Gå til innhold

Plantet eiketre i hagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hå!

For ca to uker siden gravde jeg og gubben opp et lite eiketre fra ei skråning i nærheten. Vi passet på å holde alle røtter inntakt, og tok med oss jord fra området rundt der det tidligere hadde stått. Vi plantet altså dette i vår egen hage, med en blanding av opprinnelig jord, ny plantejord og litt rhododendronjord faktisk. Allerede dagen etter begynte det å henge litt med bladene. Og slik er det fortsatt; 2 uker etterpå. Bladene ser sunne, grønne og fine ut. Og greinene er myke. Det virker ikke døende på noen som helst måte egentlig. Bare at bladene henger litt slapt.

Tror dere at det går bra? Kan jeg gjøre noe for å gi det "bladpiffen" sin tilbake?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Får treet nok vann? Nyplantede trær trenger mye mer omsorg og pleie enn et tre som har rukket å etablere seg, blant annet trenger de mer vann enn det regnet gir.

(Midt på sommeren er i utgangspunktet ikke et ideelt tidspunkt for å flytte et tre.)

Skrevet

Hmm, så sommerflytting var en dum ting, altså...

Men hvor mye er mye vann egentlig?

Jeg har ikke vannet det noe særlig siste uken, siden det har regnet så mye her. Dumt trekk altså...

Ellers rotbløyter jeg det skikkelig 2 ganger om dagen når sola er høyt oppe.

Burde jeg gjødsle med ett eller annet?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har dere dytta/presset jorda ordentlig godt sammen rundt treet? ikke bra med luftlommer så røttene ikke får kontakt med jorda.

Skrevet

Godt tips. Kanskje prøve å pakke jorda hardere rundt treet!

Skrevet

Burde jeg gjødsle med noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...