Gå til innhold

Knakk av en bit av emaljen, hva må gjøres?

Lykkelitenen

Anbefalte innlegg

Jeg klarte å bite feil på gaffelen og knekke av en liten bit på forsiden av en tann. Er en liten bit av emaljen som er knukket av, så når jeg er ani stedet kjennes det skikkelig ru ut. Biten er helt nede på tannen, skaden gjelder både forside og "underside" tann (om det var forståelig).

Så er spørsmålet, hvaa må gjøres med dette. Skal ringe tannlegen i morgen og fikse time, men er det noen som vet hvilken behandling som brukes på slike skader? Biten er liten og falt opp i salaten min, så får den ikke limt på... Noen som vet hva ca-prisene er hos tannlegene for tiden (er studenttannlege, som følger offentlige satser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Det kommer jo ann på deg, man må ikke gjøre noe i det hele tatt.

Men samboeren min gjorde også sånn og på han brukte tannlegen plastikk, det samme som brukes til å tette vanlige hull. Den kan legges utenpå og det synes ikke engang.

Hva det koster aner jeg ikke, men regn med 1000-2000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Når du kjenner med tunga virker det større enn det egentlig er. Tviler på at du i det hele tatt trenger gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg gjorde nettopp det samme, bare veldig mye mer drastisk - jeg besvimte og slo hodet i en stein, kakka ut en bit akkurat som den du beskriver. Minimalt hakk, men kjente det godt med tunga. Tannlegen fiksa det på ti minutter, jeg betalte 700 kr for det. Jeg er student, husker ikke om det var noen reduksjon i prisen, men maks 1000 isåfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg gjorde nettopp det samme, bare veldig mye mer drastisk - jeg besvimte og slo hodet i en stein, kakka ut en bit akkurat som den du beskriver. Minimalt hakk, men kjente det godt med tunga. Tannlegen fiksa det på ti minutter, jeg betalte 700 kr for det. Jeg er student, husker ikke om det var noen reduksjon i prisen, men maks 1000 isåfall!

Gjor det samme for 2 år siden. Tygde over piercingen i leppa da jeg spiste, og fikk et hakk i tanna.. Dro til tannlegen, hun la på litt plast, kosta 250 kr, og tok kanskje 15 min det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg gjorde det samme, men gjorde ikke noe med det. Det iset ikke i tanna, og etterhvert sluttet jeg å kjenne etter med tunga også. Tannlegene legger kun i plast dersom skaden er litt stor og/eller gjør vondt, siden sånne små-fyllinger lett detter løs og fordi tanna blir svakere med en fylling i enn uten med bare et lite hakk.

En annen gang tygde jeg bort en bitteliten bit i ei anna fortann, og da ba jeg tannlegen om å slipe den sånn at den ikke lenger var ru. Da sa tannlegen også at småskader på framtennene var svært vanlig fordi de er så utsatt for "feiltygging", men at sånne småskader sjeldent krever behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...