Gå til innhold

Oppleve Norge på 6 dager!

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei! :) En venn av meg kommer på besøk og skal være i Norge i 6 dager...

Noen tips til hva og hvor jeg bør bruke disse 6 dagene på å vise han? Så han skal få best utbytte av Norgesbesøket?

Videoannonse
Annonse
Gjest Dallandra
Skrevet

Ta litt, ikke alt. Forsøker man å smette inn mest mulig går man bare lei tilslutt og blir sliten.

Det hadde dessuten vært kjekt å vite hvor dere bor/skal være, liten vits i å gi tips om flotte ting i Bergen om dere er i Tromsø, for eksempel.

Gjest Alabama
Skrevet

Stadtlandet, Lom, Bergen, Hardanger, Besseggen.. Aldri vært nord for Trondheim, men drømmer om Lofoten... Men kan vel bli litt dyrt og tidkrevende for dere å reise dit!?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her... Er i utgangspunktet i Oslo, men kan godt reise litt rundt! Jeg har ferie selv, så er åpen fort alt! Nord-Norge er nok dessverre litt langt å dra når han bare skal være i 6 dager...

I Oslo er det jeg foreløpig har tenkt å vise han Vigelandsparken og Vikingmuseet og selvfølgelig utelivet! ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva med en tur til fredrikstad? Kan se på gamlebyen pluss dra ned til brygga og spise. :)

Gjest Spinell
Skrevet

Det spørs jo selvsagt på hvilke interesser din venn har, og hva han har opplevd før, men Norway in a nutshellskulle vel dekke mye av det mange norgesturister drømmer om. Ta gjerne en ekstra dag underveis, f.eks i Bergen.

Skrevet

Ta toget til Bergen (event fly hjem igjen!). Med kun seks dager til rådighet, hadde jeg ikke vært i tvil Oslo + Bergen. :-)

Skrevet

Jeg ville vært et par dager i Oslo, brukt en dag på Norway in a nutshell på vei til Bergen (ja, det er masse turister og litt "samlebånd", men det er helt klart den enkleste måten å få sett norske fjorder og fjell på hvis dere ikke har bil. Dessuten får man mye ut av transporten til Bergen.), vært en dag eller to i Bergen og flydd hjem til Oslo. Bergensbanen tar 7-8 timer, så det syns jeg er litt langt når dere har såpass kort tid og allerede har gjort sett mesteparten av strekningen på vei til Bergen.

I Oslo er det massevis av ting å se; hvis dere skal i Vigelandsparken ville jeg tatt med engangsgrillen og spist middag i parken som alle andre Oslofolk, jeg ville dratt på båttur til øyene, tatt en tur til Holmenkollen for utsikt og det nye hoppet og skimuseet, Nobels Fredssenter er kjempebra, en tur til Operaen er selvfølgelig obligatorisk. :)

Skrevet

Er biltur en mulighet?

I såfall vil jeg anbefale noe som dette: Oslo -> Kongsberg -> Geilo -> Hol -> Aurland -> Gudvangen -> Aurlandsvegen -> Sogndal -> Stryn -> Geiranger -> Valldal -> Trollstigen -> Eidsvåg -> Sunndalsøra -> Oppdal -> Dombås -> Randsverk -> Fagernes -> Oslo

Strålende tur, som burde dekke det meste av hva Norge har å by på. Fjell, daler, fjord, snø, ...

Kortere versjon er også mulig.

Skrevet

Hive seg på en billigflight til midnattsolen. Lofoten er jo rimelig innarbeidet som turistfelle, og har absolutt åndedrettslammende naturkulisser, men passer best om dere er mer sedat. Hvalsafari og fjellklatring?

Ellers er Tromsø mer humant for yngre og tørstere klientell.

Finn noe som er eksotisk i forhold til hvor din venn kommer fra.

Midnattsol blir mer eksotisk jo nærmere ekvator de bor. Fjell og hval blir mer eksotisk desto større by du bor i.

Bruk to-tre dager til dette. Dere må jo sørge for å ha kvalitetstid sammen, også. Ikke bare heseblese dere rundt, så intrykket som sitter igjen er at Norge er stress.

Jeg vil si at det er vanskelig å foreslå noe, når jeg ikke vet om den som skal omvises og bespises er inuitt, zulu, svensk eller hvahardu?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...