Gå til innhold

Kroppen min er ubeslutsom

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skjønner meg ikke på forbrenningen min jeg. Jeg er mellom 160 og 165, husker ikke helt, og veier sånn litt i underkant av 55 kg. Jeg er 19 år.

Jeg skjønner ikke greia. Overalt leser jeg jo at dagsbehovet for en kvinne er på ca 2000 kcal, og greit at jeg er lavere og lettere enn det behovet er beregnet før, men likevel. Når jeg spiser 1800 om dagen, så er jeg fortsatt sulten. Jeg er sulten og fysen hele tiden, og det er forståelig det, sikkert fordi jeg trener såpass mye (gjør ikke det så veldig mye nå lenger på grunn av skader og at det er sommerferie), men så går jeg jo opp i vekt hele tiden og jevnt!

Så her kommer spørsmål nummer 1: Hvorfor går jeg hele tiden opp i vekt når jeg stort sett bare spiser når jeg er sulten, og bare til jeg blir mett, og i tillegg spiser sunt? Kan dette være på grunn av feil sammensetning av næringsstoffer? Kan godt jeg hende jeg spiste for mye karbohydrater, selv om disse var langsomme.

Dette var for en måneder siden. Jeg lurer på noe mer angående perioden nå.

Og nå har jeg som sagt en litt rolig treningsperiode, og ville ikke opp i vekt så jeg reduserte matinntaket til ca. 1400 om dagen. Siden det er sommerferie så sover jeg også litt lenger, så føler at jeg må begrense meg litt i forhold til hvor mye jeg spiser, når jeg vet at jeg skal på fest på kvelden, så prøver jeg å spise så få kalorier som mulig tidligere på dagen, for å kunne skeie ut litt på kvelden. Nå er vekten stabil, jeg går ikke opp i vekt. Men jeg leser ganske mange steder at dette er et alt for lavt energiinntak, i tillegg til at det er ganske unaturlig å ha akkurat det samme inntaket hver eneste dag, ettersom det kommer an på veldig mye. Er dette sant? (Jeg har et alt for firkantet syn på mat og trening). Men likevel føler jeg meg veldig fysen på mat hele tiden, har veldig lyst på mat. Spiser fortsatt forholdsvis sunt, og har begynt å erstatte en god del av karbohydratene med fett og proteiner. Føles som om jeg på en måte ikke får mat, selv om ikke magen sier fra om sultfølelsen. Selv om jeg har gått litt tilbake til den gamle treningsmengden, og akkurat denne uka har trent mer eller mindre hver dag, kommer ikke sultfølelsen tilbake i magen, bare i hodet. Men vekta er stabil. Er det falsk sultfølelse jeg kjenner i hodet? Kan det være psykisk, og ikke fysisk? Hvorfor føles det som om jeg ikke får nok mat selv om vekten min er stabil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei!

Har et tips som er nyttig for å vite litt mer eksakt hva du forbrenner ila en dag om du trener så så mye. Syns den er så grei da man legger inn hver eneste av døgnets tider!

En grei kalkulator som tilpasses deg og ditt aktivitetsnivå

http://www.iform.no/pub/art.php?id=444

Den er nok ganske korrekt om du har et normalt stoffskite da.

1800 er lite for en person som trener. Jeg er tynn, men spiser 3000 minst om dagen! Om jeg spiser mindre, da fryser jeg og er bare kjempe holsulten. Er du sulten skal du spise mer eller bruke mer fiber i dietten din.

Går selv til ernæringsfysiolog og får masse bra tips til å bedre mitt kosthold. Så akkurat nå er det grovere brød, fordi jeg blir så fort sulten igjen etter måltidet. Etter et 700 kcal stor frokost og lunsj kunne jeg gjerne tenke meg mer...

Men etter jeg grovet opp noen hakk på skivene, kjenner jeg meg mindre sulten. Og så er det dette med nok proteiner om du sliter med frysing. De setter i gang varmeproduksjonen din i kroppen.

Du fryser nok fordi du spiser mindre enn din kropp trenger. Om du spiser mer er det ikke sikkert det viser på kroppen/vekta en gang. Bare at stoffskiftet ditt øker. tsh-verdien lavere og t4- verdien høyere. Kroppen er skikkerlig smart, den har jo hormoner som setter i gang prossesser i motsatte retninger hele tiden for å finne en balanse.

"HEHE, syntes alt slikt er så spennende!! Nesten lyst å bli endokrinolog!"

Og ang samme inntak hver dag. Ofte er det lurt å trigge/fyre opp forbrenningen litt til tider med å spise mer og så mindre noen dager. Om du ikke får resultater du ønsker. Testet det ut selv og fungerer på meg i hvertfall.

:-)

Endret av Angelfalls
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for et innholdsrikt og opplysende svar!

Jeg tenker også i de baner at jeg burde slutte å tenke kalorier, inntak vs. uttak og så videre, hele tiden. Ikke begrense med på 1300-1400 kcal om dagen uansett hva. Heller ta det litt på sultfølelsen. Og kanskje også flytte denne grensa et par hakk opp. Jeg regner ut på kalkulatoren du sendte link til, og mitt basale kaloriforbruk var ca på det jeg spiser nå, og jeg trener også. Så desverre er det veldig vanskelig å gjennomføre disse tankene i praksis, ettersom jeg har et forstyrret syn på alt dette her. Jeg er så redd for at forbrenningen min, som tidligere (for ca. 2 år siden) har vært veldig bra, nå har gått i dvalemodus pga. lavt inntak nå og enda lavere inntak for ca et år siden. I tillegg til dette får jeg nesten panikk bare ved tanken på at vektnåla begynner å peke oppover, når jeg helst vil at den skal peke nedover. Jeg synes allerede kroppen min er full av fettvalker her og der, og det blir heller ikke noe bedre av det faktum at jeg har arvet mye hud fra mamma, og valker synes ekstra godt på grunn av det. Derfor tør jeg ikke å eksperimentere med høyere og mer variert kaloriinntak.

Skrevet (endret)

Takk for et innholdsrikt og opplysende svar!

Jeg tenker også i de baner at jeg burde slutte å tenke kalorier, inntak vs. uttak og så videre, hele tiden. Ikke begrense med på 1300-1400 kcal om dagen uansett hva. Heller ta det litt på sultfølelsen. Og kanskje også flytte denne grensa et par hakk opp. Jeg regner ut på kalkulatoren du sendte link til, og mitt basale kaloriforbruk var ca på det jeg spiser nå, og jeg trener også. Så desverre er det veldig vanskelig å gjennomføre disse tankene i praksis, ettersom jeg har et forstyrret syn på alt dette her. Jeg er så redd for at forbrenningen min, som tidligere (for ca. 2 år siden) har vært veldig bra, nå har gått i dvalemodus pga. lavt inntak nå og enda lavere inntak for ca et år siden. I tillegg til dette får jeg nesten panikk bare ved tanken på at vektnåla begynner å peke oppover, når jeg helst vil at den skal peke nedover. Jeg synes allerede kroppen min er full av fettvalker her og der, og det blir heller ikke noe bedre av det faktum at jeg har arvet mye hud fra mamma, og valker synes ekstra godt på grunn av det. Derfor tør jeg ikke å eksperimentere med høyere og mer variert kaloriinntak.

Men husk! Det basale behovet er det kroppen trenger for å holde deg stabil om du ligger og sover et helt døgn,er i koma e.l. Så alt man gjør utenom forbrenner. Til og med å tenke krever en del energi. Man trenger mye mer enn det basale hver dag, ellers skrus stoffskifte seg ned og man fryser og legger fortere på seg også faktisk. :)

Og stoffskifte ditt går fort opp til normalen igjen, tar noen uker kun (om du ikke har stoffsiktesykdommer..) så er det også lurt å øke litt sakte da. Mer og mer hver dag eller hver uke.

Endret av Angelfalls

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...