Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært i mot baksnakking. Dvs. Litt gossip blandt venner er jo alltid spennede, men å prate styggt om sine egne venner syns jeg er skikkelig dårlig gjort. Jeg prater jo om mine venner og det er aldri skikkelig styggt, men var med noen ene dagen og prata om en venninne som hadde gjort noe som irriterte meg og prata liksom litt om det. Og sa ting som: "er ikke det litt teit" osv. Hun ene venninnen min ble plutselig litt stille og sa "ja kanskje" på en veldig stille måte.

Det var da jeg fikk et stikk av dårlig samvttighet. Jeg skjønnte at denne venninnen (selv om hun ikke sa noe) syns at det var litt dårlig gjort å prate om vennen vår på denne måten. Jeg har hatt skikkelig dårlig samvittighet og når jeg tenker over det har jeg nå skjønt at jeg har baksnakket de fleste vennene mine uten å tenke over at det var det jeg gjorde.

For meg har "baksnakking" altid vært når du sier masse stygge ting om noen. Men da kan da også være når du sier noe som kanskje ikke er nødvendigvis styggt, men negativt. Hvis det er noe med en venn som irriterer meg skikkelig har jeg pratet om det med andre. Men hva godt gjør det da? Hva godt gjør det å prate med andre om noe du ikke en gang hadde turt å si til personen du prater om? Jeg tror at hvis hun jeg prata om hadde visst hva jeg sa... hadde hun blitt lei seg fordi jeg sa det til andre og ikke henne.

Jeg har vært sinnsykt dum. :sjenert: Jeg skammer meg... Man skal ikke prate negativt om vennene sine. Man er heldig som har dem.

Er det noen andre som har vært i en slik situasjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du snakker negativt om venninnen din til en annen for å fordøye det, få råd om hvordan du skal takle henne etc, er det ikke baksnakking.

Hvis du snakker stygt om henne av andre motiver, f.eks for å få andre til å mislike henne eller sånn, er det baksnakking.

Uansett, får du behov for å snakke negativt om noen er det greit å velge å snakke til noen som ikke kjenner venninnen din, så blir det ikke så lett baksnakking ut av det!

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Ett sted går grensen, men det er umulig å gå rundt og bare si hyggelige ting om hverandre hele tiden. Jeg synes ikke du skal trenge å ha dårlig samvittighet for dette, men siden venninna di ble ukomfortabel, så trenger du jo ikke diskutere det med akkurat henne. Det er bare sunt å slippe ut litt damp innimellom, gjør vi ikke det så eksploderer vi plutselig. Og det kan bli mye styggere enn det å bare lufte irritasjonsmomenter.

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Dobbelpost

Endret av Airi Chikako
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk dere. Jeg føler meg litt bedre nå. Jeg spurte bestevenninnen min om dette og hun sa: Vi er jenter, vi prater om andre hele tiden.

Men hun var enig om at det jeg sa akkurat da skulle jeg ikke ha sagt, men hun sa også at jeg ikke skulle tenke mer på det fordi slike ting skjer. Alle sier noe de ikke burde i blandt.

Jeg føler meg bedre nå, men jeg har innsett at jeg må være mer fordiktig med hva jeg sier og hvem jeg sier det til. Jeg vet i alle fall at om jeg trenger å slippe ut ting om andre bør jeg gå til min beste venninne, men dette året har vi bodd i to ulike land og da er det ikke alltid like lett.

Skrevet

Når man stiller et spørsmål som allerede har overbevisende ord i det, som "Er ikke DET teit da? " . Det er slike spørsmål som ofte settes igang baksnakking. Du legger en negativ retning i det du sier, som kan bli jattet med av andre, og ofte oppfordrer til mer negativt.

Det går an å si ting på en annen måte. F.eks: Her om dagen skulle jeg og Gerd på kino, og jeg ventet utenfor i 25 min men hun kom aldri. Ikke hørte jeg fra henne heller. Jeg syns dette var litt rart/dumt/skuffende.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om noen oppfører seg dårlig mot meg så er det godt mulig jeg reagerer med sinne og forteller det til noen andre som jeg vet støtter meg. Helelr det enn å gå å koke på det lenge. Men man brenner seg godt om man snakker stygt om mennesker man ønsker å ha i livet sitt. Ikke si noe dritt om mennesker du er glad i, det kommer tilbake og sårer deg selv. :)

Skrevet

Om noen oppfører seg dårlig mot meg så er det godt mulig jeg reagerer med sinne og forteller det til noen andre som jeg vet støtter meg. Helelr det enn å gå å koke på det lenge. Men man brenner seg godt om man snakker stygt om mennesker man ønsker å ha i livet sitt. Ikke si noe dritt om mennesker du er glad i, det kommer tilbake og sårer deg selv. :)

Greit nok om man velger å fortelle det videre, men først og fremst burde du prate med den det gjelder. Jeg sier ikke ting om venner som jeg ikke kunne sagt rett til dem.

Skrevet

Syns det er baksnakking når hensikten kun er å snakke negativt om en person for å sette de i et dårlig lys.

Jeg har mange ganger snakket negativt om venner til andre venner, men da av andre grunner. Noen ganger har jeg hørt med de andre om det som plager meg med en person også plager de andre. Vi har derfor snakket litt om det og hvordan vi skal takle det. Det hender jo man må ta ting opp med venner og da er det greit å få råd av noen som kjenner personen først.

Gjest Blondie65
Skrevet

Greit nok om man velger å fortelle det videre, men først og fremst burde du prate med den det gjelder. Jeg sier ikke ting om venner som jeg ikke kunne sagt rett til dem.

Det er dette prinsippet jeg også lever etter. Dvs. at hvis saken er at Gerd aldri kom og jeg er litt irritert for jeg måtte vente så lenge så er det en selvfølge at Gerd får vite dette først. Det er først når Gerd har gjort det klart at hun ikke bryr seg om at jeg ventet og ikke skjønner at min tid er viktig for meg eller at en beklagelse er på sin plass, først DA er det aktuelt å snakke med andre om det - som i "har du opplevd dette også".

Eller hvis man er flere på en plass, så oppfører en seg dumt og man ser kanskje at flere reagerer på den dumme oppførselen, som ikke blir endret på tross av at det blir gitt en mild beskjed om at endret adferd hadde vært å foretrekke - da kan det være at man deler denne erfaringen med noen som var der - om de har reagert på samme måte.

Baksnakking blir det først når personen ikke vet at du mener det om de som du sier bak deres rygg.

Skrevet

Folk kan da ikke gå rundt å være supersensitive på sånn hele tiden..

jeg er HELT sikker på at venninne mine og kompisene mine for den saks skyld snakker med hverandre om jeg oppfører meg teit osv.. men det er noe jeg helt fint kan leve med for når jeg erirritert så er det chill å få det ut. Hvis man skal kalle hver minste lille negativt ladede setning for baksnakking så blir det jo itt ekstremt..

Skrevet

Om du skal si noe negativt om noe velg en du kan stole 100% på. Jeg har en venninne som har fått meg i trøbbel flere ganger etter at jeg har stolt på henne. Hun har faktisk ødelagt et vennskap for meg med å si noe videre. Jeg klagde om en venninne som jeg følte ungikk meg og jeg var sint på henne og mistenkte henne for å være sjalu. Jeg trengte bare noen å prate om det med. Men venninnen min sa det videre. Jeg tror hun gjorde det i håp om å fikse det, men hun fikk alt jeg hadde sagt til å høres ti ganger verre.

Jeg har lært at jeg ikke kan stole på henne fordi enten sier hun det videre for å fikse problemet ellers sier hun det i fylla. man kan ikke alltid stole på sine venner.

Skrevet

Om du skal si noe negativt om noe velg en du kan stole 100% på. Jeg har en venninne som har fått meg i trøbbel flere ganger etter at jeg har stolt på henne. Hun har faktisk ødelagt et vennskap for meg med å si noe videre. Jeg klagde om en venninne som jeg følte ungikk meg og jeg var sint på henne og mistenkte henne for å være sjalu. Jeg trengte bare noen å prate om det med. Men venninnen min sa det videre. Jeg tror hun gjorde det i håp om å fikse det, men hun fikk alt jeg hadde sagt til å høres ti ganger verre.

Jeg har lært at jeg ikke kan stole på henne fordi enten sier hun det videre for å fikse problemet ellers sier hun det i fylla. man kan ikke alltid stole på sine venner.

Ja, sant.

Blir litt som å naske, og så legge skylda på vitnet for at du havner i fengsel..

Skrevet

Ja, sant.

Blir litt som å naske, og så legge skylda på vitnet for at du havner i fengsel..

:fnise:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det sies at om det er en idiot i gruppa. Og du ikke vet hvem det er, da det deg

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis vennskap blir ødelagta av at det du sier bak deres rygg kommer den baksnakkede for øret så stiller jeg både spørsmål ved vennskapet og baksnakket deres.

Jeg har også opplevd at noe jeg sa ble brakt videre til en annen, og ble stilt til veggs. Og da sa jeg til vedkommende at jeg stod ved det jeg sa og at dette var et område det godt kunne skje forbedringer på. Jeg sa også at jeg ikke hadde noen plan om å la det forbli bak hennes rygg, men arbeidet med å finne en måte å si det på som ikke førte til at hun gikk i fistel. Denne tok dette positivt og anså det som en anledning til å forbedre seg.

Jeg sier ikke ting bak noens rygg som jeg ikke kan stå for foran dem. Og det står jeg for. Hvis jeg ikke kan fortelle mine venner hvordan ståa er eller hva jeg føler hvis noe irriterer meg så vil jeg heller sile ut denne som venn og ha mindre kontakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...