Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Snektitta på et brev samboeren min fikk. Og ser at hun har fått en avtale for å nedbetale en eller annen gjeld. 1500,- pr mnd, med Lindorff. Det er vel et stort inkasso selskap!

Burde jeg konfrontere henne med dette? Hun har altså ikke sagt noe til meg at hun har betalingsproblemer og inkassosaker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Snektitta på et brev samboeren min fikk. Og ser at hun har fått en avtale for å nedbetale en eller annen gjeld. 1500,- pr mnd, med Lindorff. Det er vel et stort inkasso selskap!

Burde jeg konfrontere henne med dette? Hun har altså ikke sagt noe til meg at hun har betalingsproblemer og inkassosaker!

Hvorfor det? Dere er jo ikke gift. Fint at hun har fått til en nedbetalingsavtale. Men hvis du selv har mye penger , så kan du jo tilby henne å cashe inn den Lindorfen, det kan være det gunstigste for summen av deres økonomi.

Eller kanskje det er lurt å snakke økonomi med henne, og hvis du avdekker at hun har mindre penger enn deg , så kan dere jo skjevdele slik at du tar større del av bo og levekostnader.

Gjest Awsome
Skrevet

Så fint at du snoker i posten til samboeren din :roll:

Om dere har felles økonomi, så ja, då kan du godt spørre. Det er vel ikkje akkurat ein ting man vil at alle skal vite, det kan oppleves som flaut og pinlig for noen så det kan være derfor at ho ikkje har nevnt noe.

Om dere ikkje har delt økonomi så syns eg egentlig du kan la være. Ho ordner det sjøl då, det går neppe utover deg, og det er vel et godt tegn at ho prøver å rydde opp istede for å ignorere det.

Skrevet

Lindorf trenger nødvendigvis ikke være noe "ille"..

Vi har fått startlån i kommunen. Lurer på om vi betaler inn ca 1500 i mnd der. Det er et billigere lån enn vanlig banklån. =)

Samboer'n din har ikke hus/leil lån da?

Gjest Gjest
Skrevet

Nei! Huslånet er på meg. Så jeg kan ikke skjønne hvorfor hun har gjeld. Men det er vel noe fra før jeg traff henne!

Uansett så skal jeg jo ikke vite det så da bryr jeg meg ikke. Selv om jeg har 100.000,- på bok.

Bare så forbanna bortkasta og betale renter og gebyr på slike inkasso greier.

Gjest Gjest
Skrevet

Forøvrig så er jeg redd for at det er mer. Det dukker stadig opp anonyme konvolutter, til henne. Ofte er det slike selskaper som sender anonyme brev!!!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er forbudt å åpne andres post, bare så du ikke blir fristet. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er forbudt å åpne andres post, bare så du ikke blir fristet. :)

Feil. Det er forbudt å gå i andres postkasse. Men det er ingen lover som forbyr en å åpne andres post.

Skrevet

Feil. Det er forbudt å gå i andres postkasse. Men det er ingen lover som forbyr en å åpne andres post.

Det er uansett umoralsk å åpne andres post. Hvorfor kan du ikke ta dette opp med henne på en ok måte? Ikke bli sint, eller vis at du er skuffet på noen som helst måte. Det virker jo som om hun ordner opp. Jeg vet selv at jeg sleit VELDIG med å fortelle samboeren min at jeg hadde maxet kredittkortet. Var veldig herlig når jeg endelig klarte å fortelle om det. Jeg forventa ikke hjelp eller noe, jeg synes bare det var fælt å holde ting hemmelig.

Skrevet

Jo, det er det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om du ønsker å hjelpe henne med gjelden så kan du jo ymte frempå uten å avsløre at du han snoket i posten hennes. Om du ikke ønske å hjelpe med gjelden så hadde jeg ikke sagt noe om jeg var deg.

Skrevet

Jeg ville blitt forbannet om jeg hadde oppdaget at gubben hadde lest noen av mine private brev, men samtidig forstår jeg bekmringen din.

Huslånet står som du sier på deg, men betaler hun "sin" del? Av lån, husholding osv. Så lenge hun klarer det er det kanskje ingen grunn til bekymring.

Du sier også at du har 100.000 på bok. Kan det faktum at du åpenbart har kontroll på forbruket være en grunn til at hun ikke "tør" å fortelle deg om gjelden?

Uansett burde dere kanskje ta en prat om økonomien. Enten du forteller henne at du har sett brevet eller ikke. :)

Skrevet (endret)

Dobbelt post. :)

Endret av Lachesis
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vel, i følge loven er det i alle fall forbudt.

Straffeloven, paragraf 145.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Så hvis postbudet tar feil og legger post til andre i min postkasse, er det helt i orden ifølge din logikk at jeg åpner brev og leser dem?

Du tar nok feil, det er straffbart å åpne andres brev uten tillatelse.

Endret av Belladonna
Skrevet

Så oppsummert:

Kjæresten din har betalingsavtaler og du bryter loven :ler: Tror jeg foretrekker kjæresten din, jeg hadde blitt rimelig forbannet hvis noen hadde åpnet min post uten at jeg hadde sagt at det var greit :nei:

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Å åpne andres post er ulovlig! Du er en lovbryter og et usselt menneske som burde råtne!

Hun bør dumpe deg på flekken!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Etter at min ekssamboer fikk mye brev fra flere kredittselskaper så tok jeg til slutt en titt på de åpne brevene. Det dreide seg om kanskje 40 brev, purringer og betalingsvarsler. Han hadde ikke betalt strømmen vår selv om han sa at han hadde det, betalte ikke internett så den ble kuttet ut og betalte ikke husleien. Han hadde da fått penger av meg for å betale, så jeg hadde betalt min halvpart.

En morgen jeg våknet skulle jeg inn i nettbanken for å betale regninger, så hadde han tatt kortet mitt fra lommeboken min og gått i en minibank og tømt kortet mitt! Jeg visste ikke at han kunne koden engang...

Jeg fikk aldri igjen de pengene, og jeg flyttet ut like etterpå. Så noen ganger kan man redde seg selv litt ved å lese andres post.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...