*snuppis* Skrevet 16. juni 2010 #1 Skrevet 16. juni 2010 Jeg er inviterert i bryllup til en vennine, ikke en nærstående vennine men en vennine jeg snakker med av og til. Altså ingen bestevennine. Vedkommende ønsker seg penger og jeg lurer litt på hvor mye det er vanlig å gi. Vi går som parr slik at vi er to om gaven. Jeg synes kanskje 1000 kroner er litt mye. Hadde det vært en i familien, en nær vennine, bestevennine hadde 1000 kroner vært greit, men i dette tilfellet synes jeg det er litt mye.... hva synes dere? eventult om jeg gir 500 kroner, hva kan jeg gi ved siden av.? tenkte på en vinflaske men vet ikke helt om det slår an...noen som har noen gode ideer?
Sunshine Skrevet 16. juni 2010 #2 Skrevet 16. juni 2010 Det er mange som gir 500 som par. Hvis du vil gi noe mer, hva med gavekort på kino? Gode matoljer? God sjokolade?
Luna_82 Skrevet 16. juni 2010 #3 Skrevet 16. juni 2010 Jeg kjøpte denne til ei vennine i bryllupsgave: http://www.jig.no/fotoboks_med_album_hvit_brush/P_178 Syns den var kjempefin og passe dyr å gi som et par.
Gjest Spinell Skrevet 16. juni 2010 #4 Skrevet 16. juni 2010 500 kroner bør passe godt fra dere som par. Er enig med deg i betraktningene rundt nære/fjernere venner. Dersom de ikke er avholds, kan jeg aldri tenke meg at en vinflaske i tillegg vil fornærme noen. Hvis det fortrinnsvis er penger de ønsker seg, ville jeg satset på å gi penger som hovedgave og ikke noe dilldall som det er fare for at brudeparet verken ønsker seg, har plass til eller setter pris på. Gaven i lenken ovenfor ville f.eks ikke slått an i det hele tatt hos oss.
lulle Skrevet 16. juni 2010 #5 Skrevet 16. juni 2010 Jeg syns 500 som bryllupsgave når man er invitert som par er for lite. Dere får tross alt flott mat og en kjekke kveld. Greit at gaven ikke skal være en betaling for mat og drikke, men de skal brudeparet betaler tross alt for for mat osv til dere begge. Jeg skal i bryllup som singel og tenkte 400- 500 for meg som er invitert alene. Hadde jeg hatt med partner ville jeg nok gitt 700.
loffen Skrevet 16. juni 2010 #6 Skrevet 16. juni 2010 Det blir jo det da, med 500kr pluss en flaske vin!
PecanPie Skrevet 17. juni 2010 #7 Skrevet 17. juni 2010 Jeg syns 500 som bryllupsgave når man er invitert som par er for lite. Dere får tross alt flott mat og en kjekke kveld. Greit at gaven ikke skal være en betaling for mat og drikke, men de skal brudeparet betaler tross alt for for mat osv til dere begge. Jeg skal i bryllup som singel og tenkte 400- 500 for meg som er invitert alene. Hadde jeg hatt med partner ville jeg nok gitt 700. Jeg har litt av det samme "problemet". Skal i bryllup uten følge, bruden er ei som jeg ikke er kjempegod venn med. Vi studerer sammen, men ikke noe særlig mer utover det. Brudeparet ønsker seg penger. Som student har jeg ikke veldig god råd, og syns 500 kroner er mye penger. Samtidig syns jeg 300 kroner er lite. Vanskelig dette med penger, for da er jo verdien synlig umiddelbart. Egentlig hadde jeg tenkt til å gi et fint ullteppe e.l., men da blir de kanskje skuffa når de ønsket seg penger, og kun det?
suzie Skrevet 17. juni 2010 #8 Skrevet 17. juni 2010 Jeg synes 500 er lite - vi har brukt å ligge på rundt 1000- 1500. Swev om de ønsker seg penger synes jeg ikke det er en plikt å gi det. Jeg hater å gi penger eller gavekort - så da gjør jeg ikke det.
Murmelmy Skrevet 17. juni 2010 #9 Skrevet 17. juni 2010 Vi er en jentegjeng på 7 jenter som er enige om å gå sammen med 500 kr pr par/pers. Da får vi kjøpt noe til 3.000 kr. Vi fikk et stort flott maleri som pryder stuen
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juni 2010 #10 Skrevet 17. juni 2010 Hei! Jeg er invitert på kaffe i bryllupet til en venn og jeg og en veninne kjøper en gave for ca 600-700. Vi må betale tusen kr pers for å reise dit, så mere kunne vi ikke avse. Synes dere dette var lite?
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juni 2010 #11 Skrevet 17. juni 2010 Jeg hadde samme "problem" i fjor sommer da vi var invitert til noen som ønsket seg penger. Ikke sånn nære venner, men nok til at vi ble invitert. Vi forhørte oss litt rundt (leste bl.a her på forumet), og fant ut at vi skulle gi 600kr. Da vi kom til bryllupet og så på gavebordet var vi det venneparet som hadde gitt høyest beløp, det gikk mest i 400-500kr.
Ponine Skrevet 17. juni 2010 #12 Skrevet 17. juni 2010 Hei! Jeg er invitert på kaffe i bryllupet til en venn og jeg og en veninne kjøper en gave for ca 600-700. Vi må betale tusen kr pers for å reise dit, så mere kunne vi ikke avse. Synes dere dette var lite? Jeg synes ikke det er lite! Siden dere bruker 1000kr for å komme dere dit regner jeg med at brudeparet bare er glade for at dere vil ta dere råd til å komme! Det ville iallefall jeg Synes forøvrig det er merkelig å invitere noen som må betale så mye for reisen kun til kaffe da, men det er vel en helt annen diskusjon
lilleGrethe Skrevet 17. juni 2010 #13 Skrevet 17. juni 2010 Jeg synes man skal gi det man føler man har råd til, sett i forhold til om man er invitert som par eller alene, og hvor godt man kjenner brudeparet. For noen er 500 kr mye, for andre er det lite. Som brudepar må man har forståelse for at enkelte ikke har mulighet for å spre rundt seg med tusenlapper, når man i tillegg til gave skal ha klær, overnatting, reise, taxi til/fra, osv. Hvis et brudepar i utgangspunktet bare ønsker seg penger, og ikke noen "ting", tror jeg de i utgangspunktet har nok av det meste. Jeg gir av prinsipp mindre hvis noen bare ønsker seg penger. Vi kommer ikke i bryllupet for å sponse dem, vi kommer for å feire at de har valgt hverandre. (Har bare opplevd dette én gang, da spurte de om gavekort, og brukte såvidt jeg vet pengene på klær til seg selv og barna). Som brud vil jeg sette pris på både gaver og penger - vi har laget ønskeliste (med gaver i verdi fra 45 til 10000kr), og i tillegg skrevet at pengebidrag også er hjertelig velkomne (og hva vi sparer til). Jeg vil ikke dømme gjestene utifra hvilken verdi de gir gave for, at de har mulighet til å komme er det aller viktigste. (Gaven til 10000 er forresten kjøkkenmaskin med tilbehør, hvis vi får den, regner jeg med at det er fra flere sammen).
Gjest Spinell Skrevet 17. juni 2010 #14 Skrevet 17. juni 2010 Da vi kom til bryllupet og så på gavebordet var vi det venneparet som hadde gitt høyest beløp, det gikk mest i 400-500kr. Jeg har av og til reagert på pengesummene og verdiene av gaver som nevnes her inne, enten det gjelder bryllup, dåp eller konfirmasjon. Det virker som om mange av de som svarer gjerne gir over gjennomsnittet, og at dette kan skremme andre fra å svare fordi de kan virke gniene. I de mange bryllupene jeg har vært i har det slett ikke vært vanlig at venner har gitt gaver/pengesummer i 1000-1500-kronersklassen per par. Gavesummer kan selvsagt variere med miljø og omgangskrets, men de fleste bryllupene jeg har vært i har vært dominert av mennesker med relativt grei økonomi.
krem Skrevet 17. juni 2010 #15 Skrevet 17. juni 2010 Jeg blir litt sjokkert når jeg leser at 500 kr er altfor lite! Jeg gifter meg om to dager, og kommer helt garantert til å være strålende fornøyd med alt vi får. Vi har venner som ikke tjener godt, og venner som tjener godt. For vår del er det ikke viktig hva vi får, hvor mye gaven er verdt osv, det viktigste er at de som kommer har lyst til å dele en flott dag sammen med oss - det er det jeg egentlig, virkelig ønsker meg! Penger og ting er da virkelig ikke alt her i livet!
effy Skrevet 17. juni 2010 #16 Skrevet 17. juni 2010 Jeg synes en plass mellom 500-800 høres greit ut.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juni 2010 #17 Skrevet 17. juni 2010 Man må jo tenke alle tilleggsutgiftene også som man ikke ville hatt hvis man ikke skulle i bryllupet som antrekk, reise, utdrikningslag osv. Kjapt overslag for bryllup jeg og mannen skal i om en måned: - antrekk meg: ca 900,- (kjole, sko, strømpebukse, veske) - sko til mannen: 700,- - bensin t/r: ca 300,- - hotell: 1200,- - mat fredag + frokost lørdag og søndag: ca. 500,- - taxi til hotellet etter festen: ca 200,- - gave: 649,- - utdrikningslag: 500,- Dvs nesten 5000,- for et bryllup til en kollega av mannen. Jeg har ikke engang møtt hun han gifter seg med...
*snuppis* Skrevet 18. juni 2010 Forfatter #18 Skrevet 18. juni 2010 vanskelig tema dette her ja.... man vil ikke føle seg dårlig med å gi lite penger, men man vil jo ikke gi så mye heller, hvertfall ikke når man ikke har så mye å rutte med. Er det en ide å kjøpe en blomsterbukett ved siden av?
Sunshine Skrevet 19. juni 2010 #19 Skrevet 19. juni 2010 Man må jo tenke alle tilleggsutgiftene også som man ikke ville hatt hvis man ikke skulle i bryllupet som antrekk, reise, utdrikningslag osv. Kjapt overslag for bryllup jeg og mannen skal i om en måned: - antrekk meg: ca 900,- (kjole, sko, strømpebukse, veske) - sko til mannen: 700,- - bensin t/r: ca 300,- - hotell: 1200,- - mat fredag + frokost lørdag og søndag: ca. 500,- - taxi til hotellet etter festen: ca 200,- - gave: 649,- - utdrikningslag: 500,- Dvs nesten 5000,- for et bryllup til en kollega av mannen. Jeg har ikke engang møtt hun han gifter seg med... Sånne innlegg som det her irriterer meg. Vi er alle født med fri vilje og har full mulighet til å takke nei til en invitasjon. Når jeg takker ja til et bryllup vet jeg at det koster mer enn bare gaven. Har jeg ikke råd til det, takker jeg nei og sender gaven i stedet. Så enkelt er det faktisk. Det er lov å si til brudeparet at man ikke har råd.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juni 2010 #20 Skrevet 19. juni 2010 vanskelig tema dette her ja.... man vil ikke føle seg dårlig med å gi lite penger, men man vil jo ikke gi så mye heller, hvertfall ikke når man ikke har så mye å rutte med. Er det en ide å kjøpe en blomsterbukett ved siden av? Blomsterbukett kan være upraktisk hvis brudeparet f eks skal på bryllupsreise rett etterpå. Dessuten sitter de jo ofte igjen med endel blomster etter festen. En vinflaske høres ut som en bedre ide, med mindre de er avholds da. Ellers er det jo greit å bare gi penger, og jeg synes ikke 500 høres for lite ut. Greiere når de har satt opp ønskeliste, så kan man kjøpe noe fra den i tillegg eller i stedet for å bare gi penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå