Gå til innhold

Hvor vanlig er det at ekser bare "kommer innom"?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hallo

er skilt, og har to barn med min eks. vi har vært fra hverandre i ca 1,5 år.

Min eks kommer til stadig "innom" oss. Han har samvær med barna (men vi ingen samværsavtale, for det synes han ikke er nødvendig). Han kommer stadig vekk "innom", sender gjenre en sms om at jeg "jeg kommer innom kl.18". Jeg synes det er ubehagelig, for jeg vet at han ikke er ferdig med forholdet/ekteskapet vårt. Det var jeg som ville ut, og med god grunn, han var svært sjalu og kontrollerende.

Nå har jeg skapt meg ett nytt liv, med ny leilighet, ny kjæreste og jeg liker godt å vite når jeg har kvelden for meg selv eller ikke.

Jeg synes det er bra at han vil treffe barna, men jeg synes han da skal treffe dem hjemme hos seg, når vi har avtalt samvær og uten meg til stede. Hvis han vil se barna mer, kan han jo bare be om det, så kan det ordnes.

Synes det er ubehagelig når han er her, for han studerer meg alltid nøye, prøver å flørte etc. Noe han ikke kommer langt med. Slutt er slutt, mener jeg. Dessuten er det ikke usannsynlig at jeg en dag har besøk av kjæresten min når han dukker opp. Det skjer også at han kommer uanmeldt.

Jeg vil ha et godt samarbeidsklima om barna, derfor synes jeg det er vanskelig å avvise på en brutal måte. Trenger derfor råd om hvordan jeg skal ta dette opp med han.

Han er av den typen som ikke liker å planlegge noe, noe som gjør livet mitt, og barnas, ganske uforutsigbart. Temmelig vanskelig å samarbeide med han.

er det vanlig at ekser/barnas far/evnt mor bare plutselig dukker opp?

Det skjer også at han sier at han skal komme, og så kommer han ikke. Eller: han sier at han kommer kl. 18, for så komme kl 21 og gjøre barna oppjaget rett før leggetid....kiler dem og tuller og tøyser. Hjemme hos meg. Jeg liker det ikke!

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god kontakt med faren til ungene mine, men jeg hadde aldri i verden godtatt at han stadig stakk innom. Når han sender en sånn sms så svarer du tilbake at det passer ikke uten noen nærmere forklaring.

Har hatt en eks som var sånn og det var kun for å sjekke at jeg ikke hadde menn på besøk. Et uslag av hans sjalusi og kontrollbehov.

Skrevet

Tipper han noen gang sier han skal komme og ikke kommer, slik at han vet du sikkert blitt værende hjemme og iallefall ikke har kjæresten din på besøk.

Han bevarer jo fremdeles kontrollen over deg, du må bare si at : beklager det passer ikke. Jeg har besøk ikveld, så det passer litt dårlig. Osv.

Skrevet

Sett grenser, og gi klar bekjed om hva du godtar eller ikke godtar.

Gjest Gjest (ts)
Skrevet

Nå i kveld svarte jeg på hans sms om at han "tok seg en tur", og skrev at det ikke passet. Han kom likevel.

Hva gjør jeg da?

Riktignok skulle han gi barna penger (vi skal på ferie i morgen) - men likevel....

Skrevet

Det høres desverre ut som om han fremdeles ønsker å kontrollere deg. Siden han ikke kan kontrollere deg som ektemake, så bruker han barna i stedet.

Sett tydelige grenser, og få i stand en samværsavtale dersom han ikke respekterer grensene du setter.

Gjest gjest (ts)
Skrevet

Ja, det virker som om du har rett.

Har forsøkt x antall ganger å lage en samværsavtale, men her snakker vi om en person som ikke VIL planlegge noe. Han betaler heller ikke bidrag (men det må han, jeg må ta meg sammen og ordne dette nå). Han har barna annenhver helg, og ellers "popper han innom" når det passer han. Går ikke an å fortsette slik, og jeg er altfor snill. Prøver å holde konfliktnivået nede pga barna....

Skrevet

Ja, det virker som om du har rett.

Har forsøkt x antall ganger å lage en samværsavtale, men her snakker vi om en person som ikke VIL planlegge noe. Han betaler heller ikke bidrag (men det må han, jeg må ta meg sammen og ordne dette nå). Han har barna annenhver helg, og ellers "popper han innom" når det passer han. Går ikke an å fortsette slik, og jeg er altfor snill. Prøver å holde konfliktnivået nede pga barna....

:klem: Det er ikke lett når barn er inne i bildet.

Håper du klarer å få en ordning på det. :kose:

Skrevet

Uff :(

Få igjennom den avtalen, for slik kan han ikke forstyrre ditt liv. Så klart han er barnefaren, men alikevel skal han ikke komme og gå som han vil.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Min eks var litt sånn. Ofte kom han innom fordi "ungene hadde glemt noe" de helgene de var hos ham.

Jeg fixet det ved å sende en sms, der jeg sa at dersom jeg ikke svarte på sms, eller tok telefonen, så kunne det komme av at jeg hadde sex på kjøkkenet.

Dette var etter at begeret var fullt. Jeg ble vekket av at han kom innom for å hente noe, sammen med en av ungene. Han hadde jo ringt...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Her må du få på plass både bidrag og avtale. Det kan være godt for barna også at de har det forutsigbart, og at det ikke blir irritasjon rundt samværene. Syns nå at han bare kommer innom høres litt ugreit ut uansett, når du er i et nytt forhold også..

Skrevet

Neste gang han sender en melding og sier han stikker innom svarer du at det ikke passer, og sørger samtidig for at kjæresten din kommer på besøk den kvelden.

Hvis han da skulle dukke opp allikevel så kan jo kjæresten åpne døren og si at det ikke passer, kanskje han da tar et hint?

Gjest Blondie65
Skrevet

Her har du nok en utfordring.

En løsning kan være at neste gang han melder at han kommer sier du at det ikke passer. Og så tar du med deg barna og går ut og er borte hele kvelden. Dette må du sikkert gjenta noen ganger inntil han forstår at når du sier det ikke passer så passer det ikke.

Når han kommer uanmeldt - ikke slipp han inn. Si i døren: det passer dårlig. Ikke gi deg ut på forklaringer.

Det du også MÅ gjøre med en gang er å få en samværsavtale. Det er ingenting i veien for å være fleksibel på dagene - f.eks. at han skal ha barna annenhver helg og etter nærmere avtale en dag i uken hvor tidspunkt avtales på telefon f.eks. senest dagen i forveien - poenget er at det ikke må være sånne kom si kom sa - avtaler. Og han skal selvsagt betale bidrag i forhold til den avtalen dere inngår.

Dersom han ikke vil gå med på samværsavtale så ta dette til familievernkontoret og deretter til retten. I retten kan du også gjøre oppmerksom på at du ikke vil ha besøk i tide og utide uten at det er avtalt og akseptert på forhånd.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært fra hverandre i ca 1,5 år.

Min eks kommer til stadig "innom" oss.

Er det vanlig at ekser bare plutselig dukker opp?

Ville vært sterkt skeptiske til en mann som lar eks'en får komme hjem til seg...det lukter muffens. :filer:

Skrevet

uff.. jeg hadde aldri orket å ha pappaen til ungene gående her.

håper du får lagt en avtale med han :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...