Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Beatricia
Skrevet

Har en liten nyfødt på fire dager. De sjekket henne rutinemessig for gulsott da vi dro fra sykehuset. Ingenting som tydet på det. Har fin hudfarge, rød/rosa, men synes det ser ut som om hun kan være litt gul på nesen/nesevingene.

Det sies de skal være gule på det hvite i øynene også. Hvor gult er det snakk om her? Synes ikke hun er like kritthvit som meg på øynene, litt mer grumsete! ikke knallgul , mer offwhite/ grumsete! Noen som har erfaringer? Skal til KK i morgen på føllingstest, så får høre der!

Hun spiser bra, og er våken innimellom. ingen uvanlig almenntilstand.

Skrevet

Gutten min hadde kun "et snev" av gulsott iflg de på føden og trengte ikke annet enn mye dagslys. Det så ut som om han hadde vært syden og han var "møkkete" på det hvite i øynene.

Skrevet

Lillegutten vår var litt gul da vi kom hjem fra sykehuset. Hadde gulskjær i huden i hele ansiktet.

Vi nevnte det sammen med en del andre ting da vi uansett var innom sykehuset med han for en kontroll da han var 4 dager. Og de sa at det var helt normalt med litt gulsott, og at så lite som han hadde, så var det ikke noe behov for å gjøre noe spesielt.

Og det gikk helt fint over av seg selv.

Med mindre barnet virker slapt i tillegg, og ikke klarer å få i seg næring, så ville ikke jeg bekymret meg.

Skrevet

Har de mye gulsot ser de brune ut i huden og er gulaktig i øyet..De er også veldig trøtte og kan fort sovne ved puppen før de har fått spist noe særlig..

Vår frøken hadde mye gulsot,var i lysbehandling.Det hang i lenge,forsvant helt ved 9 ukers alder..Tror ikke det er noe å bekymre seg over,men er du usikker så spør..

Nivået av bilrubin måler man ved blodprøve og det er utifra det resultatet man avgjør om lysbehandling er nødvendig..

Skrevet

Nivået av bilrubin måler man ved blodprøve og det er utifra det resultatet man avgjør om lysbehandling er nødvendig..

På datteren min brukte de et apparat som de trykket forsiktig mot pannen hennes som målte bilrubin nivåene.. Var ikke nødvendig med blodprøve.. Men hun hadde heller ikke mye, det var ikke nødvendig med behandling.. Så det kan hende de tar blodprøve på de som er hardere rammet? Eller at det kommer ann på utstyret til sykehuset selvfølgelig.. (dette var på neonatal avdelingen på ålesund sykehus)

TS: datteren min var også lenge litt gul på nesen uten at hun hadde gulsot.. Når hun hadde det helt i begynnelsen da så vi det ikke annet enn at hun var litt gul i øynene, så ikke noe på huden hennes.. Gjør ikke det hvis jeg ser på bilder av hun fra da heller.

Skrevet

De måler vel med lys først, og tar eventuelt blodprøve hvis verdiene skulle vise seg å være høye? Vår datter hadde også et snev av gulsott, men trengte ikke lysbehandling. Men vi dro (litt i panikk) tilbake til sykehuset etter å ha vært hjemme i tre dager, for hun så så gul ut på noen bilder vi akkurat hadde tatt av henne. :sjenert:

Skrevet

Golsot er ikkje farleg. Det kan berre skje at dei blir veldig trøtte/slappe, og då er det viktig å vekke for å amme, så dei får i seg nok mat. Begge mine hadde litt gulsot, spesielt minsten. Han hadde veldig fin hudfarge :fnise: ordentleg mørk i huden, og litt gul i augene og. Her gjekk det ikkje vekk før etter over 2 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...