Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Etter å ha leid leilighet i alle år, ønsker vi nå og kjøpe selv. Hvordan skal vi gå fram? Regner med det er lurt å gå i banken først for å finn ut hvor mye lån man kan få? Må man forresten ha fast jobb for å få lån? Mannen begynner i ny, fast jobb i sommer, mens jeg er i et vikariat som utløper i august. Etter det står jeg uten jobb. Er det lite sannsynlighet for å få lån da? Har kikka litt på finn.no, finnes det andre tilsvarende sider med leiligheter? Noen ting man må tenke på? Er ganske blank på dette her så alle tips mottas med stor takk!
Medlem Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Nok naturlig å kontakte en eller flere banker først. For å undersøke deres villighet til å stille boliglån. De fleste banker har låneveiledere på nett, så kan være verdt å starte der. Mange faktorer som spiller inn: * Inntekt * Egenkapital * Gjeld * Kjøpesum leilighet, medregnet eventuell fellesgjeld * Lånebehov Min erfaring er at Finn.no dekker alt. Altså det meste (om ikke alt) finner veien dit, selv om det også ligger på andre nettsider, f.eks nettsiden til meglerhuset.
nexa Skrevet 17. juni 2010 #3 Skrevet 17. juni 2010 Vi er på leilighetsjakt nå, og vi gikk til banken først. En tommelfinger regel er at man får lån som er tre ganger årsinntekt. Men det blir da også trekt fra evnt tidligere lån (studielån etc). Så tre ganger samlet årsinntekt, minus det en sitter med av lån fra før. Vi fikk lån før noen av oss hadde fått jobb, de anså det som sannsynlig at vi skulle klare å få en jobb begge innen rimelig tid. Dette er jo en vurderingssak hver bank tar. Har nå fått vikariater begge to, og banken stiller fortsatt med lån. Som over her har jeg også erfart at på finn.no er det meste. Går an å søke på div meglere; notar, eiendomsmegler1, eller ulike banker som også selger leiliheter, men en vil nok finne at de fleste allerede er å finne på finn.no Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå