Gå til innhold

Skal i internt jobbintervju

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har fått råd om å se avslappet og rolig ut i jobbintervju internt i bedriften. Jobben er innenfor markedsføring/PR og personen skal ha mange baller i luften på en gang. Det er muligheter for at ansettelsen blir og/eller i utlandet (1 eller 2 stillinger).

Om en ikke er engasjert, så legger en jo bånd på seg. Er det bra?

Og er en for rolig vil en virke passiv og uinteressert i jobben.

Skal man bare sitte der og høre på hva de har å si, og kun snakke når de spør? Har ikke vært i jobbintervjuer på noen år..

Håper på noen tips fra erfarne!

Skrevet

Har fått råd om å se avslappet og rolig ut i jobbintervju internt i bedriften. Jobben er innenfor markedsføring/PR og personen skal ha mange baller i luften på en gang. Det er muligheter for at ansettelsen blir og/eller i utlandet (1 eller 2 stillinger).

Om en ikke er engasjert, så legger en jo bånd på seg. Er det bra?

Og er en for rolig vil en virke passiv og uinteressert i jobben.

Skal man bare sitte der og høre på hva de har å si, og kun snakke når de spør? Har ikke vært i jobbintervjuer på noen år..

Håper på noen tips fra erfarne!

Skap dialog, still spørsmål, skap connection, vær det selv!

:jepp::ler:

Lykke til.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skap dialog, still spørsmål, skap connection, vær det selv!

:jepp::ler:

Lykke til.

Takk :-)

Men om det å være seg selv betyr "engasjert og utbroderende"? Det er jo ikke positivt eller?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Takk :-)

Men om det å være seg selv betyr "engasjert og utbroderende"? Det er jo ikke positivt eller?

Dersom det er en jobb innen PR/markedsføring så bør det absolutt være positivt at du er "engasjert og utbroderende" når du er deg selv. Du kommer ihvertfall ikke langt med å være så avslappet at du blir sløv. :)

Skrevet

Vi har nettop vært gjennom en runde på jobben hvor alle vikarene måtte søke om nytt engasjement. De ble utsatt for ganske tøffe intervjuer til tross for at ledelsen kjenner dem ganske godt. De måtte også konkurrere mot eksterne søkere om stillingene.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er hard konkurranse. Mange interne vil ha jobben og de er meget godt kvalifisert.

Jeg er også godt kvalifisert og de har jo kalt meg inn til intervju.

Jeg har relevant arbeidserfaring fra før den interne stillingen jeg er i nå, innen et helt annet område...derfor vil jeg tilbake til det området jeg faktisk har relevant utdanning og erfaring innen.

De vil sikkert lure på hvordan jeg havnet i mitt nåværened arbeidsområde - og hvorfor jeg ønsker å bytte.

Hvordan kan jeg overbevise dem om at jeg er hva de behøver? De har jo lest søknaden og CV og mye står der.

Jeg vil veldig gjerne ha jobben.

• Liker 1
Skrevet

Vær engasjert! Folk som ser ut som at de kjeder seg på intervju trekker ned, hvordan er de da på jobb liksom?

Fremhev de gode sidene dine som gjør at du er passe for jobbe, men fortell gjerne om det er noe du holder på/skal/bør bli bedre på.

Innen en slik jobb vil jeg si det er bra om du er godt forberedt, forbered deg på denne bedriften, og er det noe du lurer på så spør! Det viser at du forebereder deg, vet godt hva slags jobb det er, hva bedriften driver med.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vær engasjert! Folk som ser ut som at de kjeder seg på intervju trekker ned, hvordan er de da på jobb liksom?

Fremhev de gode sidene dine som gjør at du er passe for jobbe, men fortell gjerne om det er noe du holder på/skal/bør bli bedre på.

Innen en slik jobb vil jeg si det er bra om du er godt forberedt, forbered deg på denne bedriften, og er det noe du lurer på så spør! Det viser at du forebereder deg, vet godt hva slags jobb det er, hva bedriften driver med.

Alle: takk for de ulike rådene! Er selv en intern, men da innenfor et helt annet område. Jeg konkurrerer med andre interne.

En der jeg jobber i dag ga råd om å ikke utbrodere i det lange og vide, og la de få presentere seg, og svare kort og enkelt på hva de spør om.

Skrevet

Alle: takk for de ulike rådene! Er selv en intern, men da innenfor et helt annet område. Jeg konkurrerer med andre interne.

En der jeg jobber i dag ga råd om å ikke utbrodere i det lange og vide, og la de få presentere seg, og svare kort og enkelt på hva de spør om.

Har du vært i intervjuet? Jeg er nå spent på hvordan det gikk jeg da... ;)

Skrevet

du kan ikke få slappet av for mye. lukk øynene å sov, da vil du få best respons av intervjuer!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk en god innledning med hilsner og hei, småprat og kaffe, de presenterte seg og sitt og så skulle jeg fortelle om meg, hvem jeg er og min motivasjon for å søke. De borret litt i punktet "motivasjon for å søke", så de fikk vel ikke tydelig nok svar der. Jeg var oppriktig og fortalte litt om det som sto i søknad/CV...så stilte de noen spørsmål om hva som gjorde meg motivert på jobb og i fritiden, om jeg var rastløs/utålmodig og jeg fortalte at jeg ikke var det, tvert i mot, og så videre. Jeg stilte de noen spørsmål knyttet til stillingen, og de svarte. Vi avsluttet og de sa de følte de hadde fått bli kjent med hvem jeg var. Men om det var bra eller ikke, er et annet spørsmål. Håper jeg får den!

Det gjensto flere kandidater som skulle intervjues før sommerferien tar til.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

du kan ikke få slappet av for mye. lukk øynene å sov, da vil du få best respons av intervjuer!

Kanskje...håper ikke jeg var for engasjert og pratet for mye, så de ble slitne.

Skrevet
Kanskje...håper ikke jeg var for engasjert og pratet for mye, så de ble slitne.

Du burde ikke ha pratet i det hele tatt. Det er vanlig kotume i intervjuer og oppføre seg som en sovende seigmann, eventuelt død torsk, hvor du virkelig viser hvor slapp du kan være i en slik situasjon. Derpå vil intervjuer kjenne på de slappe lemmene dine, og enten konkludere med at du fortsatt er litt for stiv i kroppen, eller at du er slappfisken de ønsker seg.

Lykke til :popcorn:

• 1 måned senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Svar ventes i løpet av august!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tilbudt en av jobbene jeg var til intervju for :)

Eksternt! Lønnstilbudet vites ikke ennå.

Nå venter jeg på at de interne rekruttererne skal komme tilbake fra ferie - for hva om de også vil tilby meg en jobb internt (som jeg har søkt og vært til intervju for)?

Tenk å si ja til noe eksternt - dersom de internt tilbyr noe etter at jeg har sagt ja til noe eksternt?!

Noen som har råd til hvordan løse dette på en behagelig og anstendig måte for alle parter?

:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha gitt beskjed om at du har fått et ekstern tilbud som du vurderer. Iallfall dersom jobbene var innenfor det samme arbeidsfeltet. Dog kun dersom du faktisk er interessert i det eksterne tilbudet.

Da har du spilt med åpne kort, vist at det er den type stilling du er ute etter og at du faktisk har et tilbud utenfor bedriften. Dersom du faktisk vil være i eksisterende bedrift så hadde jeg nok sagt det også.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg ville ha gitt beskjed om at du har fått et ekstern tilbud som du vurderer. Iallfall dersom jobbene var innenfor det samme arbeidsfeltet. Dog kun dersom du faktisk er interessert i det eksterne tilbudet.

Da har du spilt med åpne kort, vist at det er den type stilling du er ute etter og at du faktisk har et tilbud utenfor bedriften. Dersom du faktisk vil være i eksisterende bedrift så hadde jeg nok sagt det også.

Lykke til :)

Helt enig. Jeg er selv leder og rekrutterer ofte. Spill med åpne kort, si du har fått ett tilbud og evt hvilken svarfrist du har. Hvis det er umulig for din nåværende arbeidsgiver å gi deg ett svar på den interne stillingen før fristen går ut på den eksterne, kan du evt be om å få noen dager til (men da kan ekstern arbeidsgiver få inntrykk av at de ikke er førstevalget).

Og hvis du VIl fortsette i nåværende virksomhet, så vær tydelig på det. Jeg opplevede en gang at en intern søker var veldig tilbakeholden på intervju, jeg hadde forventinger til at hun skulle si noe om hvor godt hun likte å jobbe for oss og at hun gjerne ville fortsette. Hun sa ingen av disse tingene og ble innstilt som nr 3.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Jeg er selv leder og rekrutterer ofte. Spill med åpne kort, si du har fått ett tilbud og evt hvilken svarfrist du har. Hvis det er umulig for din nåværende arbeidsgiver å gi deg ett svar på den interne stillingen før fristen går ut på den eksterne, kan du evt be om å få noen dager til (men da kan ekstern arbeidsgiver få inntrykk av at de ikke er førstevalget).

Og hvis du VIl fortsette i nåværende virksomhet, så vær tydelig på det. Jeg opplevede en gang at en intern søker var veldig tilbakeholden på intervju, jeg hadde forventinger til at hun skulle si noe om hvor godt hun likte å jobbe for oss og at hun gjerne ville fortsette. Hun sa ingen av disse tingene og ble innstilt som nr 3.

Lykke til!

Dere to som har svart over her, takk for innspill!

Jeg tenkte også på å være ærlig. Men uten at jeg ønsker å ødelegge for meg selv eller være "ufin" overfor andre.

Jeg kan godt fortelle at jeg gjerne ønsker å jobbe i selskapet (internt). Samtidig sier "alle" der at det er så stort og såfremt man ikke er en "ener" som alle synes er fremragende, så løfter ikke selskapet på øyebrynet om du går...det vil si at det ikke drives veldedighet der, og at flinke folk står i kø for å få jobbe i det. Bedriften lider altså ikke noe tap om jeg forlater det, og det er alltid noen flinke som står klare til å ta over stillingene til en.

AnonymBruker
Skrevet

Greit nok at bedriften ikke lider noen tap dersom du går. Ikke ha fokus på det. Ha fokus på hva DU vil og ønsker. Nå og framover.

Alle arbeidsplasser har positive og negative ting ved seg.

Dersom du ikke kommer opp internt. Er det da krise? For deg.

Kanskje du da heller skal søke eksternt?

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er flere store selskaper i Norge som lover gull og grønne skoger, med godt rykte, som viser seg å være direkte kjipe å jobbe for..middelmådig lønn og uinteressante oppgaver i maurtua. :filer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...