Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er 21 år gammel, og kunne godt tenke meg å flytte hjemmefra.

Jeg har jobb, men ikke en høyt betalt en, og føler at det er på tide å forlate reiret.

Finnes det noe hjelp å få av kommunen/nav/staten for å komme seg på egenhånd?

Er mer enn villig til å flytte andre steder hen, altså.

Jeg vet at det jo sikkert er mange fordeler med å bo hjemme, og at det å få hjelp fra høyere makter sikkert er vanskelig da, men er det virkelig slik at man skal være hjemmeboer til man blir 30 bare fordi man ikke har råd til noen av de få leilighetene som er ledige i kommunen?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Startlån/ungdomslån eller noe slikt, var det det du tenkte på?

Skrevet

Det er vel bare å spare seg opp penger til depositum og så finne en hybel eller leilighet du har råd til.

Skrevet

Det er vel ikke noen som gir deg penger, men du kan få låne.. Lureste er nok å spare opp litt selv til depositum og slikt ja, og kjøp det du trenger av møbler og hvitevarer før du flytter..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vet jo ikke hvor du bor nå, men tenker at du kanskje bor i en by?

Hvis du kan tenke deg å flytte så vil jeg anbefale deg å først komme deg bort fra de største byene, der er det dyrt. Det finnes unntak, men jevnt over er det billigere jo mindre stedet er. Men med mindre sted følger jo ofte dårligere arbeidsmarked også.

Jeg ville først prøvd å få jobb et annet sted, kanskje med høyere lønn. Spør NAV om støtte til flyttingen, det gjør de iblant.

Flytt gjerne til Nord-Troms eller Finnmark. Da får du lavere skatt, nedskriving av eventuelt studielån og ekstra barnetrygd når du får barn.

Ellers er det bare å spare så masse du kan sånn at du får nok til egenkapital på ei lita leilighet. Eller kanskje bare til å leie ei lita hybelleilighet. Viktig å ikke ha for store ambisjoner i starten.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er 21 år gammel, og kunne godt tenke meg å flytte hjemmefra.

Jeg har jobb, men ikke en høyt betalt en, og føler at det er på tide å forlate reiret.

Finnes det noe hjelp å få av kommunen/nav/staten for å komme seg på egenhånd?

Er mer enn villig til å flytte andre steder hen, altså.

Jeg vet at det jo sikkert er mange fordeler med å bo hjemme, og at det å få hjelp fra høyere makter sikkert er vanskelig da, men er det virkelig slik at man skal være hjemmeboer til man blir 30 bare fordi man ikke har råd til noen av de få leilighetene som er ledige i kommunen?

Hva er det du trenger hjelp til - selve flyttingen eller å få lån? Om du er 21 og har jobb er det vel på tide å flytte hjemmefra, ja - med mindre du selv og foreldrene dine ønsker at du skal bo der da.

Siden du har jobb skulle det vel være mulighet for å finne leilighet, du kan jo se på noen som leies ut for en sum du kan betale, finnes sikkert utleieleiligheter i ulike prisklasser.

Skrevet

Jeg bor i Finnmark, og trives ikke her.

Det er få steder som er ledige å leie hvis ikke man er borteboer, og disse stedene er dyre.

Det Jeg lurte på var om Nav kunne gi meg hjelp til å finne jobb+boplass et annet sted i landet, eller eventuelt i samme by?

Skrevet

... Og også, om hvordan man får til det med lån og sånt, hvordan man bør gjøre det på best mulig måte, og hva som skal tli for at man har størst sjans for å bli godkjendt

( Det er jo så jævlig dyre boligpriser nå! Tror dere de blir å falle?)

Skrevet

Søk om startlån i kommunen. Men du må være realistisk, og tenke at du må ta til takke med mindre enn du kanskje vil ha. Startlån gis til unge i etableringsfasen, men det må være nøktern bolig.

Skrevet (endret)

Men, hvorfor kjøpe leilighet istedenfor å bare leie en? Du søker da selv på ledige jobber. NAV har en ordning med mobilitetsfremmende tiltak, der de kan gi flyttehjelp med en egenandel (ca 4000 tror jeg). Om dette også gjelder folk som har jobb, aner jeg ikke. Men det svaret er bsre en telefon unna.

Hvorfor ikke bare få en time hos NAV, for å få litt orientering om hva du kan få hjelp til, og ikke?

I utgangspunktet er det du selv som ordner deg jobb, flytting og leilighet. På sidene til NAV kan du abbonere på et søk over ledige stillinger filtrert etter dine behov (bransje, yrkesgruppe og/eller geografi) og motta den daglig på e-post. Der finner du også et vell av informasjon om mye du aldri ante at du lurte på.

Følg rådene du har fått i tråden. Begynn å spare til depositum, deretter til litt ekstra til møbler etcetera. Greier du ikke dette, er det lite trolig at du fikser faste forpliktelser som husleie og strøm og det. Ja, forutsatt at du har en stillingsprosent du kan leve av, selv om timelønna ikke er på ingeniørnivå.

Boligpriser faller aldri. Kun prisen på boligkjøp, men den øker jamt og trutt, den og. Boligkjøp er det siste du bør tenke på. Leie gir størst fleksibilitet, hvis planer må endres.

Endret av Kamikatze

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...