Gå til innhold

Nedgradere fra win7 starter til xp home

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har gjort dette og opplevd trøbbel med drivere etc ? funderer på å kjøpe maskinen men vil helst ha xp som os.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

xp kom i 2000, vi er nå i 2010. Hvorfor vil du ha en ti år gammel OS? Windows 7 er bra..

Skrevet

xp kom i 2000, vi er nå i 2010. Hvorfor vil du ha en ti år gammel OS? Windows 7 er bra..

jeg spør ikke om folks mening om prosessen, jeg spør om det er mulig å utføre den og isåfall hvordan det gikk med drivere etc.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Du må installere XP fra bunnen av. Og FØR du kjøper maskinen må sjekke at det finnes drivere for all maskinvaren.

Forøvrig lurer jeg på hvilke sære krav du har som gjør at du MÅ ha XP. Samt om disse kravene er såpass sære at du ikke kan prøve deg på Fedora 13.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg spør ikke om folks mening om prosessen, jeg spør om det er mulig å utføre den og isåfall hvordan det gikk med drivere etc.

jeg vet det var et kjipt svar, men måtte bare si det. 10 år er en evighet i software verden, Microsoft er enestående som fortsatt støtter sitt 10 år gammel produkt med jevne oppdateringer, tetter sikkerhetshull osv. Men de skal ikke gjøre det for så mye lengre, de har faktisk sagt selv at de forventer at XP utgår veldig snart. Så hva er poenga for deg å kjøpe et produkt nå, som du antageligvis ikke kan bruke så mye lenge, produktet som er allerede veldig utdatert?

Hvis problemet er at du ikke vil betale for windows 7, anbefale også å se på linux produktene. Hva med linux mint helena, kjempe lett å installere, brukervennlig, og kjempe pen? Og gratis... Hvis du bruker pcen mest for å surfe, skrive email, studere, det vil passe fint for deg. Men du kan ikke spille de spillene som er laget for windows...

Skrevet

Du må installere XP fra bunnen av. Og FØR du kjøper maskinen må sjekke at det finnes drivere for all maskinvaren.

drivere er funnet så jeg har praktisk sett funnet ut av spørsmålet mitt ;)

Hvis problemet er at du ikke vil betale for windows 7, anbefale også å se på linux produktene. Hva med linux mint helena, kjempe lett å installere, brukervennlig, og kjempe pen? Og gratis... Hvis du bruker pcen mest for å surfe, skrive email, studere, det vil passe fint for deg. Men du kan ikke spille de spillene som er laget for windows...

he he, nå følger win7 med maskinen så det er ikke pengene det står på sånn sett. det går mer på at jeg ikke liker win7 starter og at xp home kunne vært en grei løsning som ikke krever all verdens med ressurser. spilling er jo uansett ikke aktuellt på en minipc, det blir kun filmtitting og litt lett nettsurfing.

linux har jeg ærlig talt ikke peiling på, vet ikke om jeg orker å sette meg inn i noe nytt som jeg kun kommer til å bruke på en minipc.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

linux har jeg ærlig talt ikke peiling på, vet ikke om jeg orker å sette meg inn i noe nytt som jeg kun kommer til å bruke på en minipc.

det er akkurat derfor jeg anbefalte deg Linux mint helena, den er ganske lik windows xp, bare litt finere. :)

Men hvis du absolutt vil bruke Windows XP, så kan du jo det. Det er bare installere alt på nytt.

Jeg har forresten sjekket litt mer om det med å støtte XP. Windows vanligvis støtter sine produkter i 10 år, og fristen for XP ble derfor satt til 2011. Men pga mye krøll med Vista ble den nå forlenget til 2014, dvs Windows skal fortsatt støtte XP med oppdateringer helt til 2014. Så du har vel for så vidt 3,5 år til..

Skrevet

Jeg vil faktisk ikke ha noen av delene lenger.

Jeg vil ha Linux (og det har jeg nå). Har klart meg virusfri med xp veldig lenge, men tidligere i år bestemte jeg meg for å gå over en gang for alle - til Ubuntu.

Hvorfor? Fordi jeg vil være mest mulig fri. Man har ikke samme presset for å holde på med oppgraderinger og oppdateringer (noe er nok lurt).

Men at XP er 10 år gammel er nok litt feil. Med servicepacks og andre oppdateringer er det nok ikke så mye som er 10 år gammel. Men likevel så stuper virusene inn hvis du er det minste uforsiktig eller bare uvitende.

Og et tips: Ikke hør på de som sier at det er så lite utvalg i programmer for Linux. Det er store mengder. Og de er lett å installere via pakkebrønnen. Det er like lett eller lettere enn å handle i en nettbutikk.

Finn kategori (grafikk/audio/tekstbehandling etc) - bladdre - velg - installer - virker.

Oversikt over programmer:

http://packages.ubuntu.com/karmic/

https://help.ubuntu.com/community/SynapticHowto

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg å bruke eset sitt antivirusprogram og i tilegg ha ccleaner og super antispyware. Er ekstremt skjkelden jeg får virus og får jeg det så tar eset det med en gang før det sprer seg. Og jeg laster ned mye.

Gjest brutal_mann
Skrevet (endret)

xp home kunne vært en grei løsning som ikke krever all verdens med ressurser. spilling er jo uansett ikke aktuellt på en minipc, det blir kun filmtitting og litt lett nettsurfing.

Her argumenterer du for å bruke Linux.

Siden du vil ha minst mulig knotin må jeg dessverre anbefale Ubuntu. Har du en geek i omgangskretsen, eller finner ut at du vil lære _litt_ så går du for Fedora 13.

Edit: Med KDE som skrivebord.

Endret av brutal_mann
Skrevet

Her argumenterer du for å bruke Linux.

Siden du vil ha minst mulig knotin må jeg dessverre anbefale Ubuntu. Har du en geek i omgangskretsen, eller finner ut at du vil lære _litt_ så går du for Fedora 13.

Edit: Med KDE som skrivebord.

mja, jeg er et vanedyr og hvis jeg skulle finne på å teste linux så gjør jeg nok heller det på en "arbeidsmaskin" og ikke på en liten tass til reisebruk. har vært inne på tanken på å prøve men må opparbeide meg tid og ork til å sette meg inn i noe nytt.

deler forøvrig seng med en geek men dessverre en av de som ikke bryr seg særlig om linux siden han ikke har bruk for det i arbeidssammenheng :dry:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...