Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juni 2010 #1 Skrevet 18. juni 2010 Er det lov å ha med kokt vann på babyflaske til babyer gjennom sikkerhetskontrollen? Hva med fruktmos? Noe må babyen vår spise og drikke når vi flyr på ferie, og det er liten sjangs å få koke vann inne på flyplassen.. Fruktmos også sikkert.
Harlekin Skrevet 18. juni 2010 #2 Skrevet 18. juni 2010 Hvor gammel er babyen? Man trenger ikke å koke vannet til litt større babyer, i hvert fall ikke i Norge. Fruktmos får vel plass i den lille posen, gjør den ikke?
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2010 #3 Skrevet 18. juni 2010 Vann og mat til babyer blir det som regel sett igjennom fingrene på i sikkerhetskontrollen. Kan hende det er noen som er litt unødig "nazi" på det der, men det er jo bare å spørre pent om babyen får ha det med igjennom. Men, iflg en sikkerhetskontrollør jeg kjenner slipper de det igjennom. Men, som over her så er det ikke lenger nødvendig å koke vann til babyer dersom man ikke har veldig gamle rør. Og mos skal gå lett oppi de posene man får ta med hvis du ikke har det oppi en større beholder.
Husfrua Skrevet 18. juni 2010 #4 Skrevet 18. juni 2010 Jeg pleier alltid å ta med fruktmos og ferdig nan som ikke er åpnet (200 ml) på flyet. Det har alltid gått bra.
Caramba Skrevet 18. juni 2010 #5 Skrevet 18. juni 2010 Babymat og drikke er lov, ja. De har rett til å spørre deg om du kan smake på det selv, men det har jeg aldri opplevd.
marylinm Skrevet 18. juni 2010 #7 Skrevet 18. juni 2010 jeg måtte smake på melka en gang, ellers har der gått bra
skoeska Skrevet 18. juni 2010 #8 Skrevet 18. juni 2010 Det kommer litt an på flyplassen/hvem som jobber den dagen.. Noen ganger har jeg fått lov til å ha med yoghurt og juice (uåpnet, men med mer enn 100 ml), mens andre ganger har jeg måtte kaste det som har mer enn 100 ml. Alt som er av babymat på glass og NAN kan du ha med (men ikke mer enn det som skal brukes under flyreisen, resten må i koffert). Tutekopp/tåteflaske med vann har jeg alltid fått gjennom sikkerhetskontrollen. En gang hadde jeg med en STOR tutekopp med over 2 dl vann i, og den gikk helt fint gjennom kontrollen den også.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juni 2010 #9 Skrevet 18. juni 2010 Babyen er ca 10 mnd. Vi koker absolutt vannet enda, har også fått det anbefalt på helsestasjonen. Det er ofte problemer med vannet her i byen, blant annet med parasitter, og man vet ikke alltid om det før det er for sent. Så jeg koker nok vannet iallfall til barnet er 1 år. Dersom jeg ikke får det med gjennom kontrollen kan kanskje drikkevann på flaske være et alternativ, de må vel være ganske kvalitetssikre skulle man tro? Smart å putte mos i posen, det skal vi gjøre. Men flasken har 220 ml, og vi må ha minst så mye vann til babyen på en lang flytur.. Møtte en dame på flyplassen sist, hun kom fra London med morsmelk på flaske. Hun fikk det gjennom der, men måtte drikke av den selv først. Hihi, kontrolløren ville ikke smake...! Vi får vel bare prøve oss med vannet da, og så må vi bare gjøre som de sier.
Leanne Skrevet 18. juni 2010 #10 Skrevet 18. juni 2010 Jeg har fått med ganske mye gjennom kontrollen på Gardemoen jeg.. Fått med sånn fruktis juice flasker til barna, god morgen yoghurt, smoothies på flaske. Har aldri måtte smake, har bare sagt at det er til barna - enda de er store. (3 og 5) Regelen gjelder vel egentlig bare for babyer tror jeg... Jeg har jo mulighet til å kjøpe andre ting til mine barn i taxfree'n eller på flyet, men er så greit å ha med hjemmefra så vet jeg at de har noe de liker...
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2010 #11 Skrevet 19. juni 2010 " Alt som er av babymat på glass og NAN kan du ha med (men ikke mer enn det som skal brukes under flyreisen, resten må i koffert). " Rettelse: Det er tillat å ta med barnemat til bruk på reisen. Det samme gjelder medisiner. Kjedelig å stå uten barnemat og/eller medisiner hvis bagasjen blir borte....
FangeLiv Skrevet 19. juni 2010 #12 Skrevet 19. juni 2010 Jeg har prøvd meg med stor Imsdalflaske også, og fortalt at det er til å blande i grøten til babyen så det blir riktig temperatur. Det har funket to ganger, og ikke funket tre ganger.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juni 2010 #13 Skrevet 19. juni 2010 Vann og mat til babyer blir det som regel sett igjennom fingrene på i sikkerhetskontrollen. Kan hende det er noen som er litt unødig "nazi" på det der, men det er jo bare å spørre pent om babyen får ha det med igjennom. Men, iflg en sikkerhetskontrollør jeg kjenner slipper de det igjennom. Men, som over her så er det ikke lenger nødvendig å koke vann til babyer dersom man ikke har veldig gamle rør. Og mos skal gå lett oppi de posene man får ta med hvis du ikke har det oppi en større beholder. Hvordan vet man om man har gamle rør eller ikke? Nye hus blir jo koblet opp mot gamle vannrør som igjen som regel har null vedlikehold (kun når det blir lekasjer går man inn og fikser.)
ashera Skrevet 19. juni 2010 #14 Skrevet 19. juni 2010 Er det varmt vann til å blande grøt e.l. du tenker å ha med, eller kaldt kokt vann? Er det det siste, så lurer jeg på hvorfor kan dere ikke kjøpe Imsdal e.l. på kiosken innenfor sikkerhetskontrollen? Babymat pleier ellers å gå greit å ta med, jfr. det som sies om smaking over.
Gjest SmallTalk Skrevet 19. juni 2010 #15 Skrevet 19. juni 2010 Barnemat og -drikke er unntatt reglene om maks 10 x 100ml gjennom sikkerhetskontrollen. Det er bare å henvise til dette dersom de skulle begynne å krangle. Dette trenger man heller ikke pakke i plastposene, bare ta det opp og si ifra at dere har det med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå