Gjest AnonymBruker Skrevet 16. juni 2010 #1 Skrevet 16. juni 2010 La oss si at en person har lyst å bli knivstukket i magen, f.eks, men ikke dypt nok til å dø. Han får en person til å gjølre det og det blir oppdaget. Synes du personen burde bli straffet? Og vil han bli det? Og hva med offeret, synes du offeret burde bli straffet?
Berentsens Skrevet 16. juni 2010 #2 Skrevet 16. juni 2010 Personen burde være så oppgående at han forstod at det kun er syke mennesker som ber andre om å stikke en i magen. Offeret burde få plass på psykiatrisk avdeling.
Gjest Niema Skrevet 16. juni 2010 #3 Skrevet 16. juni 2010 Det kommer an på om skaden går inn under straffelovens § 229 (legemsbeskadigelse) eller § 231 (grov legemsbeskadigelse). Faller det inn under § 229 er det ikke straffbart, jf. § 235, faller det inn under § 231 så ER det straffbart.
Miss Puddel Skrevet 16. juni 2010 #4 Skrevet 16. juni 2010 hm, jeg tror det finnes diagnoser for slikt...
Gjest fireflies Skrevet 17. juni 2010 #5 Skrevet 17. juni 2010 Jeg tenker at en person som faktisk kan få seg selv til å knivstikke, er like syk i hodet som en person som vil bli knivstukket.
Mann 42 Skrevet 17. juni 2010 #6 Skrevet 17. juni 2010 La oss si at en person har lyst å bli knivstukket i magen, f.eks, men ikke dypt nok til å dø. Han får en person til å gjølre det og det blir oppdaget. Synes du personen burde bli straffet? Og vil han bli det? Og hva med offeret, synes du offeret burde bli straffet? Hva i all verden er poenget med å pådra seg et knivstikk i magen? Det er svært risikalbelt. Det er fullt opp av vitale organer bare få centimeter under huden, og selv en kort kniv vil kunne treffe et eller annet viktig. Og selv om man ikke treffer et vitalt organ, så kan man punktere en tarm, som fører til bukhinnebetennelse og en temmelig reell fare for å dø. Og en infeksjon kan uansett bli resultatet, i og med at det kan være skitt og bakterier både på kniven og huden. For ikke å snakke om klærne man har på seg. Uansett vil man ende på sykehus og vil i verste fall trenge omfattende kirurgisk behandling. Uansett om man gjør det på oppfordring, vil det antakelig være en straffbar handling. Man påfører en annen en stor og potensielt livstruende skade. Og den som har bedt om å bli stukket, har jo ikke bare fått et pent hull i magen. Han har tvertimot satt seg selv i livsfare, og ender opp med å bruke ressurser som ville være bedre anvendt på folk som uforskyldt har behov for hjelp. Vet ikke om det akkurat er straffbart. Det er jo mange andre eksempler på at folk unødig setter seg i livsfare og kommer til skade, uten at de straffes for dette. F.eks ved utøvelse av ekstremsport.
Gjest Niema Skrevet 17. juni 2010 #7 Skrevet 17. juni 2010 (endret) Som jeg skrev så vil dette være straffbart etter straffeloven hvis det går som grov legemsbeskadigelse, noe det antagelig gjør. Det er da personen som knivstikker som har gjort noe straffbart. "Offeret" blir ikke straffet. MEN; straffen KAN settes ned siden det ble gjort med samtykke. Endret 17. juni 2010 av Niema
Kråkesaks Skrevet 17. juni 2010 #8 Skrevet 17. juni 2010 Om vedkommende som blir stukket dør så vil det vel være straffbart? Det er ikke lov til å hjelpe noen med å begå selvmord.
sophiaM Skrevet 17. juni 2010 #9 Skrevet 17. juni 2010 (endret) La oss si at en person har lyst å bli knivstukket i magen, f.eks, men ikke dypt nok til å dø. Han får en person til å gjølre det og det blir oppdaget. Synes du personen burde bli straffet? Og vil han bli det? Og hva med offeret, synes du offeret burde bli straffet? Jeg lurer bare på jeg da; hvem er det som har lyst til å bli knivstukket i utgangspunktet? Kan ikke være helt frisk i toppen for å si det sånn, og ja.. Jeg syns at personen som stikker skal bli straffet. Ingen med vettet i behold tar på seg oppgaven med å stikke et annet menneske med kniv... Endret 17. juni 2010 av sophiaM
Mann 42 Skrevet 17. juni 2010 #10 Skrevet 17. juni 2010 Om vedkommende som blir stukket dør så vil det vel være straffbart? Det er ikke lov til å hjelpe noen med å begå selvmord. Det ble innledningsvis presisert at det ikke skulle være dypt nok til å dø av det. Selv om jeg ikke tror at en som er tett nok i nøtta til å gå med på noe slikt, kan kontrollere hvor alvorlig stikket blir. Uansett: det er ikke snakk om å ta livet av noen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå