Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er jo et ab de ti bud, vil det si da, i følge jødedommen og kristendommen, så må det være mer enn en gud? Eller menes det egentlig bare med at man skal tro på den bibelske gud og ikke lage sine egne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo et ab de ti bud, vil det si da, i følge jødedommen og kristendommen, så må det være mer enn en gud? Eller menes det egentlig bare med at man skal tro på den bibelske gud og ikke lage sine egne?

Jeg tror det menes at en ikke skal lage sine egene guder og at det bare finnes en sann (sannferdig) gud.

jeg husker hvertfall vi leste mye fortellingen om tilbedelse av gullkalven på barneskoln som eksempel på blasfemi.

Kanskje du finner noe av dette nyttig?

http://no.wikipedia.org/wiki/Bildeforbudet_i_Det_gamle_testamente

:goodbye:

Skrevet

Jeg tror det menes at en ikke skal lage sine egene guder og at det bare finnes en sann (sannferdig) gud.

jeg husker hvertfall vi leste mye fortellingen om tilbedelse av gullkalven på barneskoln som eksempel på blasfemi.

Kanskje du finner noe av dette nyttig?

http://no.wikipedia.org/wiki/Bildeforbudet_i_Det_gamle_testamente

:goodbye:

I så fall er det jo et pussig ordvalg, ettersom både den virkelige guden og guder man bare har funnet på - sidestilles under samme betegnelse. Du skal ikke ha andre guder enn meg. Du skal ikke ha avguder, ville kanskje vært en bedre formulering?

Uansett, sjalusi/eiesyke - er det virkelig en guddommelig egenskap... Det har jeg svært vanskelig for å tro. Nei, dette er nok skrevet av mennesker som har påtatt seg rollen som gudsbeskyttere (noe man ser mennesker gjøre den dag i dag), og som prøver å beskytte helligdommen med de midlene de har, midler som naturligvis er primitive og menneskelige, og lite gjennomtenkte at that. Du skal ikke ha andre guder enn vår gud. Jeg kan aldri forestille meg at en sann gud ville fremtonet seg på et så smålig, menneskelig og primitivt maskulint vis som dette. Skjeggete mannfolk i ørkenen, ikke Gud.

Gjest Trajan
Skrevet

Jeg har ikke andre Guder en meg.

Skrevet

I dagens norske oversettelse kan det gjerne leses at det ikke finnes andre guder. Men en mer korrekt oversettelse ville vært, "du skal ikke ha guder som er meg rangen stridig". Den engelske oversettelsen er mye bedre: "thou shalt not have any other gods before me". Det står nemlig ingenting i Bibelen om at det bare faktisk finnes én gud. Tvert imot: da Moses ettersigende gjorde sitt trylletriks med kjeppen som ble til en slange, gjorde de egyptiske yppersteprestene det samme. Det at Moses' slange slukte egypternes slanger skulle vise at jødenes gud var sterkere enn egypternes guder.

Skrevet

Man bør også huske på tiden det ble skrevet i - det var velkjent for jødefolket at de andre folkene hadde en annen gud. Godt mulig (jeg bare synser) at enkelte av jødefolket hadde andre guder også.

Men deres gud gav beskjed om at de ikke skulle ha andre guder. For meg betyr det at denne guden ville stå alene, få all kraft fra tilbedelsen selv.

-OG ikke minst, et klart tegn på at det finnes andre guder.

Selv så holder jeg meg til flere andre guder. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...