Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Vi har sett på et hus som vi har veldig lyst på - og vi er til nå de eneste som har lyst på det, så for noen dager siden la vi inn et bud på 200k under takst, med frist til i dag. Megler ringte en halvtime før fristen gikk ut, og sa at selgerne aller helst ville ha 100k mer, men nevnte forhandlinger, så vi tolket det som at de var åpne for lavere bud. Dermed bød vi 150 under takst, og fikk telefon fra megler som sa at den av arvingene som står for salget var velvillig innstilt, men søsknene hans ville ha mer. Men megler var sikker på at om vi bød 30k mer, så ville vi få en avtale. Vi bød 30 mer, men fikk så beskjed om at nå ville de absolutt ikke gå under 100k under takst. Altså 20k over det vi bød sist. Det som virkelig irriterer oss, er at om megler/selgerne hadde sagt fra da første budet vår gikk ut at de ville selge for 100k under takst, så hadde vi budt det, og hatt en avtale nå. Men når vi fikk hint om at de var åpne for forhandlinger, og så har høynet med 80k i løpet av ettermiddagen, så begynner vi å bli litt sure. Og vi er slettes ikke sikre på at selgerne virkelig vil inngå avtale med oss om vi høyner med 20 til, eller om de vil prøve å drive budene enda høyere opp. Hvor lenge er det saklig å forvente at potensielle kjøpere skal drive på og høyne budene, når man er de eneste budgiverne, og selger kommer med utydelige signaler om hva de skal ha for huset? Eller er vi usaklige som lar det irritere oss?
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Hadde irritert meg jeg også, og når det siste budet dere har nå hadde gått ut, hadde jeg igjen bydd 200 under. Så får de heller sitte der og gnu på huset sitt..
Gjest SmallTalk Skrevet 17. juni 2010 #3 Skrevet 17. juni 2010 En ting er hva megler sier at selgerne er med på, en annen ting er hva de faktisk er med på. Det er ikke sikkert at de er villige til å gå lenger ned enn 100.000, selv om megler sier at det er mulig med forhandlinger. Jeg har sett reaksjonen til selgere når de har mottatt et bud på nesten 500.000 under takst, hvor de ga kontrabeskjed om at de ikke kom til å selge for under 100.000 under takst og hvor de potensielle kjøperne fortsatte å høyne budet med 50.000 inntil de ga seg på 300.000 under takst. Resultatet da var at selgerne ble grinete forde de kastet bort tiden på kjøpere som tydeligvis ikke var interessert i huset. Og ja, jeg synes dere er usaklige. Vil dere ha huset så får dere legge inn et bud på 100.000 under takst. Er ikke værre en det. Alternativet er at huset kanskje blir solgt til noen andre i mellomtiden.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Eller dere legger inn et nytt bud på samme sum som forrige bud (eller 20K+) og lar det stå litt lenger. Dere kan også gjøre oppmerksom på at dere er lei av å leke katt og mus - dette er siste bud fra dere - står i et døgn eller lignende, så går dere rolig videre. Det vanlige er at selger kommer med et konkret motbud, ikke bare føler seg frem i ørsken. Men de her har jo ikke gitt et motbud heller, så det virker på meg rett og slett som tulleselger / evt. megler.
HvittHus Skrevet 17. juni 2010 #5 Skrevet 17. juni 2010 Enig med Blondie. Legg inn et nytt bud på 150-200 under takst, og la det stå et døgn eller to. Gi samtidig klar beskjed til megler om at dere ikke kommer til å være med lenger enn det, og at dette blir det siste budet deres. Disse selgerene kommer ikke til å gi seg, så lenge dere faktisk høyner budene hver gang de ber om det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juni 2010 #6 Skrevet 17. juni 2010 Takk for svar. Vi ringte megler og sa at vi ville opprettholde siste bud til i morgen tidlig, så skulle vi heller vurdere senere om vi ville komme på en eventuell ny visning og melde oss interesserte på nytt, eller om vi skulle se oss om etter et annet hus. Det tok 25 minutter så ringte hun tilbake til oss, og vi er nå de stolte eierne av et stort hus i en rolig, bortgjemt liten flik av sentrum av byen Riktignok et eldre hus, men det er i god stand og vil ikke trenge så mye investeringer før det blir et fantastisk hus som er verdt en del mer enn hva vi gir for det Vil dere ha huset så får dere legge inn et bud på 100.000 under takst. Er ikke værre en det. Alternativet er at huset kanskje blir solgt til noen andre i mellomtiden. Som jeg sa i åpningsinnlegget, så gav megler uttrykk for at selgerne var åpne for forhandlinger. Jeg sa også at vi hadde budt 100k under takst om vi hadde fått motbud/klar beskjed om at de ikke ville godta noe mindre. Og det var heller ingen andre som var interesserte i å kjøpe huset, som jeg også sa i hovedinnlegget.
Gjest Spinell Skrevet 18. juni 2010 #7 Skrevet 18. juni 2010 En ting er hva megler sier til dere, men jeg lurer jammen på hva hun har sagt til selger... "Stå på. Ikke gi dere ennå. De er kjempeinteresserte i huset, så jeg tror vi kan klare å presse 20.000 til ut av dem"
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juni 2010 #8 Skrevet 18. juni 2010 Vi ringte megler og sa at vi ville opprettholde siste bud til i morgen tidlig, så skulle vi heller vurdere senere om vi ville komme på en eventuell ny visning og melde oss interesserte på nytt, eller om vi skulle se oss om etter et annet hus. Det tok 25 minutter så ringte hun tilbake til oss, og vi er nå de stolte eierne av et stort hus i en rolig, bortgjemt liten flik av sentrum av byen Så gøy! Gratulerer! Det svarer seg å sette foten ned.
feuerstein Skrevet 18. juni 2010 #9 Skrevet 18. juni 2010 En ting er hva megler sier til dere, men jeg lurer jammen på hva hun har sagt til selger... "Stå på. Ikke gi dere ennå. De er kjempeinteresserte i huset, så jeg tror vi kan klare å presse 20.000 til ut av dem" Eventuelt til andre budgivere. En bekjent (A) opplevde at megleren favoriserte en annen budgiver (B) fordi vedkommende kjente B, en utleiekakse, fra tidligere handler. Rent praktisk foregikk dette ved at da huset så ut til å gå til A fordi B ikke var villig til å by mer informerte megleren B om at A ikke kunne strekke seg noe som helst høyere pga. begrenset finansiering, så ethvert bud over dette ville gjøre at B vant budrunden. Dessverre klønet megler med mobilen, så tekstmeldingen om dette gikk først til A, etterfulgt av en "beklager, feil nummer". Da A like etter tapte budrunden for et bud bare noen få tusenlapper over grensen for hans finansiering (på totalt rundt 4 millioner!) koblet han smsen og hvem den må ha vært ment til, og kontaktet meglerens sjef. A mottok en god slump penger for å ikke gå til pressen (dette var et firma med langt bedre rykte enn Notar) og den tidligere så høytflyvende megleren ble satt på bakken en periode.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juni 2010 #10 Skrevet 19. juni 2010 Så gøy! Gratulerer! Det svarer seg å sette foten ned. Tusen takk vi er ganske stolte av oss selv for at vi ikke lot dem drive budene enda høyere opp, ettersom vi er førstegangskjøpere fullstendig uten erfaring med eiendomsmeglere og husselgere. Og så gleder vi oss veldig til å sette i gang med oppussing og å forvandle 60-tallshuset til et fint hjem for familien vår
Sissan Skrevet 20. juni 2010 #11 Skrevet 20. juni 2010 Gratulerer med hus! Det er ikke sikkert det var "tøyseselgere", eller en håpløs megler her. Jeg har selv sett foreldrene mine selge besteforeldres hus sammen med sine søsken, og det er slett ikke alltid de andre søsknene er enige med den som har meglerkontakten. Å selge/kjøpe arv er nok alltid litt mer komplisert enn å selge for de som faktisk har bodd i huset. Både i antall meninger og i følelser og ønsker for resultatet. Fint at dere ikke ville la dere drive videre, og fint at dere er fornøyde med prisen dere endte opp med. Om begge parter er fornøyde, er vel viktigere enn hva man KUNNE gitt/solgt for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå