Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Hva ville du gjort om du så en ei jente på rundt 16 sitte på en benk å gråte så man kunne høre det? Ville du gått bort til henne eller hadde du oversett det?
twilight01 Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Jeg ville gått bort til henne, man merker jo fort om hun foretrekker å være alene, men da har man iallfall prøvd.
Capricorn Skrevet 17. juni 2010 #3 Skrevet 17. juni 2010 Hva ville du gjort om du så en ei jente på rundt 16 sitte på en benk å gråte så man kunne høre det? Ville du gått bort til henne eller hadde du oversett det? Jeg hadde gått bort og spurt om jeg kunne kjøre henne hjem eller no.
Gjest Awsome Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Spørs på hvem det var, og om eg hadde det travelt. Men hadde vel mest sannsynlig gått bort og spurt om det gikk bra ihverfall.
Gjest Marlo Skrevet 17. juni 2010 #5 Skrevet 17. juni 2010 Jeg hadde godt bort til henne, spurt om alt var bra og om hun trenger hjelp av noe slag
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juni 2010 #6 Skrevet 17. juni 2010 Er det virkelig noen som bare hadde gått forbi?
Gjest Marlo Skrevet 17. juni 2010 #7 Skrevet 17. juni 2010 Er det virkelig noen som bare hadde gått forbi? Å jada. Jeg har sitti i byen jeg, med hårtufser dratt ut av hodet, blåveis, ingen penger til å ta bussen/toget hjem (bodde 2 timer unna), gråt og ikke visste hva jeg skulle gjøre. Var INGEN som stoppet og lurte på om jeg hadde det bra (ikke at jeg forventet det heller da)
Gjest fireflies Skrevet 17. juni 2010 #8 Skrevet 17. juni 2010 Jeg hadde selvsagt gått bort til henne.
Berentsens Skrevet 17. juni 2010 #9 Skrevet 17. juni 2010 Er det virkelig noen som bare hadde gått forbi? Ja, jeg kunne ha gjort det. Men det kommer selvsagt an på situasjonen. Er dette en person som jeg vet hvem er? Er det andre rundt henne? Dersom jeg var den eneste der, så hadde jeg gått bort til personen og spurt om alt var i orden.
Pinkee Skrevet 17. juni 2010 #10 Skrevet 17. juni 2010 Jeg håper! jeg hadde gått bort og spurt om hun trengte hjelp til noe, men jeg vet ikke. Har aldri opplevd situasjonen. Men, ønsker å være en slik person som gjør slikt. Hadde det vært noen jeg kjenner, da vet jeg at jeg hadde gjort det.
Gjest Vitaminbjørn Skrevet 17. juni 2010 #12 Skrevet 17. juni 2010 Kan jeg ikke gi et definitivt ja eller nei svar på. Har hendt at jeg har gjort det, har hendt at jeg ikke har gjort det.
Rosalie Skrevet 17. juni 2010 #14 Skrevet 17. juni 2010 Jeg hadde antageligvis ikke gått bort til vedkommende. Med mindre personen i tillegg til å gråte hadde tegn på å ha fått juling e.l.
Gjest Iah Skrevet 17. juni 2010 #15 Skrevet 17. juni 2010 Kan jeg ikke gi et definitivt ja eller nei svar på. Har hendt at jeg har gjort det, har hendt at jeg ikke har gjort det. Signerer. Det avhenger av så mye så det er umulig å si bare ja eller nei.
Sweetpea25 Skrevet 17. juni 2010 #16 Skrevet 17. juni 2010 Hadde nok gått bort og spurt om hun trengte hjelp eller noe.
Vera Vinge Skrevet 17. juni 2010 #18 Skrevet 17. juni 2010 Jeg syns det kommer an på hvordan vedkommende gråter. Om hun sitter og virkelig gråter åpenlyst, eller om det ser ut som hun prøver å skjule at hun feller en tåre. Og så syns jeg alder teller inn. Ville ha langt lavere terskel for å henvende meg til et barn i en slik situasjon, sammenlignet med en voksen (da anser jeg en 16-åring som et barn i denne sammenheng). Men om noen hadde sittet og hylgrått, hadde jeg uansett spurt. Jeg slites generelt litt mellom tanken om at folk burde være flinkere til å bry seg i det offentlige rom, samtidig som man ikke vil bli oppfattet som nysgjerrig og pågående dersom de ønsker å være i fred. Men om det er snakk om åpenbar fortvilelse, ser jeg ikke noen skade i at man spør om det er noe en kan gjøre eller hvordan det går.
Nimorna Skrevet 17. juni 2010 #19 Skrevet 17. juni 2010 Teoretisk sett ønsker vel mange at de skulle vært en barmhjertig samaritan og hjulpet henne, men i praksis ville nok de færreste gjort det. Vi tenker at "noen andre har sikkert kontroll, noen andre hjelper henne, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre uansett og ville bare gjort det verre" etc.. Det er ikke enkelt å skulle initiere en samtale med et menneske i en sårbar situasjon, og det enkleste er å overlate ansvaret til noen andre. Dessverre. Om jeg selv ville gjort noe avhenger nok av omstendighetene rundt. Er vi alene og det er ingen andre mennesker i mils omkrets ville jeg nok prøvd å prate med henne, men om hun sitter midt i en stor folkemengde ville jeg gått rett forbi.
leirbål Skrevet 17. juni 2010 #20 Skrevet 17. juni 2010 Jeg ville gått bort uansett. Alder, om det er andre rundt ol. spiller ingen rolle. Heller ikke om personen er ruset. Jeg har opplevet det flere ganger, og har aldri angret på det etterpå. Det er en selvfølge å tilby seg å hjelpe noen som ser ut som om de trenger det synes jeg. Neste gang kan det være meg, eller en jeg er glad i som trenger at noen bryr seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå