Gå til innhold

Oppsigelse pga sykemelding!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest i dag!
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen har greie på dette!

Har vært sykemeldt nå siden mars, og leste et sted at etter 12 måneder med sykemelding så kan man sies opp av arbeidsgiver!

Stemmer dette, kan han si meg opp pga av et jeg er sykemeldt, eller gjelder dette ved innskrenkninger etc.?

Håper noen har greie på dette, på forhånd takk!

mvh

Gjest i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener det ringer noen bjeller om attføring, men er ikke helt sikker.

Sjekk ut tråden om der vikaren ble foretrukket, ser det er en del om temaet der.

Skrevet

Er ikke lov å si noen op pga de har vært sykemeldt, men man kan bare være sykemeldt et år... Så må man over på andre løsninger...

Skrevet

Hvis de sier deg opp før det har gått et år, må det i tilfelle være pga nedskjæringer i firmaet, og da kan de ikke fortsette å ansette andre.

Skrevet

Jeg burde kanskje ikke svare på dette, for jeg er ikke 100% sikker på om det stemmer, men jeg tror en arbeidsgiver kan si opp en arbeidstaker etter 12 mnd sykmeldig på grunn av at arbeidstakeren er sykmeldt. Iallefall gjorde bedriften min det men en kollega av meg i år. Hun mistet også retten på sykepenger fra trygden da hun hadde gått over antall sykepengedager og ble overført til attføring på a-etat til slutt.

§ 8-12. Antall sykepengedager

Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 250 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første 16 kalenderdagene eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 260 dager.

Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 16 kalenderdagene.

Bestemmelsen i andre ledd gjelder tilsvarende når medlemmet mottar gradert uførepensjon eller foreløpig uførestønad, og vedkommende har vært helt arbeidsfør med den gjenværende arbeidsevnen i 26 uker etter at pensjonen begynte å løpe.

Men du kan jo se om du blir noen klokere av å lese på Trygdeetatens sider

Skrevet

Arbeidsmiljøloven sikrer deg mot å bli sagt opp pga sykemelding. Men det med attføring etc stemmer. Deter også flere forbund som har ordninger der de støtter deler... (det offentlige støtter f eks minimum 50% sykemelding... Du får altså ikke jobbe 70-80% om du vil det.. hallo...)

Skrevet

Har du vært ansatt mindre enn 5 år er du bare beskyttet de første 6 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte. Har du vært ansatt mer enn 5 år er du beskyttet i de første 12 månedene.

Arbeidsmiljøloven:

§ 64. Oppsigelsesvern ved sykdom m.v.

1. Arbeidstaker som må være helt eller delvis borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av den grunn sies opp i de første seks måneder etter at arbeidsuførheten inntrådte. Har arbeidstakeren vært tilsatt minst fem år sammenhengende i virksomheten, eller skyldes arbeidsuførheten legemsskade eller sykdom som arbeidstaker har pådratt seg i arbeidsgiverens tjeneste, kan arbeidstakeren ikke sies opp på grunn av slikt fravær i de første 12 måneder etter at arbeidsuførheten inntrådte.

2. Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstakeren er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.

Skrevet

Man kan alltid bli sagt opp - selv om man er sykemeldt.

Man kan aldri bli sagt opp på grunn av sykemeldingen.

I løpet av de første 6 mnd (eller 12 mnd for de som har jobbet mer enn 5 år i en bedrift) er imidlertid en oppsigelse automatisk kommet på grunn av sykemeldingen - dersom ikke arbeidsgiver har gode bevis på at en oppsigelse kommer av annen grunn.

Folketrygdlovem/arbeidsmiljøloven eller tariffavtalen bedriften er bundet til, setter ganske store krav til hva arbeidsgiver er forpliktet til å gjøre for å beholde arbeidstaker mest mulig i arbeid. Oppfølging, tilrettelegging, flexing, private avtaler osv. er eksempel på slikt. Fører en sykdom til at man ikke klarer jobben lenger og jobben ikke kan endres/ny stilling gis, så kommer Trygdekontoret inn i bildet og "hjelpe" til videre.

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Sykemeldt på 16. måneden uten å ha hørt snakk om noen oppsigelse ennå, og jeg har bare jobbet hos denne bedriften i et halvt år før skaden.

Skrevet
Sykemeldt på 16. måneden

Hvordan er det med betaling da? Sykepengene får man jo ikke mer enn 12 måneder...

/me gruer seg - skal i møte med Trygdekontoret i morgen etter et halvt års delvis sykemelding.

Gjest Anonymous
Skrevet

En får ikke sykepenger etter et år. Da går man over på attføring. Hos oss kan en bli oppsagt etter 12 mnd. Kan, gode medarbeidere vil de beholde, men er det noen de vil bli kvitt så er dette en gyllen anledning for bedriften.

Etter 6 mnd kan de flytte deg, men du skal ha tilsvarende stilling der de plasserer deg. (hos oss)

Skrevet
/me gruer seg - skal i møte med Trygdekontoret i morgen etter et halvt års delvis sykemelding.

Og jeg fikk underkjent søknaden om aktiv sykemelding. Jeg er 70% sykemeldt, men skal opp på 50% sykemelding. Jeg vil da ha 50% aktiv sykemelding - slik at jeg jobber et sted mellom 50% og 100% alt etter hva formen tillater. Beskjeden jeg fikk, var at jeg måtte sykemeldes 100% om jeg skulle ha aktiv sykemelding. Trygdekontoret ville ikke en gang ha papirene (9 sider) med søknaden min! De viste ikke til noen paragrafer eller noe som helst.

Velvel, her må det krangling til for at jeg skal få det best mulig og jobbe mest mulig. At det går an! :evil:

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Hvordan er det med betaling da? Sykepengene får man jo ikke mer enn 12 måneder...

Vel, for min del er jeg foreløpig på rehabiliteringspenger (satsene er svartens lave, det er så vidt man klarer seg på det - takk himmelen for arbeids-skadeforsikringen.)

Planen er at jeg skal gå gjennom fem - seks fysikalske behandlinger (flere operasjoner er ikke aktuelt for mitt vedkommede, prognosen sier 5% sjanse for at jeg blir litt bedre og 40% sjanse for at jeg blir lam fra kneet og ned) I denne perioden blir det vel fullført en erklæring om yrkesrettet atføring. Videre er jeg veldig i tvil om hva jeg har i vente. Trygdekontoret er en forbasket labyrint, og jeg tror ikke Aetat er noe bedre.

Ønsker deg lykke til, håper det fikser seg!

Skrevet

Du kan være sykemeldt i ett år, da har du ikke rett på sykepenger lenger tror jeg. Men du kan søke om attføreing og rehabpenger hvor de betaler for en ny utdanning eller gir deg en viss sum i en overgangsfase. Men jeg ville ha ringt til trygdekontoret å snakket med dem, det er som oftest veldig hyggelige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...