Gjest Marisa Skrevet 19. juni 2010 #1 Skrevet 19. juni 2010 Jeg må spørre her, jeg blir så usikker på om jeg har grunn til å reagere så kraftig. Min mann er veldig glad i øl. Et par ganger i måneden drikker han seg snydens. Vi har snakket om dette, vi har snakket litt om drikkeforbruket hans generelt og han er enig i at han må bremse litt, når edru riktignok. Det går endel øl i uka også er det disse jobb-pilsene og etpar ganger da i måneden hvor han kommer hjem rimelig pussa. Han begynner med "skal bare ta etpar øl" men kommer ikke hjem før han er ordentlig go-full. De første gangene dette skjedde og han lovte å kjøpe med mat og andre saker før han kom hjem ble jeg skuffet og irritert. Kan bare heller si at han blir ute, jeg har ben å gå på og kan handle selv. Nå har jeg skjønt at når han drikker vet jeg ikke når han er full nok til å komme hjem, så jeg ordner meg selv. Jeg har OCD med sengetøy. Når han har vært ute og sovet i senga så må jeg skifte på. Jeg liker heller ikke å sove ved siden av ett menneske som snorker, prater og lukter veldig alkohol, så noen ganger har han sovet på sofa. I går skjedde det igjen. Vi har ikke all verdens penger om dagen og vi har kun en konto hvor hans lønn kommer inn. Han får også kontanter for noen lån vi har utestående. Jeg har stolt på ham med pengene men nå begynner jeg å tvile. Han satt ute i går og drakk fra 15:00, kom hjem rundt midnatt, så full at han knapt kunne stå. Vi har niesene mine i helgen og først blir jeg skuffet for da er han fyllesyk i dag og blir ikke med på noe, som vanlig. Jeg ber ham pent om han kan være så snill og ta en dusj før han dumper ned i senga. Han snøvler frem noe jeg antar for ett ja. Etter 10 minutter så finner jeg ham i senga med alle klærne på. Vi har hund og hunden blir skikkelig ubekvem når han er full, hund sover under senga hos ungene. :frown: Jeg liker ham heller ikke når han er full på denne måten, har jeg sagt ifra om. Jeg ber ham om å komme seg ut av senga med de klærne og går. Så kommer han ut i stua og legger seg på sofa. Han er helt hinsides når jeg snakker til ham. Vil ikke at ungene skal finne ham der på morgenen så jeg løfter svære mannen tilbake til sengs, drar av ham klærne og blir sittendes oppe til tidlig morgen selv, sint og lite lysten på å legge meg ved siden av. Er dette ok oppførsel for en mann på 35 år? Jeg er så sur at jeg ikke orker å snakke med ham mens han ikke kan skjønne hvorfor jeg er sur. Jeg synes det bør være opplagt hvorfor jeg ikke er særlig blid i dag, vi har hatt denne praten flere ganger før og jeg gidder ærlig talt ikke gjenta den og høre bortforklaringene hans, at han ikke var så full, han brukte ikke penger (er det mulig på så lang drikketid ute?) og bikkja og jeg har det helt fint. Dust!!!!! Huff, det var rasende godt å få ut!
waco Skrevet 19. juni 2010 #2 Skrevet 19. juni 2010 Tenk om han hadde sittet og spandert de siste penga deres på andre jenter da! Fått dem til å le og more seg samtidig som han forteller om kjerringa hjemme som ikke unner ham noen ting. Og de jentene han spanderer på de er jo så forståelsesfulle og skjønner ham så innmari godt... han snille mannen som bare vil at folk skal ha det hyggelig...
Gjest Marisa Skrevet 19. juni 2010 #3 Skrevet 19. juni 2010 Tenk om han hadde sittet og spandert de siste penga deres på andre jenter da! Fått dem til å le og more seg samtidig som han forteller om kjerringa hjemme som ikke unner ham noen ting. Og de jentene han spanderer på de er jo så forståelsesfulle og skjønner ham så innmari godt... han snille mannen som bare vil at folk skal ha det hyggelig... Vel, han spanderer noe voldsomt, det har vi snakket om og. Det er en kultur vi har begge når vi er ute og det har vi snakket om og, for andre spanderer ikke tilbake i vår skala og han drikker såpass mye ute at vi ble enige om å tone ned spandering. Jeg vet ikke om han har sluttet med det siden jeg tror han bruker av tilbake-betalings-penger å drikke for nå siden jeg har begynt å holde oversikt med konto. Jeg eier ikke sjalu så hvem han spanderer på og i hvilken mening spiller ingen rolle, bare det ikke blir så vi må handle mat for kronestykker i en hel uke...
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juni 2010 #4 Skrevet 19. juni 2010 Nei, det er ikke ok. For det første høres det ut som han drikker så mye at det er helseskadelig på sikt. For det andre virker det som han bryter avtaler dere har, gjentatte ganger, fordi han har drukket for mye dagen før. For det tredje synes jeg det høres ut som en dårlig prioritering å drikke såpass mye hvis dere har stram økonomi. For meg blir det også feil å stadig være bakfull når man har barn, barn på besøk osv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juni 2010 #5 Skrevet 19. juni 2010 Dette skal du ikke finne deg i. Jeg har en pappa som drikker sånn (MÅ drikke seg full hver gang han drikker), og jeg klarer ikke å se pappa drikke noe som helst som inneholder alkohol. Selv om han bare tar seg en øl. Jeg mener at han skal ha respekt for meg, men han ser som oftest ikke problemet. Du bør egentlig snakke med han, men du må tenke gjennom hvordan du vil snakke med han om det. For de som bruker alkohol på denne måten ser ikke hvordan det kan vere feil å "ta seg et par øl", selv om et par øl her betyr å drikke seg dritings.
Gjest Marisa Skrevet 19. juni 2010 #6 Skrevet 19. juni 2010 Tusen takk til anonyme x 2 Jeg er ingen kjefte-kjærring, vi har aldri kranglet høylytt, prater alltid, men nå føler jeg for en voldsom krangel her, prating ser ikke ut til å fungere gitt Dette med helse har vi snakket om, at han drikker for mye for sitt eget godes vel og når han er edru er han helt enig. Han ser ikke, som din far og, at det er ubehagelig å få en så full fyr hjem. Ja, avtaler brytes støtt, han er aldri sammen med oss som familie så jeg har sluttet å lage noe nummer ut av eller regne med ham der, men i går var det så unødig å sitte ute på pub og drikke når vi har stor fin tv og fotballkampen gikk her og hele pakka gjorde meg ubersur. Huff, jeg ser at alt blir kaos her for jeg er så sint og jeg får det ikke ut for det er barn og folk i hele huset og fakta søren, dette er bare en liten del av ett større bilde i ett ikke-fungerende forhold føler jeg nå, har mest lyst til å bare flytte ut i bakhagen Siden jeg er sur så har han gått og bestilt biletter til Kiel-ferja for å smøre meg blid, få meg til å prate til ham. Akkurat det jeg har lyst til i dag, sitte på pub på en båt og se han bli full
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juni 2010 #7 Skrevet 19. juni 2010 Hei. Nei, dette er ikke grei oppførsel. Hvis han aldri greier å ta 2 øl, men ender opp drita hver gang, ja, da vil jeg kalle han for en alkoholikker. Hvordan vil du leve livet ditt? Med eller uten en alkoholikker?
Gjest Marisa Skrevet 19. juni 2010 #8 Skrevet 19. juni 2010 Hei. Nei, dette er ikke grei oppførsel. Hvis han aldri greier å ta 2 øl, men ender opp drita hver gang, ja, da vil jeg kalle han for en alkoholikker. Hvordan vil du leve livet ditt? Med eller uten en alkoholikker? Nei, han kan faktisk ikke ta bare etpar øl mens han prater og så rusle hjem, han blir full hver gang. Vi kan ikke ha øl i kjøleskap uten at alt drikkes opp. Vi er jo bare to kompiser som bor i hop så jeg tror ikke jeg gidder å ta dette opp jeg. Har fått gått meg lang tur og jeg er ikke interessert i å kjefte på voksen mann. Vi har "kommunisert" og hatt "dialog" om dette i etpar år nå, jeg gidder ikke det engang mer. Han får leve sitt liv så lever jeg mitt. Jeg gidder aldri å føle meg sånn her mer. Thanks to all!
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2010 #9 Skrevet 19. juni 2010 Han er ikke noe å satse på. Ettersom han ikke innser problemet og gjør noe med det, ser jeg ikke annet alternativ enn å dumpe han. Skikkelig tarvelig at han oppfører seg slik overfor barn. Kom deg unna.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juni 2010 #10 Skrevet 19. juni 2010 Skjønner din frustrasjon. Jeg har også en samboer som drikker seg dritings hver eneste gang har er ute med jobben, selv om han ganske ofte sier han skal spise middag med kolleger, og at det ikke blir sent. Han går ikke så ofte ut, men hver gang kommer han hjem sånn i fire-fem tiden, og så drita at han bruker de neste timene på spying, og såklart er dårlig dagen derpå. Jeg blir også sint, særlig fordi vi har barn. Da er det ikke spesielt ok syns jeg. Det betyr ofte at helgen er ødelagt litt for meg, og at jeg må ordne med absolutt alt siden han er bakfull eller ute. Men siden det ikke er så ofte, så har jeg valgt å prøve å ikke bry meg så mye om det. I din situasjon derimot, høres det ut som det er vel mye og ofte drikking, når dere har barn. Det er ikke ok syns jeg. Oppførselen ellers høres for meg ut som en typisk full mann, så det ville jeg ikke tatt så ille opp. Han får finne seg i sofaen da..! Men dette er ikke ok når dere har lite penger.
Gjest Emera Skrevet 19. juni 2010 #11 Skrevet 19. juni 2010 Vi er jo bare to kompiser som bor i hop Er han mannen din eller er dere bare kompiser? Eller har jeg gått glipp av noe underveis her..? :klø:
Gjest Marisa Skrevet 19. juni 2010 #12 Skrevet 19. juni 2010 Er han mannen din eller er dere bare kompiser? Eller har jeg gått glipp av noe underveis her..? :klø: Jeg er også Marisa i dennetråd. Vi er gift men aldri hatt noe sexliv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juni 2010 #13 Skrevet 19. juni 2010 Hvis han drikker seg full et par ganger i måneden så synes jeg ikke det er noe å stresse over. Når dere ikke har noe sexliv, og du sier dere bare er kompisser skjønner jeg ikke helt hvorfor han skal skal være sammen med dere som en familie? Er kanskje en grunn til at han liker å gå ut og drikke seg full en gang i blandt da.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 19. juni 2010 #14 Skrevet 19. juni 2010 Synes kanskje du overdriver en smule. Men det er bare tre alternativer her: 1) Enten så kan du leve med hans drikkevaner 2) Eller så kan du ikke leve med hans drikkevaner 3) Du kan bruke voldsomme mengder energi på diskusjoner, samtaler og evt terapi og i verste fall avrusing. Det er ikke engang sikkert det virker. Elsker du ham? Elsker han deg? Reint personlig gidder jeg ikke legge energi inn i å forandre et menneske. Da vil jeg enten akseptere personen som den er, eller så finner jeg meg heller et menneske som jeg aksepterer.
Gjest Nanette Skrevet 19. juni 2010 #15 Skrevet 19. juni 2010 Hvis dere aldri har hatt noe sexliv, hvor kommer ungene fra da? Kom de dalende ned fra himmelen i fallskjerm?
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juni 2010 #16 Skrevet 19. juni 2010 Ja, barn kommer jo med storken, det er noe alle vet.
Gjest Marisa Skrevet 20. juni 2010 #17 Skrevet 20. juni 2010 Vi har niesene mine som det står i første innlegg. Kevlarsjäl skrev noe som slo mitt hode i går også. Tusen takk for alle inspill, var godt å få det ut her, så klarere da. Ha en strålende søndag alle sammen!
Gjest Nanette Skrevet 20. juni 2010 #18 Skrevet 20. juni 2010 Åja, nieser ja. Bra dere ikke har barn oppi det styret der. Det hadde aldri gått.
Gjest Eurodice Skrevet 20. juni 2010 #19 Skrevet 20. juni 2010 Hvorfor blir du hos denne mannen? Du må innse at han er alkoholiker. Han har det sikkert bra, kommer hjem når det passer ham, tar ikke hensyn til deg og har ingen respekt for deg. Du kan ikke redde ham, hvis det er et mål. Han må ville gjøre noe med sitt alkoholproblem selv. Hvis du ønsker et godt liv, forlat denne mannen. Hvis dere bor i din leilighet, si han må flytte. Du bidrar til å holde elendigheten ved like ved ikke å foreta deg noe. Medavhengighet kalles det.
Gjest Marisa Skrevet 20. juni 2010 #20 Skrevet 20. juni 2010 Hvorfor blir du hos denne mannen? Du må innse at han er alkoholiker. Han har det sikkert bra, kommer hjem når det passer ham, tar ikke hensyn til deg og har ingen respekt for deg. Du kan ikke redde ham, hvis det er et mål. Han må ville gjøre noe med sitt alkoholproblem selv. Hvis du ønsker et godt liv, forlat denne mannen. Hvis dere bor i din leilighet, si han må flytte. Du bidrar til å holde elendigheten ved like ved ikke å foreta deg noe. Medavhengighet kalles det. Tusen takk :-) Jeg så lyset i går når hjernen roet seg litt. Har sagt ifra at vi bare er kompiser, leke hus leken er over. Så kan han drikke seg så stup full eller hva han vil i sin del av leiligheten mens jeg koser meg med mitt i den andre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå