miss dolly Skrevet 19. juni 2010 #1 Skrevet 19. juni 2010 Hei! Nå ser det ut som om jeg endelig har blitt gravid. Har lest at risikoen for å miste er 15 %. Videre har jeg lest at de med pcos har 2-4 ganger så høy risiko fr å miste! Det er ganske mye!? Kan være opptil 60 % risiko for å miste... Er det noe man kan gjøre for å ikke miste? Hva er dere pcos-eres erfaringer??
Gjest Iril Skrevet 19. juni 2010 #2 Skrevet 19. juni 2010 Gratulerer! Vi pcos-ere har nok høyere sjanse for å miste, men ikke så mye som 60%. Gynekologen min som skrev ut Pergo sa 20-25%. Jeg tenkte en del på det i begynnelsen, men hadde en UL i uke 6 for å se at hjertet slo, og da fikk jeg beskjed om at så lenge det gjorde det, var det ikke noen større risiko for meg enn for andre. Så er du bekymret kan jo bestille deg en UL, men du må nok ta den privat med mindre du har blødninger eller klarer å overbevise legen din at du er ekstremt redd. Dessverre er det ingenting man kan gjøre for å unngå å miste, men det er lurt å spise så sunt man klarer og ta folat. Om man opplever å miste tre ganger på rad får man utredning for habituell abort, men det er ikke noe du bør bekymre deg for hvis du aldri har mistet før. Mitt beste tips er å prøve å glede seg mest mulig, ikke lese på gravidforum der folk er veldig glade i å dele skrekkhistorier og kanskje la være å google alt mulig rart.
miss dolly Skrevet 19. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. juni 2010 Gratulerer! Vi pcos-ere har nok høyere sjanse for å miste, men ikke så mye som 60%. Gynekologen min som skrev ut Pergo sa 20-25%. Jeg tenkte en del på det i begynnelsen, men hadde en UL i uke 6 for å se at hjertet slo, og da fikk jeg beskjed om at så lenge det gjorde det, var det ikke noen større risiko for meg enn for andre. Så er du bekymret kan jo bestille deg en UL, men du må nok ta den privat med mindre du har blødninger eller klarer å overbevise legen din at du er ekstremt redd. Dessverre er det ingenting man kan gjøre for å unngå å miste, men det er lurt å spise så sunt man klarer og ta folat. Om man opplever å miste tre ganger på rad får man utredning for habituell abort, men det er ikke noe du bør bekymre deg for hvis du aldri har mistet før. Mitt beste tips er å prøve å glede seg mest mulig, ikke lese på gravidforum der folk er veldig glade i å dele skrekkhistorier og kanskje la være å google alt mulig rart. Tusen takk for svar Ja, tror jeg må bestille meg en tidlig UL Utfører alle de private dette så tidlig? Var du på det i fosterets uke 6/din uke 8? Får prøve å slappe av og kose meg fremover
Gjest Iril Skrevet 19. juni 2010 #4 Skrevet 19. juni 2010 Nei, det var min uke 6+4, så et bittelite hjerte som slo. Du kan se bildet her, ikke akkurat så spennende, men det var fint likevel! :rødme: Vet ikke om alle utfører det, jeg søkte bare på "privat UL + byen jeg bodde i" og fikk opp en del treff. Valgte en utrolig koselig jordmor, er veldig glad vi gjorde det. Var en magisk opplevelse.
Gjest Iril Skrevet 19. juni 2010 #5 Skrevet 19. juni 2010 Du, leste i IKM-tråden at du har brukt Pergo? I så fall tror jeg du har ganske "normal" risiko for spontanabort. Gynekologen min mente at grunnen til at vi med PCOS oftere opplevde sa var to ting: 1) dårligere egg og 2) dårligere slimhinne. Og Pergo hjelper mot begge disse to tingene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå