Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tenker på å installere spotlight i taket, og lurer på hva andres mening om dette er.. evt hva syns dere er fint, noen langs veggen, eller jevnt over hele taket?

Endret av lulle
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker det ikke, for meg er det litt "ut".

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det downlights du tenker på? Sånne som er innebygd i taket?

Sånne har vi her vi leier nå, og jeg har delte meninger om dem. På den ene siden synes jeg de gir et fint dempet lys ved å bare skru på en bryter istedet for å løpe rundt å tenne og slukke ørten smålamper. Og det er kjekt at man kan skru opp styrken å få flombelysning når man trenger ekstra lys.

Men jeg synes de er litt skumle også. En dag hadde en av ungene skrudd lyset på full styrke og glemt å justere det ned igjen, så det ble stående sånn i mange timer. Da vi kom hjem var taket varmt... Etter den opplevelsen bestemte vi raskt at vi aldri skal ha downlights når vi selv bygger hus.

Men det finnes kanskje en måte å sørge for at de ikke går an å skru opp på det høyeste?

Skrevet

har det i taket i stua og det er helt forferdelig. Man tenker ikke på disse downlights når man møblerer og sitter man i sofaen og skal slappe av litt så har man plutselig dette lyset midt ned i trynet, og ja det går an å justere hvordan lyset skal komme ned, men å gidde å klatre opp i taket hele tiden det gjør ikke jeg. Det går an å dempe lyset men den lystrålen kan likevel irritere. Ja det går an å flytte seg i sofaen og men ikke når en skal sitte på yndlingsplassen. Downlights er ikke gode nok til leselys heller, selv ikke med lys på full styrke.

har lyst å rive ned hele taket og fjerne hele greiene. Jeg syns ikke det er hverken kult eller fint eller nyttig. Takke meg til vanlige lamper.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Downlights synes jeg ikke er så fint og tror det ofte (i hvert fall noen ganger, hehe) kan være mer upraktisk enn praktisk. Men spotlights på skinne kan være fint, og er jo også lettere å flytte og ta ned etter behov, dersom man f eks ommøblerer.

Skrevet

Spørsmålet er vel egentlig hva du selv syns er fint TS?

Jeg syns det kan være fint om plasseringen er gjennomtenkt og om det er mulig å dimme dem.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er vel egentlig hva du selv syns er fint TS?

Jeg syns det kan være fint om plasseringen er gjennomtenkt og om det er mulig å dimme dem.

Enig. Spredd utover takene i alle rom som haglskudd er ikke fint. Jeg liker det best på kjøkken/gang/bad + ute, f.eks over inngangsparti eller garasje. På kjøkken er det fint å bruke dem til å lyse opp kjøkkenbenk, eller å plassere dem i en rad foran høyskap.

Skrevet

Syns det er kjempestilig. Og dere som blir sjenert av dem, dere må jo ha dimmer på? Så man kan justere helt ned.

Vi skal snart innstalere det i det nygipsede taket vårt, men skal selvsagt ha bordlamper og stålamper i tillegg for den cozy effekten de gir.

Viktig også at det ikke er for mange spotter i taket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...