Gå til innhold

Hjelp til formel i Exel

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal lage et regneark i Exel, hvor man har 1 kolonne nedover og 3 kollonner bortover, skal prøve å forklare så godt som mulig...

Lodrett kolonne = Månedens dager

Vannrett kolonne = I dag - Nye i dag - Gjenstående (Disse 3 skal i hver sin kolonne)

I dag - Nye i dag - Gjenstående

1.feb 1000

2.feb

3.feb

På første månedens dag (Slik som jeg har prøvd å vise til over), står det kun et tall i ruta Gjenstående, dette talle er feks. 1000

Så begynner formelen:

Om det står et tall større enn 0 i kolonnen I dag på 2. februar, så skal gjenstående 1.februar - i dag + Nye i dag summeres slik jeg har gjort det under Gjenstående 2.feb

Men hvis det ikke står noe i cella I dag og Nye i dag 2.feb, så skulle jeg gjerne hatt cellen Gjenstående denne dagen tom.

Jeg får til å få 0 i cellen gjenstående om det er slik som skrevet over med denne formelen:

=HVIS(F17>0;H16-F17+G17;0)

Men jeg vil helst ikke ha 0 under Gjenstående. Ønsker at denne kolonnen kun skal ha tall inni seg om man har satt inn noe under I dag eller Nye i dag.

Noen forslag til hvordan dette kan løses?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg får til å få 0 i cellen gjenstående om det er slik som skrevet over med denne formelen:

=HVIS(F17>0;H16-F17+G17;0)

Men jeg vil helst ikke ha 0 under Gjenstående. Ønsker at denne kolonnen kun skal ha tall inni seg om man har satt inn noe under I dag eller Nye i dag.

Noen forslag til hvordan dette kan løses?

Er spørsmålet egentlig "hvordan får jeg bort 0"? Det var jammen en lang tur om hutaheiti.

Denne formelen gir blank celle:

=HVIS(F17>0;H16-F17+G17;"")

Siden jeg dessverre ikke aner kolonnereferansene (du kunne ha sagt at "Gjenstående" f.eks. er celle XX slik at jeg ser den i formelen - vet jeg ikke om det var dette du mente. "" betyr at excel skriver inn teksten som står mellom hermetegnene - du kan også f.eks. skrive "Hei På Deg" eller "NULL". Bare litt sånn opplæring ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...