cappocino Skrevet 24. september 2003 #1 Skrevet 24. september 2003 Kan alle melde seg inn i det? Hvordan er regler rundt dette? Hva kan foreningen gjøre for deg f eks ved "kjip" arbeidssituasjon? Noen som har forslag om noen ?
Gjest Liten Skrevet 24. september 2003 #2 Skrevet 24. september 2003 Kan alle melde seg inn i det? Alle kan melde seg inn i en fagorganisasjon, men alle kan ikke melde seg inn i alle. F.eks. tar de rene profesjonsforeningene kun inn medlemmer som har den bestemte utdanningen (f.eks. Legeforeningen, Presteforeningen), mens andre rekrutterer medlemmer fra en bestemt sektor eller fagområde (f.eks. NITO, Forskerforbundet, Handel og kontor). Noen som har forslag om noen? Hvilken forening som passer for deg, avhenger dermed av hvor du jobber og evt hvilken utdanning du har. Si litt mer om dette, så hjelper jeg deg gjerne å finne en forening som passer for deg. De fleste foreningene har også egne hjemmesider hvor du kan lese om medlemsfordeler osv. Hva kan foreningen gjøre for deg f eks ved "kjip" arbeidssituasjon? Din tillitsvalgte kan bistå deg i vanskelige situasjoner, bli med deg på møter, snakke med arbeidsgiver osv. Hvis saken blir fastlåst, tilbyr fsgforeningen også juridisk bistand. I tillegg blir dine rettigheter ivaretatt ved lønnsforhandlinger og inngåelse av andre avtaler som har innvirkning på din arbeidshverdag. Foreningene har også tilbud om gunstige forsikrings- og bankavtaler til medlemmene.
Felicia Skrevet 24. september 2003 #3 Skrevet 24. september 2003 Jeg tror også de fleste organisjasjoner har "støtteordninger" ved en evt. konkurs på jobben din. Da firmaet jeg jobbet i tidligere gikk konkurs hadde vi ikke fått lønn på to mnd. --> Kravet gikk til lønnsgarantifondet. Vi som var organiserte fikk pengene våre på forskudd fra organisasjonen (2 dager etter konkurs) mens de som ikke var organiserte måtte vente på behandlingstiden hos lønnsgarantifondet før de fikk pengene (6 mnd viste det seg å være).
Gjest Poirot Skrevet 24. september 2003 #4 Skrevet 24. september 2003 Min jobb skal omorganiseres, og det er mulig at det ikke blir plass til alle. Fagforeningene står på for å sikre innflytelse på hvem som sitter i ulike utvalg, samt at de skal kjempe for sine medlemmer rettigheter. De kjenner lovverket bedre enn ihvertfall jeg gjør, og blir en slags vaktbikkje på at alt foregår riktig. De har sagt klart i fra at det vil bli vanskelig, så de har ikke kapasitet til å kjempe for ikke-medlemmer i tillegg. De må klare seg selv.
Gjest Liten Skrevet 24. september 2003 #5 Skrevet 24. september 2003 Godt poeng, DP. Omstillinger og omorganiseringer er regelen mer enn unntaket i dagens arbeidsliv, både i det private og det offentlige (uten å nødvendigvis nevne en viss statsråd ved navn). I slike prosesser er en avhengig av noen som prøver å ligge i forkant av prosessen, som har innsikt i det som skjer, sopm kjenner regleverket rundt dette og bruker både formelle og uformelle kanaler for påvirkning. Dette er noe fagforeningene er gode på, og jeg hadde ikke tatt sjansen på å være uorganisert i en slik prosess.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå