Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest mann35
Skrevet

Situasjonen er denne: Har vært sammen med ei dame i 8 måneder og forholdet har vært kjempeflott. Vi har ikke snakka så mye om fortiden våres, men jeg kjente henne litt fra før så jeg vet at hun hadde et 6 års samboeskap bak seg, som ble avsluttet for nærmere 5 år siden. Så langt helt ok, og jeg kjenner ikke et fnugg av sjalusi pga det forholdet. Jeg selv har ingen lengre forhold bak meg ( for 12 år siden hadde jeg samboer, men d er lenge siden... :-) ). Vi har begge barn. Vi har prata litt om dette med forhold: at vi går rolig frem, og at vi har en sunn holdning til hverandre. Hun sier hun er veldig forsiktig pga det tidligere samboerforholdet som ikke var så bra. Så for et par uker siden fikk jeg vite at hun hadde hatt et forhold til en annen for et par år siden, og det pågikk ca et halvt år. Det var ikke hun selv som fortalte det. Kjente et grusomt sug i magen, og ble rett og slett litt dårlig... Jeg ble ikke sjalu med en gang, men jeg kjente meg litt "sveket" hvis dere forstår. Hvorfor hadde hun ikke sagt noe om dette? Var dette noe å holde hemmelig? Hun har forklart at hun har jo en fortid, og det er jeg jo klar over - det har jeg selv. Hun sier også at hun ikke ville skape noe sjalusi. Vel, det er det jeg begynner å kjenne nå, selv om det er en helt bortkastet følelse - jeg vet det... Ser for meg at hun har gjort de samme "gode" tingene med ham som med meg, og da kjenner jeg det i mellomgulvet. Hun sier at dette forholdet hun hadde var det hun som gjorde slutt, og at hun selvfølgelig er helt ferdig med det. Det tror jeg selvsagt på da jeg stoler på henne. Men den tilliten jeg har til henne har fått seg en liten smell. Er det riktig av meg å føle det slik, eller er jeg helt på tur? Jeg skal jobbe med meg selv og ikke tenke negative tanker, men det er ikke lett. Jeg elsker henne over alt på denne jord, og vil bare gjøre de rette tingene. Jeg vil ikke gjøre noe som kan skade forholdet. Vi har på en måte satt en strek over det hele ( dette med det tidligere forholdet ) og er enige om at fortid er fortid. Trenger bare litt hjelp til å komme "i gang igjen" jeg slik at jeg kan bli kvitt disse dumme følelsene og bli meg selv igjen. Alle svar blir mottatt med stor takk. Trenger noen å "snakke" med... :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

For all del ikke la dette påvirke deg på noen måte. AT hun ikke har nevnt dette tidligere trenger ikke å bety noe som helst, kanskje dette forholdet hun hadde ikke betydde så mye for henne at hun føler det faktisk var reelt å nevne?

Du har på ingen måte noen grunn til å være sjalu, eller tenke på hvordan hun var med han.. Det blir rett og slett for dumt. Som du selv sier, fortid er fortid. Om man skal tenke på hvordan ens kjære har vært med andre, kommer det til å tære deg fra innsiden. Tenk heller på det faktumet at hun er med deg nå, hun vil satse på deg.. og hun er glad i deg! Hvor heldig er ikke du?!

Jeg synes du er litt på villspor nå, kjære deg, legge dette bak deg, og gå videre.. legg helle fokuset på dere to, og på å ta vare på det forholdet dere har..

Gjest Fidelfaletta
Skrevet

Det er helt naturlig at du har disse følelsene, det er ofte sånn når man ikke har vært i forholdet så lenge at man prøver å finne litt ut av hverandre og vite hva den andre har gjort før.

Det er ingen grunn til å dra opp alle hun har vært sammen med tidligere, grunnen til at hun har ikke har nevnt den personen hun var sammen med et halvt års tid, har nok nettopp med deg å gjøre. Hun vil fokusere på deg, hva hun har gjort tidligere har ingenting med deg å gjøre. Hun vil lære deg å kjenne. Må du vite alt hun har gjort før deg? Kan du ikke fokusere på å lære henne å kjenne uten å grave i tidligere forhold?

Hvis du er så nysgjerrig på hennes ekser så kan du vente til dere er tryggere på hverandre, før du graver videre. Spør den dagen du vet at dere er sikre på hverandre og kan snakke om disse tingene uten at det stikker. Vent noen år med andre ord. Som du også sier fortid er fortid, dere er nåtid og fremtid, snakk heller om det. Hvilke tanker har dere om fremtiden? Hva har dere til felles, og hva ønsker dere for fremtiden? Vil dere ha barn sammen eller er dere ferdige med barn? For eksempel. Slik lærer du henne å kjenne uten å komme innpå fortiden.

Skrevet

Ja, du bekymrer deg unødig, hun fant det ikke relevant å nevne det korte forholdet.

Gjest mann35
Skrevet

Takk for svarene - det hjelper faktisk! For å svare litt så er jeg ikke så interessert i detaljer og slikt om hennes tidligere forhold, heller ikke antall partnere osv. Det bunner mer ut i at det ble litt "hemmelig" på en måte, og av den grunn så kjenner jeg på sjalusien. Høres nok irrasjonellt ut...

Gjest somelia
Skrevet

Ganske naturlig å føle det slik men du må prøve å ikke la det gå ut over det faktum at det er deg hun er med nå. Hun sa ikke noe om det, men har du tenkt på at det var deg hun ville skåne? Kanskje hun trodde du ville få et dårlig inntrykk av henne? Redd for at du ville løpe bort fra henne? Hvis de andre hadde vært så mye bedre enn deg så hadde hun fremdeles vært med en av de, eller? Det er en GRUNN til at hun ikke er med dem. Hvorfor tror du hun er sammen med nettopp deg? Fordi du er dårligere enn dem? Tror ikke det. Hun vil ha deg, og da må du bare akseptere det. Alle har en fortid men vi må leve i nuet og se fremover. Det er en klisje, men en klok klisje.

Gjest gjest
Skrevet

Situasjonen er denne: Har vært sammen med ei dame i 8 måneder og forholdet har vært kjempeflott. Vi har ikke snakka så mye om fortiden våres, men jeg kjente henne litt fra før så jeg vet at hun hadde et 6 års samboeskap bak seg, som ble avsluttet for nærmere 5 år siden. Så langt helt ok, og jeg kjenner ikke et fnugg av sjalusi pga det forholdet. Jeg selv har ingen lengre forhold bak meg ( for 12 år siden hadde jeg samboer, men d er lenge siden... :-) ). Vi har begge barn. Vi har prata litt om dette med forhold: at vi går rolig frem, og at vi har en sunn holdning til hverandre. Hun sier hun er veldig forsiktig pga det tidligere samboerforholdet som ikke var så bra. Så for et par uker siden fikk jeg vite at hun hadde hatt et forhold til en annen for et par år siden, og det pågikk ca et halvt år. Det var ikke hun selv som fortalte det. Kjente et grusomt sug i magen, og ble rett og slett litt dårlig... Jeg ble ikke sjalu med en gang, men jeg kjente meg litt "sveket" hvis dere forstår. Hvorfor hadde hun ikke sagt noe om dette? Var dette noe å holde hemmelig? Hun har forklart at hun har jo en fortid, og det er jeg jo klar over - det har jeg selv. Hun sier også at hun ikke ville skape noe sjalusi. Vel, det er det jeg begynner å kjenne nå, selv om det er en helt bortkastet følelse - jeg vet det... Ser for meg at hun har gjort de samme "gode" tingene med ham som med meg, og da kjenner jeg det i mellomgulvet. Hun sier at dette forholdet hun hadde var det hun som gjorde slutt, og at hun selvfølgelig er helt ferdig med det. Det tror jeg selvsagt på da jeg stoler på henne. Men den tilliten jeg har til henne har fått seg en liten smell. Er det riktig av meg å føle det slik, eller er jeg helt på tur? Jeg skal jobbe med meg selv og ikke tenke negative tanker, men det er ikke lett. Jeg elsker henne over alt på denne jord, og vil bare gjøre de rette tingene. Jeg vil ikke gjøre noe som kan skade forholdet. Vi har på en måte satt en strek over det hele ( dette med det tidligere forholdet ) og er enige om at fortid er fortid. Trenger bare litt hjelp til å komme "i gang igjen" jeg slik at jeg kan bli kvitt disse dumme følelsene og bli meg selv igjen. Alle svar blir mottatt med stor takk. Trenger noen å "snakke" med... :-)

jeg forstår litt hvorfor du tenker du slik, men jeg er enig med de andre her at du nok bekymrer detg unødig, så lenge hun ikke har noen kontakt med han nå.

Er i en litt lignende situasjon selv, min kjæreste har også hatt en kjæreste i mellom meg og hans barns mor. Dette fikk jeg vite av hans 8 år gamle sønn :forvirret: Han fortalte meg det kun fordi hun og jeg har nesten helt likt navn! Men det er ingen big deal, jeg har ingen store problemer med det. Men det er klart at jeg blir litt nysgjerrig på hvordan de hadde det sammen. Han har uoppfordret fortalt meg litt om forholdet deres, og jeg slapper egentlig veldig av med dette nå.

Jeg synes du skal ta det helt med ro, og tenke at dette er et avsluttet kapittel i livet hennes. Lykke til!

Skrevet

Personlig syns jeg du overreagerer, men det er en naturlig følelse. Problemet er kanskje hva man velger å gjøre eller ikke gjøre med denne følelsen. Du virker jo veldig reflektert og interessert i å gå videre, så det høres jo ikke ut som det vil bli et stort problem.

Uansett, så mener jeg du overreagerer fordi (som du sier) fortid er fortid. Hva om hun har hatt et par elskere i tillegg før du møtte henne. Vil det påvirke ditt syn på henne? Det er jo ganske naturlig at man har hatt noen forhold med andre menn som er både løse og faste i løpet av 5 år. Det at hun ikke har fortalt noe til deg høres ut som det ikke betydde så mye, slik at hun ikke følte hun trengte å fortelle noe. Min samboer vet om mine seriøse forhold, som innebærer samboerskap, men alt annet har han egentlig ikke behov for å vite om. Og det går jo begge veier. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...