Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juni 2010 #1 Skrevet 18. juni 2010 Vi flytter straks ut og ønsker dermed å kjøpe en ny bolig. Fra før eier vi en leilighet på under 50 kvm. Om et halvår blir 3 til 4, og vi har dermed ikke sjangs til å få plass i leiligheten vår. Vi har mest lyst til å kjøpe en enebolig. Dette pga at vi da vil ha rikelig med plass, egen hage, osv. Men vi har ikke råd til en nyere enebolig, så da blir det isåfall en eldre en som helt sikkert trenger endel oppgraderinger. Verken jeg eller samboer er glad i å pusse opp og styre med den slags.. Vi har derimot råd til å kjøpe en nyere leilighet, men det betyr at vi får begrenset med plass. Tror heller ikke det er en langsiktig løsning, siden vi vil kjøpe en enebolig før eller siden uansett.. Men vi slipper oppussing, siden leiligheten er relativt ny. Noen som har råd til oss? Burde vi satse på leilighet eller enebolig?
Gjest navnelapp Skrevet 18. juni 2010 #2 Skrevet 18. juni 2010 Vi bur i leiligheit, og er veldig fornøgde med det. Vi har vaktmester, han klipper plen og gjer alt anna vedlikehald, og vi har felles forsikring som vert betalt gjennom husleiga som dekker eventuelle kostnader ved skadar og slikt. Alt ansvar for ytre vedlikehald ligg på burettslaget, og det er eg veldig glad for. Vi har ein fin hage som er delt mellom alle som bur her, med felles møblar og leikeplass. Barna har vennar nær ved. Eit enkelt liv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juni 2010 #3 Skrevet 18. juni 2010 Jeg hadde nok kjøpt den eldre eneboligen og så tatt oppussing etter hvert. Litt kan dere gjøre selv uansett. Utover det så er det bare å spare opp slik at man kan kjøpe seg tjenester eller invitere på dugnad.
Gjest Spinell Skrevet 18. juni 2010 #4 Skrevet 18. juni 2010 Jeg synes ikke du skal se altfor mye på antall kvadratmeter når du sammenlikner en leilighet med en enebolig. Se heller etter en god romløsning. Mange nyere leiligheter har mer arealeffektive løsninger enn eneboliger, slik at en kan klare seg med mindre plass i leiligheten enn i huset. Nå bor jeg i enebolig selv, og trives svært godt med det på grunn av at en ikke er riktig så tett på naboene og har litt mer privat uteområde, men jeg ser absolutt de fordelene Alt godt viser til med leilighet. Har dere forresten vurdert rekkehus?
Amys Skrevet 18. juni 2010 #5 Skrevet 18. juni 2010 Jeg ville ha satset på rekkehus. Da slipper dere unna en del av det utvendige vedlikeholdet (iallfall hvis det er et borettslag), samtidig som man får ok med plass og som oftest egen hage.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #6 Skrevet 21. juni 2010 Her er desverre ingen eller få rekkehus i området vi ønsker å kjøpe i. Akkurat nå ligger det ute 16 boliger i hele kommunen, men kun et fåtall av disse er aktuelle for oss. Rekkehus hadde vært et bra alternativ, men har ennå til gode å se noen til salgs (eller noen i det hele tatt), så det blir nok ikke det. Ja, vi bør nok ikke bare se på antall kvm.. Føler ikke at vi gjør det heller. Vi ser mer på antall rom egentlig. Vi har behov for 3 soverom, helst 4 siden samboer trenger et eget rom til gitarene sine og alt utstyret som følger med. Så liker både jeg og samboer å ha det privatlivet som følger med egen eiendom da. Så det er viktig å ha egen hage.
yxnyx Skrevet 23. juni 2010 #7 Skrevet 23. juni 2010 Jeg ville heller kjøpt et hus jeg kunne pusse opp litt etter hvert hvis jeg regnet med at det var en enebolig jeg uansett ville ende opp i. Tenk på at det koster mye å bytte bolig. Du har meglerhonorar, dokumentavgift, tinglysningsgebyr, osv. I tillegg koster det som regel alltid noe ekstra i forbindelse med innredning av et nytt hjem. Nye møbler, gardiner etc. Og i leiligheten dere evt kjøper ville dere kanskje alltid hatt en følelse av at dette var en midlertidig løsning, og inrettet dere litt deretter.
solkrem Skrevet 23. juni 2010 #8 Skrevet 23. juni 2010 Siden dere ikke har lyst til å pusse opp vil jeg tro at en leilighet er en bedre løsning for dere. Jeg vet akkurat hvordan det er å flytte inn i et gammelt hus der det trengs oppgraderinger. Selvsagt kan du få andre til å komme og innstallere kjøkken, skifte vindu og diverse, men det er et voldsomt til tiltak der det alltid er noe som går galt. I tillegg kan det jo fort være dyrt å pusse opp, og det er mye man oppdager etter hvert som man er misfornøyd med og som må utskiftes. Hva med å kjøpe leilighet til å begynne med? Som nevnt ovenfor er gode romløsninger viktigere enn antall kvm. Så kan det hende dere får råd til en nyere enebolig senere. Det er jo mye bedre å bo et sted man trives enn å bo i et hus man ikke liker.. Håper det ordner seg
Gjest norah Skrevet 24. juni 2010 #9 Skrevet 24. juni 2010 Jeg ville heller kjøpt et hus jeg kunne pusse opp litt etter hvert hvis jeg regnet med at det var en enebolig jeg uansett ville ende opp i. Tenk på at det koster mye å bytte bolig. Du har meglerhonorar, dokumentavgift, tinglysningsgebyr, osv. I tillegg koster det som regel alltid noe ekstra i forbindelse med innredning av et nytt hjem. Nye møbler, gardiner etc. Og i leiligheten dere evt kjøper ville dere kanskje alltid hatt en følelse av at dette var en midlertidig løsning, og inrettet dere litt deretter. jeg får inntrykk at de ikke har budsjett stort nok til å pusse opp en enebolig. dersom dere ikke forventer en betydelig lønnsøkning i nærmeste fremtid, så ville jeg ha gått for det dere faktisk har råd til å betjene. det hjelper ikke å ha muligheten til å pusse opp ting i fremtiden hvis pengene ikke dukker opp. jeg bor nå i en liten leilighet jeg kjøpte etter "jeg kan sikkert pusse litt opp selv" prinsippet som så mange råder til. men jeg undervurderte jo totalt hva slikt koster - og da tenker jeg på helt ordinær oppussing. et ordinært bad koster fra 150 - 200 000(vårt er bittelite, og vi betaler det), og hvert ordinære rom koster fort alt fra 5 - 20 000, alt etter som hvor mye man må gjøre. i en enebolig må du på sikt beregne å drenere, bytte vinduer, takrenner, takstein, kanksje noen dører, muligens slipe eller bytte gulv. sannsynligvis er noen/mange av yttebordene modne for utbytting, for å ikke glemme maling på yttersiden. ikke alle overflater lar seg bare male, ofte er tapetet gammelt og må byttes. når man da drar av tapetet, så finner man avogtil overraskelser man må ha råd og ork til å gjøre noe med. det er fryktelig slitsomt å bo i et oppussingsprosjekt med barn, rett og slett fordi en god del oppussing betyr masse støv og rot. man må beregne at man gjør endel "nybegynnerfeil" underveis i oppussingen, og da må man ha ork og råd til å rette på feilene. det er helt urealistisk, og ganske "egoistisk" å kjøpe en bolig etter tanke om at andre skal komme på dugnad. har man rørlegger/snekker i nærmeste familie som gjerne vil hjelpe mye til, så ok, men har man ikke det: kjøp det du har råd til å bo i, og råd til å pusse opp idag. har du ikke råd idag, så bor dere i leilighet frem til dere har spart opp litt penger. ingen barn har vondt av å dele soverom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå