Gå til innhold

kan jeg få penger av nav?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bor hjemme, går ikke på skole og kan ikke jobbe før i august. Moren min sier jeg må betale ting selv, og at jeg ikke har penger er totalt urelevant. Må låne penger av kjæresten til mat..

Kan jeg få noen form for støtte fram til jeg skal jobbe? er 18..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan du ikke jobbe før august?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke jobbe før august?

Har du jobbet og tjent over 100 tusen og nå, så kan du få dagpenger. Du må vente 8 uker om du sluttet av deg selv, er du permitert eller mistet jobben, får du penger med en gang. Har du ikke tjent over 100 tusen derimot må du nok gå på sosialen. Penger fra nav får man ikke uten å ha tjent opp penger først.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Håper virkelig ikke det....

Skrevet

Hvis du leser her så finner du kanskje svar på det du spør om.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor jeg ikke kan jobbe vil jeg helst ikke si.. Og jeg har ikke jobbet tidligere, droppet ut av vg2 i januar.

Skrevet

Jeg synes at grunnen til at du ikke kan jobbe faktisk er vesentlig. Hvis du KAN jobbe, men ikke gidder, synes jeg at moren din gjør rett i å kreve penger av deg. Hvis du har en skikkelig grunn til å ikke ville jobbe, synes jeg det er hensynsløst av moren din å kreve penger av deg.

Rettigheter til penger fra NAV vet jeg desverre ikke noe om.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke kan jobbe pga. langvarig sykdom f.eks, finnes det jo ordninger i NAV, men siden du skriver at du ikke kan jobbe før august, tipper jeg det ikke gjelder her.

Sosialpenger får du uansett ikke når du bor hjemme.

Skrevet (endret)

Som Hedda sier saa er det vesentlig hvorfor du ikke kan jobbe. Det er ikke vaar sak, saa at du ikke vil si det til oss er greit, men jeg tror du maa ha en god grunn overfor NAV. Du kan ikke komme til dem aa si at du helst ikke vil oppgi grunnen.

Endret av The Kitten
Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

Som Hedda sier saa er det vesentlig hvorfor du ikke kan jobbe. Det er ikke vaar sak, saa at du ikke vil si det til oss er greit, men jeg tror du maa ha en god grunn overfor NAV[b/]. Du kan ikke komme til dem aa si at du helst ikke vil oppgi grunnen.

Helt enig her.

Hvis du sier til dem at du ikke vil oppgi grunnen, så kommer de bare til å si: Da kan vi ikke hjelpe deg.

Det er veldig relevant for dem hvorfor du ikke kan jobbe før august. Hvis planen din er at du skal ha fri fram til august, og gjøre ingenting, kan jeg garantere deg at du ikke vil få fem flate øre av NAV.

Endret av Krizzy
Skrevet

Så lenge du ikke går på videregående skole, har vel ikke dine foreldre forsørgerplikt ovenfor deg lengre. Du kan derfor søke om å få dekket det du eventuelt må betale for å bo hjemme, og få en sum for mat ol. Din mor må da skrive et brev, der hun forteller hvor mye du skal betale i husleie og strøem.

Skrevet

Det er helt vesentlig at du forteller oss hvorfor du ikke kan jobbe, dersom du ønsker et svar på om du har rett på penger eller ikke, ettersom det er grunnen til at du ikke kan jobbe som avgjør hele saken.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bor hjemme, går ikke på skole og kan ikke jobbe før i august. Moren min sier jeg må betale ting selv, og at jeg ikke har penger er totalt urelevant. Må låne penger av kjæresten til mat..

Nei, du må ha jobbet og ha tidligere inntekt å vise til dersom du skal kunne motta penger fra NAV.

Du kan jo flytte ut for deg selv og spørre om du kan få sosialstønad (slik Mette-Marit fikk i sin tid fordi hun var alenemor og jobbet som servitør). Det er ingen skam!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo flytte ut for deg selv og spørre om du kan få sosialstønad (slik Mette-Marit fikk i sin tid fordi hun var alenemor og jobbet som servitør). Det er ingen skam!

Hm. Jeg personlig syns det er en skam dersom man flytter for seg selv og ikke kan betale det selv, framfor å bli boende et sted hvor man i hvertfall tildels blir forsørget (sånn jeg forstår TS).

Hvorfor kan du ikke jobbe før august? Når du sier det på den måten osm du gjør virker det ikke som det er noen helsegrunner til det, og da syns jeg det er direkte patetisk å skulle ha penger fra NAV (obs! Pengene fra NAV er skattepengene fra andre helt vanlige mennesker, det er ikke en mystisk, utømmelig pengesekk som man bare kan forsyne seg fra uten at det får konsekvenser for samfunnet).

Gjest Krizzy
Skrevet

(obs! Pengene fra NAV er skattepengene fra andre helt vanlige mennesker, det er ikke en mystisk, utømmelig pengesekk som man bare kan forsyne seg fra uten at det får konsekvenser for samfunnet).

:tommelopp:

Skrevet

Unge voksne som bor hos foreldrene har krav på noe de også, dersom de ellers har krav på stønad. Man får ett livsopphold med lav sats, ofte det samme som de i bofellesskap/samboere får, og husleie får man kun dersom man har kontrakt og betaler direkte leie.

Jeg skjønner godt at du ikke vil skrive for detaljert her, men for Nav vil grunnen til at du ikke jobber være vesentlig. Skyldes det sykdom eller andre legitime grunner vil du kunne ha krav på støtte, hvis ikke får du ikke noe.

Skrevet

Det er helt feil. Du kan få støtte til livsopphold/"sosialstøtte".

Du må søke sosialkontoret, og ha med dokumentasjon hjemmefra på hva de krever. Men det kommer nok ikke til å gå gjennom før du er i jobb, tipper det er noen måneders behandlingstid....

Men du får ikke trygd fra NAV om du ikke har hatt arbeidsinntekt før.

Anbefaler deg å ta en sommerjobb i stedet jeg. Gå med aviser eller noe sånt, og hjelpe foreldrene dine med husholdningen.

Skrevet

Du kan gå på sosialen og søke om livsopphold.

men du må grunn liksom! kan du jobbe og sånt så får du nok ikke særlig med penger;/

Du får prøve og slenge inn en søknad!!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du droppet ut av vgs etter to år, skulle du vært fanget opp av "oppfølgingstjenesten". De er bl.a behjelpelig med å skaffe praksisplass hvis du ønsker det.

http://www.nav.no/page?id=790

Hvis du følger opplegget til "oppfølgingstjenesten", og har praksisplass, har du rett på 220 kr dagen.

Men siden du ikke kan/vil jobbe før i august, er vel ikke dette aktuelt for deg?

Gjest Constanze
Skrevet

Nei, du må ha jobbet og ha tidligere inntekt å vise til dersom du skal kunne motta penger fra NAV.

Ingen skam?

Blir helt sjokkert over holdningene her, jeg. Det er en STOR skam å gå på sosialen når man er frisk og rask og bør kunne tjene pengene sine selv.

Ikke rart at vår sosiale velferd står i stor fare for å ryke hvis mange mennesker går med slike holdninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...