Gjest Miss Sofie Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Jeg har trent 3-4 ganger i uka i nærmere et år nå. Har vært perioder hvor det har blitt 1-2 ganger i uka, men hovedsakelig 3. Jeg trener 2x styrke og 1-2 ganger kondisjon (spinning) Jeg har et normalt kosthold, men litt snop i helgene og en utskeielse her og der, men har bedret kostholdet betraktelig i forhold til tidligere. Likevel går jeg ikke ned et gram, heller ikke noen cm. Har målt lår, hofte, mage og overarm. Alle ligger på samme +/- 1 cm. Hva gjør jeg galt? Jeg er ikke interessert i å leve et karbofritt liv, hvor jeg hele tiden må passe på hva jeg spiser, men kunne ha et normalt kosthold og trene mye. Jeg velger karbonadedeig istedet for kjøttdeig, jeg steker alt i olje, spiser knekkebrød til forkost, fullkorns pasta istedet for vanlig osv osv. Min BMI er 25 og jeg er lett overvektig. Trener jeg feil?
Mir Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 (endret) Hva mener du med styrke? Er det hjemme med lette 1-kilos vekter eller er det på senter? Kan være en ide å endre på kondisjon. F.eks hvis du tar 2 intervall-dager i uken og 1 dag med langtur . Når man trener MÅ man også passe på å få i seg nok mat. Protein, sunt fett, karbo, rett mat. Spiser du for lite? Har du kontroll på hvor mange utskeielser du har i løpet av 1 uke? Kan jo også være du ligger langt over i matinntak enn det du bør for å gå ned. Mange tar helg fra fredag-søndag, og det er jo 3 dager da. Litt for mye hvis man ønsker nedgang. Du har sikkert merket at du har blitt mer fast i fisken, centimeterne dine har nok gått ned mye? Om du vil kunne spise hva som helst når du vil så må du nok opp i menge trening. Da er ikke 2-3 ganger per uke nok. Endret 17. juni 2010 av Mir
Gjest Miss Sofie Skrevet 17. juni 2010 #3 Skrevet 17. juni 2010 Jeg trener på senter, Bodypump. Styrketrening som går på de største muskelgruppene. Samt høypuls spinning. Og nei, har ikke gått ned en eneste cm! Har fått litt musker da, spesielt i lårene, så det er jeg fornøyd med:) Kanskje jeg burde begynne å spise mer. Jeg ligger ofte på 3 måltider om dagen. 2 knekkebrød til frokost, middag, brød/rundstykker/middag etter treninga.. Jeg skeier ut med en liten skjokolade o.l. kanskje 2 ganger i ukedagene, og så har vi 2 godtedager i helga, men prøver å begrense inntaket. Min store last derimot er pepsimax, det blir det en god del av. Men uansett, så spiser jeg jo bedre enn hva jeg gjorde, og i tillegg så trener jeg såpass mye! Jeg burde jo merke en bedring etter et år!
bergans Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Det som mange gjør feil, er at når de begynner å trene så spises det enda mer (man må jo spise godt etter trening; sannhet med modifikasjoner) og at et generelle aktivitetsnivået går ned (kan bruke bilen mer, ligge mer på sofa etc fordi man trener). Ofte så kan disse to faktorene gjøre at man ligger i balanse uansett, og ikke den lille negative energibalansen som er nødvendig for vektnedgang. Spinn er hard trening hvis man hører på instruktør, men styrketrening kan være så mangt. Går du opp i antall reps eller øker tyngden etterhevrt som du blir sterkere? Driver du deg litt hardere, eller er treningen ganske behagelig? Vil også påpeke at BMI ikke er særlig verdifullt som målestokk hos enkeltpersoner, med mindre du er ekstrem den ene eller andre veien. Innen normalverider så er det lite som gir store utslag, og som kan få folk til å tro at de veier mer/mindre enn det kroppen har godt av. En jente på 155 som er slank og flott, men med tunge, store bryst kan lett få en høy BMI. En høyere jente, som har litt for mye ekstra, men små bryst og korte armer kan få en lavere BMI enn forventet. Synes du har et fornuftig syn på mat, fortsett med det, og gi litt blanke i BMI og vekt Nyt kroppen og at den er frisk nok til at du kan trene, og vær stolt av at du fortsetter å trene og holder deg i god form.
Mir Skrevet 17. juni 2010 #5 Skrevet 17. juni 2010 Tja. Du spiser bare 3 ganger om dagen. Selv er jeg tilhenger av små og mange måltider per dag. Jeg spiser 5-6 ganger per dag, og slipper å være sulten, og derfor holder 1 porsjon middag for meg. Sjokolade 2 ganger per uke, + 2 godtedager i helgen + pepsi max? Her må du nok stramme inn. Så, spis ofte og lite og mindre snop i løpet av uka. F.eks Frokost: 2 knekkebrød og 1 grov brødskive med pålegg Mellommåltid mellom frokost og lunch hvis nødvendig: frukt, nøtter, avokado, gulrot, knekkebrød Lunch: samme som frokost, evt havregryn/grøt Middag: Fisk og kylling, ikke for mye ris og potet, fullkornspasta. Salat og grønnsaker, bønner f.eks. Ikke fete sauser hver eneste dag. Kvelds: knekkebrød f.eks
Gjest Miss Sofie Skrevet 17. juni 2010 #6 Skrevet 17. juni 2010 Det som mange gjør feil, er at når de begynner å trene så spises det enda mer (man må jo spise godt etter trening; sannhet med modifikasjoner) og at et generelle aktivitetsnivået går ned (kan bruke bilen mer, ligge mer på sofa etc fordi man trener). Ofte så kan disse to faktorene gjøre at man ligger i balanse uansett, og ikke den lille negative energibalansen som er nødvendig for vektnedgang. Spinn er hard trening hvis man hører på instruktør, men styrketrening kan være så mangt. Går du opp i antall reps eller øker tyngden etterhevrt som du blir sterkere? Driver du deg litt hardere, eller er treningen ganske behagelig? Vil også påpeke at BMI ikke er særlig verdifullt som målestokk hos enkeltpersoner, med mindre du er ekstrem den ene eller andre veien. Innen normalverider så er det lite som gir store utslag, og som kan få folk til å tro at de veier mer/mindre enn det kroppen har godt av. En jente på 155 som er slank og flott, men med tunge, store bryst kan lett få en høy BMI. En høyere jente, som har litt for mye ekstra, men små bryst og korte armer kan få en lavere BMI enn forventet. Synes du har et fornuftig syn på mat, fortsett med det, og gi litt blanke i BMI og vekt Nyt kroppen og at den er frisk nok til at du kan trene, og vær stolt av at du fortsetter å trene og holder deg i god form. Ja, har økt litt på vektene, men kan nok øke litt til, godt forslag Jeg er så redd for å bli stor og sterk, og ikke slank og trent om du skjønner
Gjest Miss Sofie Skrevet 17. juni 2010 #7 Skrevet 17. juni 2010 Tja. Du spiser bare 3 ganger om dagen. Selv er jeg tilhenger av små og mange måltider per dag. Jeg spiser 5-6 ganger per dag, og slipper å være sulten, og derfor holder 1 porsjon middag for meg. Sjokolade 2 ganger per uke, + 2 godtedager i helgen + pepsi max? Her må du nok stramme inn. Så, spis ofte og lite og mindre snop i løpet av uka. F.eks Frokost: 2 knekkebrød og 1 grov brødskive med pålegg Mellommåltid mellom frokost og lunch hvis nødvendig: frukt, nøtter, avokado, gulrot, knekkebrød Lunch: samme som frokost, evt havregryn/grøt Middag: Fisk og kylling, ikke for mye ris og potet, fullkornspasta. Salat og grønnsaker, bønner f.eks. Ikke fete sauser hver eneste dag. Kvelds: knekkebrød f.eks Takk for kostholdsforlag! Jeg er enig i at jeg burde stramme inn litt, men det er så surt å gi slipp på godene, hehe. Men det er vel en vanesak
Mir Skrevet 17. juni 2010 #8 Skrevet 17. juni 2010 Det er nettopp vanesak det er =) Hvis man klarer å holde seg unna det en periode så får man mindre craving etter å spise det og. Det er sjelden jeg har godtesug. Lykke til!
Gjest Niema Skrevet 17. juni 2010 #9 Skrevet 17. juni 2010 Kosthold har sånn 80-90% å si, så selv om det er kjempebra at du trener er det kostholdet du må vie hovedfokus.
Leifr Skrevet 17. juni 2010 #10 Skrevet 17. juni 2010 Jeg er så redd for å bli stor og sterk, og ikke slank og trent om du skjønner Dette skjer ikke. Ikke med mindre du spiser på et solid kalorioverskudd og har abnormalt mye testosteron i kroppen, og virkelig går inn for det. De der uhyrlige kvinnelige kroppsbyggerne du har sett bilder av? Dopa seg, alle sammen. Bortsett kanskje fra noen få som har et eller annet medisinsk som gjør at de produserer unormalt mye testosteron osv. helt av seg selv. Jenter som trener for styrke? De kan f.eks. se ut som dette:
Gjest Miss Sofie Skrevet 17. juni 2010 #11 Skrevet 17. juni 2010 Dette skjer ikke. Ikke med mindre du spiser på et solid kalorioverskudd og har abnormalt mye testosteron i kroppen, og virkelig går inn for det. De der uhyrlige kvinnelige kroppsbyggerne du har sett bilder av? Dopa seg, alle sammen. Bortsett kanskje fra noen få som har et eller annet medisinsk som gjør at de produserer unormalt mye testosteron osv. helt av seg selv. Jenter som trener for styrke? De kan f.eks. se ut som dette: Ja takk, gjerne sånn kropp
Leifr Skrevet 17. juni 2010 #12 Skrevet 17. juni 2010 Ja takk, gjerne sånn kropp Og du kan banne på at hun ikke ble sånn av å gå på en haug med bodypump-timer og aldri øke vektene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juni 2010 #13 Skrevet 17. juni 2010 Mannen min trente hardt i et år uten noe som helst vektnedgang. Han var veldig frustrert, og vi fant ut at vi måtte finne på noe. Vi tittet nøye på kostholdet hans, la inn hva han spiste på Vektklubben (det er gratis og enkelt) og oppdaget at han fikk i seg for mye kalorier, og spiste for store porsjoner. Han syntes det er vanskelig å vite hvor mye han bør spise, så jeg har begynt å porsjonere maten til han til middag. Jeg hadde aldri trodd det skulle skje, men han har rast ned i vekt nå :dåne: Gikk fra 84 til 78 iløpet av 2-3 mnd.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juni 2010 #14 Skrevet 17. juni 2010 Mannen min trente hardt i et år uten noe som helst vektnedgang. Han var veldig frustrert, og vi fant ut at vi måtte finne på noe. Vi tittet nøye på kostholdet hans, la inn hva han spiste på Vektklubben (det er gratis og enkelt) og oppdaget at han fikk i seg for mye kalorier, og spiste for store porsjoner. Han syntes det er vanskelig å vite hvor mye han bør spise, så jeg har begynt å porsjonere maten til han til middag. Jeg hadde aldri trodd det skulle skje, men han har rast ned i vekt nå :dåne: Gikk fra 84 til 78 iløpet av 2-3 mnd. Hehe! Det må være skikkelig "DOH" å oppdage.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juni 2010 #15 Skrevet 17. juni 2010 Bare som en slags annet perspektiv på det med vektnedgang/slanking. Jeg har gått ned nesten 10kg utelukkende ved å være bevisst på kalorier inn og ut. Har ikke trent-trent, men har gått mye tur og vært litt mer aktiv,men uten bevisst fokus på hvor mye kcal jeg faktisk har fått i meg vs hvor mye jeg har forbrent ville jeg aldri klart å gå ned!
sunnlivsstil Skrevet 17. juni 2010 #16 Skrevet 17. juni 2010 HUsk at du må ligge lavere på kaloriene..prøv å gradvis gå litt ned på kaloriene, spis 4 måltider om dagen med en andel proteiner, fett, og karbohydrater muskler veier mer enn fett, så du burde ikke ha som mål å gå ned i VEKT, men heller fettprosent
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juni 2010 #17 Skrevet 18. juni 2010 Det er faktisk også mulig du spiser FOR LITE. Det typiske rådet som blir gitt i forbindelse med vektnedgang er "spis mindre, tren mer". Men om man ser på den typiske kvinneguidenbruker burde rådet heller ofte vært "spis MER". Nesten alle som spør om råd om vektnedgang her inne beskriver nemlig et SVÆRT kalorifattig kosthold. Nå har ikke du utdypet så veldig på dette punktet så det er vanskelig å si noe mer konkret om akkurat ditt kosthold, men ha i bakhodet at det å redusere på kaloriene ikke alltid er løsningen. Spiser man for lite havner nemlig kroppen i "sultemodus", hvor den reduserer forbrenningen og tærer på muskelmassen i stedetfor fettlageret.
Gjest Miss Sofie Skrevet 18. juni 2010 #18 Skrevet 18. juni 2010 Det er faktisk også mulig du spiser FOR LITE. Det typiske rådet som blir gitt i forbindelse med vektnedgang er "spis mindre, tren mer". Men om man ser på den typiske kvinneguidenbruker burde rådet heller ofte vært "spis MER". Nesten alle som spør om råd om vektnedgang her inne beskriver nemlig et SVÆRT kalorifattig kosthold. Nå har ikke du utdypet så veldig på dette punktet så det er vanskelig å si noe mer konkret om akkurat ditt kosthold, men ha i bakhodet at det å redusere på kaloriene ikke alltid er løsningen. Spiser man for lite havner nemlig kroppen i "sultemodus", hvor den reduserer forbrenningen og tærer på muskelmassen i stedetfor fettlageret. Ja, har alltid fått høre at jeg må ha mindre kallorier inn enn ut. Har begrenset inntaket. Hjelper det å legge inn måltider med frukt og nøtter, eller burde det være ordentlig mat?
Meridian Skrevet 18. juni 2010 #19 Skrevet 18. juni 2010 Jeg har en slank og fin figur og en BMI på 20. Eneste grunn til at jeg ser ut som jeg gjør er at jeg ikke spiser noe med karbohydrater og stivelse i, for da legger jeg på meg med en gang, og blir oppblåst i magen og får dårlig hud. Spiser aldri noe med sukker, hvetemel(brød, pasta, lefse), heller ikke stivelse (ris, potet) Her går det i fisk, hvitt kjøtt, mørkt kjøtt, grønnsaker, avokado hver dag, nøtter, frukt, bær og friske urter osv ... og vann Jeg drikker ikke sukkerdrikker og spiser ikke chips eller godt, eneste er at jeg koser meg med sjokolade noen ganger i uken, og det går helt fint Gikk ned 15 kg på 3 mnd, og jeg trente ikke noe særlig, gikk bare til å fra skole/jobb. I hverdagen har jeg ikke tid til å trene, men går en bratt bakke til og fra buss, og går turer når jeg har tid. Om vinteren går jeg mye på ski og leker meg ute. Vet det er mange mennesker som er som meg, som ikke tåler hverken stivelse eller karbohydrater, og legger lett på seg og blir oppblåst. Jeg pleier å velge brun ris eller råris viss jeg vil ha ris til maten, men da må jeg ikke spise mye. Ellers blåser magen min seg opp og jeg ser gravid ut
Meridian Skrevet 18. juni 2010 #20 Skrevet 18. juni 2010 Jo, poenget som jeg glemte å nevne er at man må fokusere på protein og fett, og styre unna karboydrater. Det fungerer sikkert for noen å telle kalorier, men ikke i mitt tilfelle. Jeg har flere venninner som spiser akkuratt hva de vil, og er like slanke og pene, så det er forskjell på folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå