Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juni 2010 #1 Skrevet 18. juni 2010 Nylig begynt en ny medarbeider på min arbeidsplass. H*n er overvektig. Ikke sånn svær, men det er en stund siden h*n hadde sin trivselsvekt. H*n går ut å kjøper junk-food til lunsj hver dag, drikker brus hele dagen og har alltid sjokolade og annet snop å spise på. Og h*n spiser hele/halve dagen. Er det bare meg eller er det andre også som reagerer på slikt? Jeg prøver å holde et åpen syn, men kjenner jeg synes det er ekkelt, kanskje også en begynnende forakt for personen. H*n klager på vekta, på manglende trening, skulle gjort ditt og skulle gjort datt. Men så gjør det da for pokker! Jeg klarer ikke å føle med personen. Hvordan reagerer dere?
Strenge Frk.Gerd Skrevet 18. juni 2010 #2 Skrevet 18. juni 2010 Hvorfor forakte han? Hva har han gjort deg?
Cata Skrevet 18. juni 2010 #3 Skrevet 18. juni 2010 Hvorfor skulle jeg reagere? Det er tross alt hans sak hva han spiser. Jeg kan jo i mitt stille sinn synes det ikke er så lurt, men det er et langt steg derfra og til å føle forakt for noen pga. at de ikke knasker salat og gulrøtter.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juni 2010 #4 Skrevet 18. juni 2010 Så la være å bry deg, da? Du trenger vel ikke å forakte dem bare fordi du ikke føler med dem? Jeg har selv gått litt opp og ned på vektskalaen så jeg vet at selvfornektelsen kan være stor til tider. For mange er dette et sårt tema. Kanskje denne personen er en slik "skal bare, skal bare"-type som ikke helt har kontroll på sin egen viljestyrke og er en typisk følelses-spiser? Min erfaring er at jo større de er, dess mindre snakker de om det. Mange mener feilaktig at det er jo bare å... skjerpe seg. De reagerer mer negativt på at folk spiser feil og beklager seg, enn på røykere som ikke klarer å slutte. Men forskjellen er at røyken trenger man ikke forholde seg til etterpå, men mat må du for alltid forholde deg til. Og det er ikke bare-bare når man har opparbeidet seg dårlige vaner og psykiske trøstemetoder. Dette er noe de som aldri har hatt et problemfylt forhold til mat ikke kan forstå og sette seg inn i.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juni 2010 #5 Skrevet 18. juni 2010 Nylig begynt en ny medarbeider på min arbeidsplass. H*n er overvektig. Ikke sånn svær, men det er en stund siden h*n hadde sin trivselsvekt. H*n går ut å kjøper junk-food til lunsj hver dag, drikker brus hele dagen og har alltid sjokolade og annet snop å spise på. Og h*n spiser hele/halve dagen. Hvordan reagerer dere? Med avsky. Forstår ikke at en leder og personal ville ha ansatt en så tykk person: det er jo direkte usunt. Jeg ville ha blitt kvalm. Røykere og tykke folk er verdens lavkaste.
sophiaM Skrevet 18. juni 2010 #6 Skrevet 18. juni 2010 Med avsky. Forstår ikke at en leder og personal ville ha ansatt en så tykk person: det er jo direkte usunt. Jeg ville ha blitt kvalm. Røykere og tykke folk er verdens lavkaste. .... Bra ikke alle deler dine meninger da. Det var jo nettop slik Hitler så på mørkhudede og jøder f.eks. Selv om de som røyker og spiser usunt har valgt dette selv, og mange tilfeller er skyld i sin overvekt, syns jeg ikke at folk skal gå rundt og bry seg om livsstilen til andre mennesker. Det er nettop SÅNNE folk som er verdens lavkaste ...
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juni 2010 #7 Skrevet 18. juni 2010 Mange mener feilaktig at det er jo bare å... skjerpe seg. De reagerer mer negativt på at folk spiser feil og beklager seg, enn på røykere som ikke klarer å slutte. Men forskjellen er at røyken trenger man ikke forholde seg til etterpå, men mat må du for alltid forholde deg til. Hva i all verden mener du med at røyken må man ikke forholde seg til etterpå? Forøvrig så plager ikke overvektige på jobben meg i det hele tatt. Jeg ofrer det ikke en tanke, det er helt og holdent deres egen sak hva de spiser og hvor mye de veier. Røykerne, derimot, stinker når de kommer tilbake fra sine pauser, så det plager meg på en helt annen måte enn en som bare har vært ute og spist en burger.
onyx Skrevet 18. juni 2010 #8 Skrevet 18. juni 2010 Er det bare meg eller er det andre også som reagerer på slikt? Jeg prøver å holde et åpen syn, men kjenner jeg synes det er ekkelt, kanskje også en begynnende forakt for personen. H*n klager på vekta, på manglende trening, skulle gjort ditt og skulle gjort datt. Men så gjør det da for pokker! Jeg klarer ikke å føle med personen. Jeg har lagt merke til at for mange er det faktisk verre om man IKKE klager på vekta hvis man er overvektig. Gud forby om noen som ikke er A4 er fornøyd nok med seg selv til å ikke si det alle forventer at man skal si. Så kanskje h*n ikke er så misfornøyd, men bare sier det alle andre forventer å høre?
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juni 2010 #9 Skrevet 18. juni 2010 Hva i all verden mener du med at røyken må man ikke forholde seg til etterpå? Når man har sluttet å røyke så har man sluttet å røyke. Det man eventuelt sliter med da er å forholde seg til å ikke røyke. En som har et problematisk forhold til mat kan ikke forholde seg til å ikke spise. Mat må man alltid ha. Så den fortsettelsen er en helt annen type utfordring.
Berentsens Skrevet 18. juni 2010 #10 Skrevet 18. juni 2010 Jeg hadde tenkt at det er hans/hennes liv, og ikke noe jeg skal fordømme. Dersom det er en kollega jeg har kontakt med utenfor jobben ville jeg kanskje ha spurt om vedkommende ville ha vært med på en spasertur eller andre aktiviteter. Kanskje har han/hun problemer som dempes med mat? Kanskje er det rett og slett dårlig vane? Kanskje vedkommende egentlig trives med vekta sin, men snakker om trening og slikt fordi det forventes at man skal det?
HumHum Skrevet 18. juni 2010 #11 Skrevet 18. juni 2010 Reagerer på hvordan enkelte andre reagerer på mennesker som ikke er A4 - og at de gidder å bry seg om hvordan folk lever livene sine. Har ikke folk nok med sitt?
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juni 2010 #12 Skrevet 18. juni 2010 Selv om de som røyker og spiser usunt har valgt dette selv, og mange tilfeller er skyld i sin overvekt, syns jeg ikke at folk skal gå rundt og bry seg om livsstilen til andre mennesker. Hvorfor ikke, de koster samfunnet enormt unødvendig store summer! Vil ikke ha slike på arbeidsplassen, da de oppforder andre til latmannsliv gjennom å bare vise seg.
Fluffe Skrevet 18. juni 2010 #13 Skrevet 18. juni 2010 (endret) Mange selvgode mennekser her. Har ikke noe i mot om personen veier 39 kilo eller 100kg. De er like mye menneske og like mye verdt som meg. Jeg går ikke rundt å ser ned på mennesker forde de lever et annet liv en meg. Man burde kanskje bruke hode sitt litt lengre å tenke at alle kan ikke for de er fete..gener,depresjoner(så ei på tven som hadde gått opp en del etter hun mista sin unge på 3år) og sykdomer kan være faktorer. Endret 18. juni 2010 av mirandaa
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juni 2010 #14 Skrevet 18. juni 2010 Hvorfor ikke, de koster samfunnet enormt unødvendig store summer! Vil ikke ha slike på arbeidsplassen, da de oppforder andre til latmannsliv gjennom å bare vise seg. Du aner virkelig ikke hva du snakker om. 1: Faktisk koster undervektige mennesker samfunnet mer enn overvektige. Det har jeg fra en forsker. Hvorfor? Fordi ved sykdom og sykehusinnleggelser har de undervektige større problemer med å komme seg igjen etterpå så de må oftere være innlagt over lengre tid enn de overvektige, samtidig som undervektige oftere må innlegges på nytt etter utskrivelse. Skal vi derfor forakte undervektige også?` 2: Hva har latskap og overvekt å gjøre med hverandre egentlig? Det finnes minst like mange late mennesker blant tynne folk, det bare synes ikke utenpå.
marylinm Skrevet 18. juni 2010 #15 Skrevet 18. juni 2010 Han bestemmer jo selv han han spiser. men hvis han klager til deg om vekten sin så ville jeg kanskje hintet om at det ikke hjelper med det kostholdet han har. kjedelig å høre på slik klaging. jeg jobbet forresten med ei kjempe tykk engang som klagde på meg!! når jeg spiste usundt.å jeg er ikke stor..
marylinm Skrevet 18. juni 2010 #16 Skrevet 18. juni 2010 Han bestemmer jo selv han han spiser. men hvis han klager til deg om vekten sin så ville jeg kanskje hintet om at det ikke hjelper med det kostholdet han har. kjedelig å høre på slik klaging. jeg jobbet forresten med ei kjempe tykk engang som klagde på meg!! når jeg spiste usundt.å jeg er ikke stor..
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juni 2010 #17 Skrevet 18. juni 2010 Han bestemmer jo selv han han spiser. men hvis han klager til deg om vekten sin så ville jeg kanskje hintet om at det ikke hjelper med det kostholdet han har. kjedelig å høre på slik klaging. jeg jobbet forresten med ei kjempe tykk engang som klagde på meg!! når jeg spiste usundt.å jeg er ikke stor.. du kan faktisk bli like syk som en feit person. selv om man ikke ser det kan du ha masse fett rundt blodårene
Gjest Siton Skrevet 18. juni 2010 #18 Skrevet 18. juni 2010 Feite folk som sitter på ræva og spiser dritt og drikker brus hele dagen - dem om det. Men kom for svingende ikke å klag over vekta. Hallo. Idiotiske folk.
marylinm Skrevet 18. juni 2010 #19 Skrevet 18. juni 2010 du kan faktisk bli like syk som en feit person. selv om man ikke ser det kan du ha masse fett rundt blodårene det er sant. men hun var ikke veldig glad i meg. tror nok hun brydde seg mest pga sjalusi..
Piper Skrevet 18. juni 2010 #20 Skrevet 18. juni 2010 Hvorfor ikke, de koster samfunnet enormt unødvendig store summer! Vil ikke ha slike på arbeidsplassen, da de oppforder andre til latmannsliv gjennom å bare vise seg. For å si det slik så betaler røykerne mer i avgifter, enn staten noen gang vil ha av utgifter på de. Bare for å si det slik. Og resten blir bare tåpelig å diskutere, siden du bare er ute etter å provosere
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå