lille_lam Skrevet 19. juni 2010 #1 Skrevet 19. juni 2010 (endret) Hviket nettsamfunn synes du er best og hvorfor? Har hørt mye om at sikkerheten på f.eks. Facebook ikke er så bra, hvordan opplever du/dere det som bruker Facebook? Endret 20. juni 2010 av lille_lam
Jade Skrevet 20. juni 2010 #2 Skrevet 20. juni 2010 (endret) Hvis du har noe som krever høy sikkerhet, så bør du ikke legge det ut på nett overhodet. Ihvertfall ikke nettsamfunn. Jeg regner med at eierne av facebook har råd til bedre programmerere enn mindre nettsamfunn. Samtidig er større nettsamfunn mer utsatt for folk som vil ødelegge. Dette gjøres gjerne via tulleapplikasjoner som noen er dumme nok til å installere. ("vær så god, her har du tilgang til alle bildene mine som takk for at jeg fikk ta quizen din og dele resultatet til alle jeg kjenner"). Det største sikkerhetshullet er brukeren selv som ukritisk godtar uleste betingelser, ukritisk gir venner og folkene bak applikasjoner tilgang til "alt". Mange gidder ikke sjekke privacy-innstillingene sine, og deler pinlige fyllabilder med både potensielle (ikke nå lengre) arbeidsgivere, barnas lærere og NAV. Hvilken jeg synes er best? Vel, jeg bruker bare Facebook. Det er der "alle" er. Og jeg gidder ikke å melde meg inn i 50 forskjellige samfunn Endret 20. juni 2010 av Jade
lille_lam Skrevet 20. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. juni 2010 Hvis du har noe som krever høy sikkerhet, så bør du ikke legge det ut på nett overhodet. Ihvertfall ikke nettsamfunn. Jeg regner med at eierne av facebook har råd til bedre programmerere enn mindre nettsamfunn. Samtidig er større nettsamfunn mer utsatt for folk som vil ødelegge. Dette gjøres gjerne via tulleapplikasjoner som noen er dumme nok til å installere. ("vær så god, her har du tilgang til alle bildene mine som takk for at jeg fikk ta quizen din og dele resultatet til alle jeg kjenner"). Det største sikkerhetshullet er brukeren selv som ukritisk godtar uleste betingelser, ukritisk gir venner og folkene bak applikasjoner tilgang til "alt". Mange gidder ikke sjekke privacy-innstillingene sine, og deler pinlige fyllabilder med både potensielle (ikke nå lengre) arbeidsgivere, barnas lærere og NAV. Hvilken jeg synes er best? Vel, jeg bruker bare Facebook. Det er der "alle" er. Og jeg gidder ikke å melde meg inn i 50 forskjellige samfunn Hei og takk for tilbakemeldingen Jeg er veldig usikker på om jeg skal registrere meg på FB, men har forstått at det er det nettsamfunnet som er mest brukt så jeg skal tenke litt på det. Jeg er heldigvis ikke en så viktig person som krever så høy sikkerhet heller Men greit å vite at ikke alle kan gå inn å se det jeg har av bilder og slikt. Jeg er nok også var på hva jeg legger ut av informasjon både om meg selv og mine nærmeste
Jade Skrevet 20. juni 2010 #4 Skrevet 20. juni 2010 Gå veldig nøye igjennom privatinnstillingene dine! Allier deg med en venninne, og sjekk gjerne via hennes profil hva hun kan se hos deg (og så fjerner du henne som venn osv, for å se hva hun ser da). Med litt nettvett går det meste bra. Husk at når du skriver på andre sine profiler, så er det mulig at *hvem som helst* kan lese det Og det er lett å glemme at det du skriver ikke er privat, selv om en samtale går mellom to personer. Det er mange tilskuere som aldri gir lyd fra seg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juni 2010 #5 Skrevet 26. juni 2010 Den siste setningen der er det verdt å merke seg. Det er faktisk mange innom og ser på hvem du er, og alt som ellers ligger til rette for innsyn, på nett. Uten at du vet det. Syns det er skikkelig ekkelt jeg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #6 Skrevet 29. juni 2010 Den siste setningen der er det verdt å merke seg. Det er faktisk mange innom og ser på hvem du er, og alt som ellers ligger til rette for innsyn, på nett. Uten at du vet det. Syns det er skikkelig ekkelt jeg. ..så bruk privacyinstillingene da vel! Så sover du bedre. ..egentlig bør det da vel være vel så ekkelt for deg å være her da, her er det absolutt ingen privacy instillinger. Absolutt alle med nett-tilgang kan lese hva du og jeg skriver, uten å logge seg inn!!
Gjest Awsome Skrevet 29. juni 2010 #7 Skrevet 29. juni 2010 Eg syns FB er heilt greit. Det er fint å få med seg hva venner, bekjente og familie som man gjerne ikkje har kontakt med så ofte holder på med f.eks. Men det er ein ide og sjekke personvern-innstillingene ofte, for de har ein tendens til å fikse og legge til nye innstillinger (som ofte må fikses på for å hindre at "uvedkommende" får innsyn i profil eller bilder) uten å gi noen beskjed om at det har blitt fiksa på.
Jade Skrevet 29. juni 2010 #8 Skrevet 29. juni 2010 AnonymBruker kl 05:09 har en kjempegodt poeng her! Mange bretter ut en masse detaljer om privatlivet sitt her på forumet. Hver enkelt innlegg kan være anonymt nok i seg selv, men når man slår sammen alle innleggene, kan man plutselig gjenkjenne brukeren, og tilegne seg liiiiiiitt mer informasjon enn man ønsket om naboen sin... Jeg har selv snublet over noen intime seksuelle innlegg som ei kollega av meg har skrevet her, det ble ganske pinlig (men har ikke sagt det til henne)... Grunnen til at jeg visste det var henne, var pga innlegg hun hadde skrevet med leverandørnavn og datoer i forbindelse med bryllup.
Gjest Pucifer Skrevet 29. juni 2010 #9 Skrevet 29. juni 2010 Ikke farlig å være på nettet så lenge man er litt varsom med hva man legger ut. T.ex. så har jeg bedt mine venner om å ikke ønske meg god ferie når jeg skal dra på ferie, jeg nevner heller aldri noe om når jeg er bortreist. Forteller heller om hvordan ferien har vært når jeg kommer hjem Legg gjerne ut bilder, men pass på hva slags bilder du legger ut, og husk at du noen ganger kan miste rettighetene til dine egne bilder (på bl.a. Facebook) Ikke legg ut privat informasjon som adresse, telefonnummer etc. Her kan det være greit å se hva man har av info på egne hjemmesider også. Hjelper lite om du ikke legger ut adressen din på FB dersom du linker til din private hjemmeside hvor infoen ligger.
Jade Skrevet 29. juni 2010 #10 Skrevet 29. juni 2010 Man mister aldri rettigheten til sine egne bilder. Men man gir Facebook rettigheter til å bruke bildene dine. De trenger rettigheter til å vise bildene dine på Newsfeeden til vennene dine f.eks. Og de trenger rettigheter til å endre dem (f.eks. skalere dem til thumbnails). PS. Hvis man anser adresse og telefonnumre som hemmelig informasjon, så må dere huske å reservere dere for nummeropplysning hos telefonoperatøren deres, slik at dere ikke havner i telefonkatalogen o.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå