Gå til innhold

Bruk av smokk.... hvordan regulere/redusere?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Lillejenta vår på snart 1,5 år er VELDIG glad i smokken sin. Hun har vært utrolig sugen siden hun kom ut, og som spedbarn falt hun fullstendig til ro når hun fikk smokk. Så hun har brukt MYE smokk, dag og natt. Vi tyr veldig lett til smokken også, dessverre. Hun har litt temperament, og blir fort rasende og kaster seg i gulvet med de utroligste "tantrums" hvis noe går henne imot. Da hyler hun til hun blir sliten, og det er veeeeldig lett å tilby henne smokken for å roe henne ned. Vi prøver å ta fra henne smokken på dagtid (i barnehagen bruker hun bare smokk når hun skal sove), men dessverre gir vi den ofte tilbake igjen hvis hun får sinneanfall... Tror ikke hun har noen kobling til det - som regel er det andre ting hun blir rasende for, så jeg tror ikke hun har skjønt at hun kan hyle for å få smokk. Og som regel ligger det smokker og flyter både her og der, så hun finner ofte en smokk hvis hun vil.

Spørsmålet er vel - hva er andres erfaring med smokkbruk? Bør vi begrense det mer, er vi for feige mtp. at vi gir henne smokken nærmest for å få fred, risikerer vi at det blir vanskelig å få henne til å slutte med den, er det lurt å prøve å slutte (det orker jeg nesten ikke å tenke på engang), eller kan vi ta det helt med ro i den visshet om at dette ordner seg av seg selv....? (noe jeg egentlig tror, men det hadde vært greit å høre andres erfaringer på området)

På forhånd takk for svar :).

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dere bør vel begynne å trappe ned på smokkebruken nå.

Gjør som barnehagen, la henne ha den kun når hun skal sove.

Det fører nok til mye sinne og skrik, men skal dere få henne til å slutte med smokken må dere være strenge..

Legg smokkene unna, så hun ikke får tak i dem. La henne få en rett før hun legger seg og hun kan ha den til hun står opp eller en liten stund til kos etter hun har stått opp.

Er nok lettere sagt enn gjort, men må man så må man vel..

Skrevet

Gi kun smokken til soving. Såpass store ungar må kunne klare å roe seg utan å få smokk. Det er lurt å avvenne no, for det blir berre vanskelegare jo eldre ungen blir.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar - men hva er deres erfaringer med smokk? Har dere erfart selv at det er vanskelig å slutte hvis man ikke begynner tidlig?

Jeg spør egentlig etter andres erfaringer med smokkbruk og avvenning - synsing er jo ikke så hjelpsomt ;).

Skrevet

Mine ungar har ikkje villet ha smokk, men alle eg kjenner har den erfaringa at jo tidlegare ein sluttar, jo lettare er det. Etter 1 år har visst ikkje ungen noko sugebehov lengre, berre ein vane. Så ein kan godt slutte ved 1 år. Uansett er de lurt å slutte før 2 år. Dei eg kjenner som har drøya til både 3 og 4 år med å slutte, har hatt ein skikkeleg kamp med avvenninga, medan hos dei som slutta mellom 1 og 2 år, gjekk det rimeleg greit.

Skrevet

Mine ungar har ikkje villet ha smokk, men alle eg kjenner har den erfaringa at jo tidlegare ein sluttar, jo lettare er det. Etter 1 år har visst ikkje ungen noko sugebehov lengre, berre ein vane. Så ein kan godt slutte ved 1 år. Uansett er de lurt å slutte før 2 år. Dei eg kjenner som har drøya til både 3 og 4 år med å slutte, har hatt ein skikkeleg kamp med avvenninga, medan hos dei som slutta mellom 1 og 2 år, gjekk det rimeleg greit.

Veldig enig med Imili her. Jo tidligere jo bedre!

Begge mine brukte smokk fra de ble født, da de ble 6 mnd kuttet vi ut smokkbruk på dagen og de fikk bare smokk når de skulle sove. Begge sluttet med smokk rundt 1 årsdagen. Eldste sluttet uten noe problem, skrek litt 1 natta og så var det over.

Minste var veldig avhengig av smokken sin, så da tok det vel 3 netter før han skjønte at smokken ikke kom tilbake... Og så var det gjort :)

Tror det kan være lurt å sette av en ferieuke til smokkeslutt og være konsekvente. Reis bort, på hytta eller lignende UTEN smokk. Da er det ingen vei tilbake, uansett hvor mye den minste trasser så er det ingen smokk tilgjengelig. Og har dere ferie har dere jo mulighet til å bytte på å sove ut om morgenen, for det kan jo hende det blir litt skrik om natta..

Skrevet

Kast smokkene. Det høres forferdelig ut, men tar dere det nå, vil det gå greiere enn om ett eller et halvt år, og faktisk gå over fortere enn dere tror.

Lykke til! :)

Skrevet

Gutten vår brukte også smokk hele tiden. Vi sluttet med smokk på dagtid da han var ett år, og det gikk mye lettere enn forventet. Vi gjorde det mens vi var på hytta. De første par dagene var det tillat med smokk når han satt på fanget vårt, men det ble fort kjedelig, for han ville jo helst ned og leke. Etter tre dager spurte han ikke lenger etter smokken på dagtid. Og når vi kom hjem og han fant smokker så gikk han og la dem i sengen sin, for det var der de bodde nå :)

Nå er han to år, og jeg vurderer å kutte ut nattsmokken. Kanskje lar vi være å ta dem med på hytteturen?

Det viktigste er å være veldig strenge og ikke gi seg. Hvis dere føler at dere absolutt må gi smokk, så legg barnet i sengen samtidig. Støtter de andre her som sier jo før jo bedre.

Ellers har jeg tips om å ta med barna til Kaptein Sabeltann for å gi fra seg smokken, men det er nok helst når de er større.

Skrevet

Vi sluttet fra en dag til en annen da han var 1,5 år. Hadde den da kun ved soving. gikk kjempegreit og tenker å gjøre det slik med neste også.

Skrevet

her kom kaptein sabeltann og stjal smokkene midt i svarte natta!!!

I alle fall den offentlige versjonen :P

Smokkegutten her elska sabeltann da han var 2år og vi snakket mye om hvor rampete denne sabeltann var som stjal smokker.Vi viste frem kista som smokkene ble gjemt i.

En natt kom sabeltann og alle smokkene ble borte (ungen var 2.5år) men sabeltann var en ålreit mann så han la igjen et sabeltann flagg og en sjørøveskute!

Hylet som kom den morgenen var helt herlig.Ungen var kjempestolt over at sabeltann hadde tatt HAN sine smokker!

Det var kun noen få spørsmål etter smokken etter dette,men å kutte ut smokken gikk så utrolig mye lettere enn vi hadde fryktet.

Ikke verdens peneste måte å fjerne dem på kansje men det virket.I dag er dette en histore gutten synes er "kul"

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Var ikke meningen å være skarp i forrige innlegg, men det blir fort til at svarene består av meninger, i stedet for konkrete erfaringer. Jeg antar at det også finnes mange foreldre der ute som IKKE kastet smokkene tidlig, men som likevel klarte å avvenne greit ;).

Iallefall har jeg fått litt inspirasjon/motivasjon til å kutte ut dagsmokk. Det tror jeg er lurt, men jeg kjenner at jeg gruer litt. Lillejenta vår er lille Miss Tantrum Deluxe, og det kan til tider være litt av en kamp å roe henne.... Da er smokken gjev å ha!

Jeg tror nok vi beholder nattsmokk en stund til, og jeg tror også det kan være en ide å ha en egen bilsmokk som bor i bilen. Jeg kjenner rett og slett at jeg ikke orker så mange kamper :).

Skrevet

Dette gjelder meg selv siden jeg ikke har barn selv. Ble nok grundig lurt av min mor. :)

Husker det ikke selv men var nok 2,5 år, og hadde begynt bare med nattsmokk noe som gikk ganske greit.

Så klippet mamma masse små hull i alle smokkene og sa at små mus hadde spist på de, så nå måtte vi nok dessverre kaste dem.

Ble ifølge min mor et par urolige netter, og så gikk det greit. :kgbaby:

Skrevet

Vel, jeg har fremdeles til gode å møte en konfirmant med smokk, så før eller senere blir det jo slutt!

Guttungen fikk ha nattsmokken sin lenge, men han sluttet før han begynte på skolen. Og han brukte den ikke på overnattinger med barnehagen da han gikk der, så han hadde et veldig bevisst forhold til det. Så en dag fant han ut at han var for stor til å bruke smokk hjemme også, og da sluttet han på dagen. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville i hvertfall sluttet med smokk på dagtid så tidlig som mulig. Barn som bruker smokk mye på dagen sliter ofte mer med språkutviklingen enn andre barn. Smokken er jo i veien! :)

Jeg vet om en gutt på 4-5 år som fortsatt bruker smokk store deler av dagen. Smokken får han til å sikle veldig, så det renner fra haka hans hele tida. Det er nesten umulig å skjønne hva han sier, for han glemmer å ta ut smokken når han prater selv om han blir minnet på det. Og selv når smokken er ute så snakker han dårligere enn andre på samme alder. Det kan selvsagt hende andre ting ligger til grunn for sen språkutvikling på enkeltindivider, men småbarnspedagoger mener å se at smokk og språkutvikling henger tett sammen.

Gjest Eurodice
Skrevet

Vel, jeg har fremdeles til gode å møte en konfirmant med smokk, så før eller senere blir det jo slutt!

Guttungen fikk ha nattsmokken sin lenge, men han sluttet før han begynte på skolen. Og han brukte den ikke på overnattinger med barnehagen da han gikk der, så han hadde et veldig bevisst forhold til det. Så en dag fant han ut at han var for stor til å bruke smokk hjemme også, og da sluttet han på dagen. :)

For ikke så forferdelig mange år siden krydde det av tenåringer med smokk :ler: . Jeg antar det var noe ala kjærlighet på pinne.

Skrevet

En barndomsvenn av meg klarte ikke å sove uten å suge på tommelen, han sluttet ikke før han var 13 år!

Foreldrene var passe fortvilet, men man kan jo ikke amputere tommelen heller liksom... Lettere med smokk, som man kan ta bort..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...