Gå til innhold

Dyreplageri?

Dyreplageri eller ikke dyreplageri?  

19 stemmer

1. 1. Dyreplageri eller ikke dyreplageri?

• Ikke dyreplageri.
      0
    • Dyreplageri.
      19

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det bare jeg som synes det er dyreplageri å få kattunger for å så å drepe dem når de ikke er søte nok lengre?

Har en del venner som har hunnkatt, de steraliserer ikke katten fordi det er for dyrt. De slipper katten ut, og selvfølgelig blir kattene gravide gang på gang. Det er jo så å si umulig å få gitt vekk blandingskatter, ettersom det oversvømmes jo av kattunger som gis bort.

Jeg forstår ikke hvordan dette er greit. De beholder kattene til de er rundt 6-8 uker gamle så er det rett ut i hagen å knekker nakken på dem. "De får jo ikke vondt" sier de. Hvis du ikke har planer om å beholde dem, og du har planer om å drepe dem når de blir eldre, hvorfor beholde dem i noen uker? Det minste du kunne gjort er å ta dem med til dyrlegen sånn at de får dø på en mindre smertefull måte...

Min mening er, hvis du ikke gidder å bruke 1500kr på å steralisere katta di, hva faen skal du med en katt da?

Rett å slett idioti. :kjefte: Er åpen for alle meninger. Vil gjerne forstå hvorfor folk synes dette er ok.

Endret av Lillemeiii
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ingen som gjør dette, og hadde de gjort det, skulle den store stygge Titti72 plaget vettet av dem. Jeg hadde meldt de til politiet! Uten tvil.

Og de skulle fått høre det hver eneste gang jeg møtte dem, + at mine andre venner også ville vist sin avsky verbalt.

Noen ganger må ting luftes høyt og lenge, ikke ties ihjel. Hvis alle viser avsky, og protesterer, så tenker de seg sikkert om, hvis ingen sier noe, bare fortsetter de.

Skrevet

Det er ikke lov å avlive kattunger som er eldre enn 8 dager med å vri nakken på dem, så jeg hadde ihvertfall informert dem om at dette var forbudt, og at de kan bli anmeldt for det.

Kattungene merker kanskje ikke stort, men det er det er fysisk slitsomt for moren med så mange drektigheter, og det gir også økt fare for en del typer kreft, siden hun vil få ny løpetid og nytt kull mye fortere, dersom kattungene blir borte så tidlig.

Gjest Distiller
Skrevet (endret)

Man kan drepe dem uten at de får vondt, men det gjør det ikke greit av den grunn. Man kan drepe det meste uten at det får vondt.

Jeg kjenner heldigvis ingen som praktiserer dette. Hadde jeg gjort det så hadde jeg gitt dem et helvete.

Endret av Distiller
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at døde dyr lider ikke, så om kattungene avlives på en human måte, er det ikke dyreplageri mot dem. Likevel synes jeg jo det er en voldsomt kynisk greie har begynt med, sliter med å forstå at noen klarer å ta livet av kattunger på den måten.

Men, det er en stor påkjenning for kattemoren å skulle gå drektig og få kull "hele tiden", så mot henne er det dyreplageri. Katter har det best når de er kastrerte, og det er ikke sååå dyrt. Hadde jeg kjent dem skulle jeg gladelig betalt de kronene for at katten skulle få det bra.

Skrevet

Blir for dumt det der :(

Så de vil kose med de søte små til de er så gamle, men ikke lengre?

Er jo slitsomt for kattemor også i lengden.

Og er de ikke klar over at div dyreklinikker har steriliseringsprogram på våren da det er mye billigre enn ellers i året?

Skrevet

Godt å høre at det finnes litt håp i verden enda.. Kjenner jeg blir sjikkelig provosert av dette..

Det er ikke lov å avlive kattunger som er eldre enn 8 dager med å vri nakken på dem, så jeg hadde ihvertfall informert dem om at dette var forbudt, og at de kan bli anmeldt for det.

Står dette i en lov? Søkte litt på nettet, men fant ingenting. Ville gjerne vist dette til han, men hvis jeg bare sier det så tror han meg aldri..

Skrevet

Står ingenting om det i dyrevelferdsloven, ikke som jeg ser i allefall.

Skrevet (endret)

Forskrift om avliving av hund og katt.

§ 2. Avliving kan bare foretas med:

1) Skudd mot dyrets hjerne - fortrinnsvis med haglgevær, eventuelt annet dertil egnet skytevåpen - som avfyres på en avstand tilpasset det våpen som anvendes, og mens dyret er i ro. Avlivingen må foretas av person som er kyndig i bruk av vedkommende skytevåpen.

2) Elektrisk apparat som er godkjent av Mattilsynet, som kan sette vilkår for godkjenningen. Før godkjenning gis, må apparatet m.v. og eventuell installasjon av det være godkjent av de myndigheter som fører kontroll og tilsyn med materiell og apparater for elektriske anlegg og installasjon av slike.

3) Medikament eller annet giftstoff, herunder gasser. Slik avliving må foretas av veterinær eller med veterinær til stede. Veterinær kan ikke skrive ut resept på bedøvingsmiddel for at andre personer skal bruke det til avliving av dyr, f.eks. ved utlegging av åtegift.

0 Endret ved forskrift 9 jan 2004 nr. 52.

§ 3. Uten hinder av bestemmelsene i § 2 kan inntil 8 dager gammel hund og katt avlives ved slag mot hjernekassen (pannen eller bakhodet) av slik styrke at det påfører dyret øyeblikkelig bevisstløshet og umiddelbar død.

Vri nakken er altså ikke lov det heller, det må være slag med en egnet gjenstand mot panne eller bakhode, og kun dersom dyret er under 8 dager gammelt.

Med "kyndig i bruk av skytevåpen" i punkt 1) menes forøvrig at personen må ha lov til å bruke våpenet, dvs jegerprøve, og ett lovlig registrert våpen.

Endret av Auraya
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Såpass ja. Du får melde ifra til mattilsynet og håpe på at de blir tatt fra kattene sine.

Skrevet

Åh blir så irritert på folk som ikke gidder å kastrere/sterilisere kattene sine fordi det er "dyrt". 1500-2000 kr for å sterilisere er en sum du betaler EN gang, har man ikke råd til det har man ikke råd til katt i det hele tatt mener jeg.

Skrevet

Er det bare jeg som synes det er dyreplageri å få kattunger for å så å drepe dem når de ikke er søte nok lengre?

Har en del venner som har hunnkatt, de steraliserer ikke katten fordi det er for dyrt. De slipper katten ut, og selvfølgelig blir kattene gravide gang på gang. Det er jo så å si umulig å få gitt vekk blandingskatter, ettersom det oversvømmes jo av kattunger som gis bort.

Jeg forstår ikke hvordan dette er greit. De beholder kattene til de er rundt 6-8 uker gamle så er det rett ut i hagen å knekker nakken på dem. "De får jo ikke vondt" sier de. Hvis du ikke har planer om å beholde dem, og du har planer om å drepe dem når de blir eldre, hvorfor beholde dem i noen uker? Det minste du kunne gjort er å ta dem med til dyrlegen sånn at de får dø på en mindre smertefull måte...

Min mening er, hvis du ikke gidder å bruke 1500kr på å steralisere katta di, hva faen skal du med en katt da?

Rett å slett idioti. :kjefte: Er åpen for alle meninger. Vil gjerne forstå hvorfor folk synes dette er ok.

Nå ble jeg sint og provosert!!

Hva er dette for noen slags "mennesker"? De må være fullstendig empatiløse og ut i fra det jeg har lest har de en psykopatisk oppførsel. De skulle ikke hatt lov til å ha dyr!

Kanskje de liker å drepe små uskyldige kattunger? Hvem vet, det finnes mange gærninger der ute.

Jeg er helt enig i det du skriver. Hvorfor skal man ha en katt når man ikke gidder å ta vare på den?

For katter har det ofte bedre når de slipper å ha løpetid og ha kull o.l.

Jeg synes du skal melde dem til dyrebeskyttelsen. Ikke sikkert de gjør noe, men det er jo verdt et forsøk.. I beste fall mister de retten til å ha dyr, men det er egentlig lite sannsynlig.

Lykke til! (Gi dem et spark i leggen fra meg da :kjefte: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...