Gå til innhold

Studere engelsk

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg litt her. Jeg er ikke ferdig med videregående enda, men jeg har tenkt mye på hva jeg vil gjøre etter videregående når det kommer til skole og jobb. jeg har nettopp vært på et utvekslingsår i USA og føler at jeg har fått en sterkt tilknytting til det engelske språket. Jeg har derfor søkt litt rundt på nettet og har funnet ut at det går ann å ta bachelor og master i engelsk. Det jeg lurer på er om dette studie er vanskelig? Hva kan jeg jobbe som etter endte studier? Er det vanskelig å få jobb etter dette studie? Og hvordan er det med jobb i utlandet?

Jeg har tenkt litt smått på å bli lærer i engelsk på videregående, men er ikke sikker enda. Er det da lurt å ta bachelor (og kanskje master) i engelsk?

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok om du vil bli lærer i engelsk på videregående nivå må du ha minimum bachelor i engelsk. Det hadde i allefall min engelsklærer på vgs.

Jeg studerte et år engelsk på NTNU, men det var ikke helt som jeg hadde tenkt meg. Så det ble bare med et år for meg, selv om jeg egentlig begynte på en bachelor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke engelskstudiet er vanskeligere enn andre studier, så lenge du har visse basiskunnskaper - noe du antagelig har, regner med du forstår språket godt nå. Studiet er nok en kombinasjon av emner som går på det språklige: Da stort sett grammatikk, setningsoppbygging, talemål osv, og emner som går på litteratur og kultur. Dersom du bestemmer deg for å ta engelsk vil jeg virkelig anbefale å ta minst ett semester (et halvt år) i et engelsk-talende land, slik at du får praktisert språket.

En bachelor på universitetet er bygd opp av 30 studiepoeng forberedende (ex-fac + ex-phil) , dette er det forsåvidt også fint mulig å ta i utlandet (gateway på bali, i brasil osv..).. Så er det 90 poeng i fordypningen din, altså engelsk, antagelig er dette lagt opp på den måten at du tar 60 studiepoeng i emner som er fastlagte av instituttet, også tar du 30 studiepoeng i emner innenfor engelsk som du velger selv - da kan du velge det du synes er mest spennende!

De siste 60 studiepoengene i en bachelor er frie. Det vil si at disse kan du fylle med hva du vil, og dersom du vil bli lærer vil jeg anbefale deg å fylle disse med et fag som du kan undervise i : Du kan ta et annet språk, eller du kan ta noe helt annet. Det er også her det er vanligst å reise på utveksling, så hvis gjør litt forarbeid kan du kanskje få de fagene du tar på utveksling til å passe inn i et helhetlig 60poengsstudie som du senere kan benytte som undervisningsfag. Dette kan riktignok være litt vanskelig å få til..

Dersom du vil bli lærer (og ikke går på lærerskolen) må du søke PPU - praktisk pedagogisk utdanning, som er et ett-årig studie som "gjør" deg til lærer. På høyskolene holder det med et fag for å komme inn på PPU, på universitetet må du ha minst 90 studiepoeng i et fag og 60 i et annet fag det tilbys didaktikk i for å komme inn.

Vil du i videregående er master (da blir du lektor) absolutt en fordel, men ingen nødvendighet.

Dette ble et langt svar, håper du fikk noe ut av det iallfall :)

PS: grunnen til at jeg anbefaler utveksling/studier i et engelskspråklig land er mest basert på uttalelser fra min mor, som er engelsklærer selv. Hun tok kun noen få uker i utlandet, og sier stadig at hun skulle ønske hun hadde bodd i et engelsk-talende land over lengre tid slik at hun ble ordentlig trygg på språket muntlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ex.phil og ex.fac. er vel bare 20 studiepoeng. Men, et eksempel på studieløpet i en engelskbachelor finner du her: http://www.uio.no/studier/program/sprak/engelsk/oppbygging/index.xml

Hva UiO skriver om jobbmuligheter for en språkbachelor finner du her:

http://www.uio.no/studier/program/sprak/jobb-studiemuligheter/

Engelsk er det jo veldig bra å kunne godt uansett, men det finnes også muligheter for å flette språkemner inn i andre programmer også, hvis jeg ikke tar helt feil. Det går an å ta Europeiske og amerikanske studier med fordypning i engelsk språk ( http://www.uio.no/studier/program/euram/engelsk/oppbygging/index.xml ), eller USA-studier ved UiB, for eksempel :) Spørsmålet er vel om det er selve språket, med grammatikk og alt som følger med, som du interesserer deg for, eller litteratur eller kultur i landene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

engelsk studiet her i Bergen er todelt. halvparten gramatikk (velger selv britisk eller amerikansk) og halvparten litteratur, et semester med britisk lit, og et med am. lit. deretter kan du skrive bachelor oppgave i enten gramatikk eller literatur, (men du må ta eksamen i begge). du skal også velge 60 studiepoeng i et annet fag. dersom du kan tenke deg å bli lærer kan du velge pedagogikk. eller et annet fag du kan tenke deg å undervise i. Uni. Bergen har en linje som heter integrertlektorutdannelse med master i språk. her får du master, frie studiepoeng + ped. minus med denne ordningen er at du mister poeng i engelsk og det andre faget pga pedaogikk som skal gå paralelt med resten. dette er tungt, men dersom du tror at du greier det så er et bra. de fleste anbefaler likevel at du ikke tar denne utdannelsen pga at du mister poeng, men du kan vurdere den. dersom du velger å ikke ta den, så må du ha ped senere for å kunne undervise.

engelsk kan brukes til masse. de fleste uni og høgskoler har et fag som heter oversettelse. dette kna du bruke dersom du ønsker å jobbe med det. du kan oversette filmer, tvshow. bøker etc. Engelsk er et stort fag, og det er egentlig ingen grenser for hva du kan bruke det til. Dersom du begynner kan du hoppe av etter et år hvis du synes det ble feil for deg. da har du uansett et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ex.phil og ex.fac. er vel bare 20 studiepoeng. Men, et eksempel på studieløpet i en engelskbachelor finner du her: http://www.uio.no/studier/program/sprak/engelsk/oppbygging/index.xml

eller USA-studier ved UiB, for eksempel :) Spørsmålet er vel om det er selve språket, med grammatikk og alt som følger med, som du interesserer deg for, eller litteratur eller kultur i landene.

Ex-phil og Ex-fac er 30 studiepoeng. 10 studiepoeng Ex-phil, også varierer det med hvordan ex-fac er lagt opp, på språkstudier i Bergen tok vi 10 studiepoeng akedemisk skriving og 10 studiepoeng språk og kommunikasjon, begge disse to sistnevnte gikk under det som kalles "ex-fac". USA-studier i Bergen tror jeg kanskje er "nedlagt" som program, men man kan fortsatt ta fagene :)

POO: På UIB har det ikke noe for seg å velge pedagogikk som frie studiepoeng, dersom man vil ta PPU ved UIB. De frie studiepoengene må brukes til et helhetlig årstudium (med godkjente emner) , ellers må man ta dette årstudiumet etter fullført bachelor/master (før man søker PPU). Som nevnt trenger man bare et 90poengsfag for å kunne søke PPU ved høyskolene, så dersom det er det man vil kan man ta hva man vil i frie studiepoeng. vil kanskje anbefale å tenke helhetlig og ta bachelor/master og PPU ved samme studiested, så slipper man å stresse med å få fag godkjent osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

UiO er ex.phil og ex.fac 10 studiepoeng hver. Tar man engelsk, så har man i tillegg obligatorisk grammatikk, fonologi, oversettelse + et valgfritt litteratur eller historie/samfunnsfag første året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...