, synes jeg ikke det er noen big deal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå