Gå til innhold

Hva slags trening er mest effektiv for å få flat mage?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Venninene mine hadde vel blitt sur om de hadde vist jeg vil slanke meg. Jeg er 170 og veier plutselig 59kg. Noe jeg ikke er fornøyd med, jeg har alltid kunnet spist ALT og MASSE. Nå har jeg rundet 25 år og det merkes, jeg gikk opp fra 52 som jeg alltid har ligget på til 55 kg. Men det stoppet jo ikke for jeg hadde fortsatt det samme kostholdet og trenet ikke. Har vært så heldig og født to små, etter både min første og andre sønn gikk magen inn og var like fin og flat innen en liten uke etter fødselen. Minstemann er nå 3,5 år og nå har jeg plutselig lagt på meg på magen, eller det har jo gått over en liten tid. Men det som er så irriterende er at det er bare magen, ikke rumpe, lår eller hender. Kun magen, og nei jeg er ikke gravid. Tro meg, det var det første jeg trodde selv for noen mnd siden. For de eneste gangene jeg har klart og legge på meg er når jeg har vært gravid. Men jeg har nå kjøpt meg sykel og har allerede kommet meg på noen skikkelige sykkelturer, har også en rockering som jeg har trent intenst med den siste uka. Ser så mange som prøver mange forskjellige treningsformer men jeg kan desverre ikke gjøre alt. Har ett stort problem og det er bekkenet mitt, men heldgivis får jeg ikke vondt av rockering eller sykling. Treningstudio er heller ingen alternativ for meg, så tar imot masse tips på hva jeg kan gjøre hjemme e.l

Målet mitt er vertfall magen. Og hvor mange kg jeg veier er heller ikke så viktig, så lenge jeg får inn magemålet mitt.

Har tatt mål og etter å ha lest litt så er magemålet over navlen og hoftemålet 10 cm under navlen man måler mage og hofte. Magemålet er på 74 cm mens der jeg er størst som jeg da vil få bort er jeg 84 cm, rett under navlen. Det er da altså rundt 10 cm jeg vil ha bort. Hoftene er akkurat 90 cm og rundt puppene er jeg 94 cm. Har timeglassfigur, men å få bort dette magefettet vil jo gjøre at den kommer mye tydeligere frem også.

Noen som har noen gode treningstips? Bare av det å tenke på og se på (tok bilder noen dager etter fødsel) magen ei liten uke etter min siste fødsel gjør meg deprimert av å se meg i speilet. Jeg nekter at dette skal skje med kroppen min.....så nå skal det gjøre noe med!

Endret av Pearlys
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Målet mitt er vertfall magen. Og hvor mange kg jeg veier er heller ikke så viktig, så lenge jeg får inn magemålet mitt.

Hvor mye du veier har nok alt å gjøre med magemålet ditt, så lenge ikke muskelmassen din endres betydelig. Punktslanking er og blir nemlig umulig, så du må nok gå ned i vekt generelt for å få mindre magemål. Det er bare å fortsette å sykle.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Treningsvideo (jillian micheal's 30 day shred, P90X o.l). Det har jeg fått helt dilla på i allefall. Som lance sier, punktslanking går ikke! Tren musklaturen og kardio så får du ned fettprosenten.

Skrevet

hvis du har lagt på deg mest på magen, høres det ut som om du har lagt på deg en del visceralt fett (det finnes to typer fett: det som ligger under huden, og det som ligger i buken, mellom innvollene).

Antatt at det er fett, og ikke en svulst eller en alien eller noe slikt, så er det bare en slankekur som må til.

Det er ingen spesiell øvelse som vil hjelpe mer enn noe annet, bare kombiner styrketrening med et generelt høyt aktivitetsnivå. Korrekt utført styrketrening (øvelser som aktiverer store muskelgrupper, og som er intens nok) kombinert med intervalltrening med intervaller på 4-8 minutter for å øke oksygenopptaket ditt, er et bra sted å begynne.

Visceralt fett forsvinner heldigvis før underhudsfett når man slanker seg.

Skrevet

Takk for svar :)

Anobym: Jeg har prøvd litt den 30 days shred, men som jeg skrev lengre opp så er det ikke så mye treningsøvelser jeg klarer pga av bekkenet mitt. Pilates klarer jeg, treningsprogramet fra fysio og han sa til meg så lenge jeg får til bra rockeringen så kan den styre mye bekkenet, ryggen osv. Så jeg fortsetter nå med en del sykling tror jeg, jeg gir meg ikke før magen er slik den var. Kjæresten sier også det med punktslanking ikke funker, han sier dog at jeg bare bør sykle mye, rockering og ta masse situps. Bare situps funker ikke sa han for da får man bare magemuskler, fettet går ikke bort? Jaja....har blitt litt klokere nå. Nå sitter jeg her å drikker en YT så skal jeg ut på en lang sykkeltur og så avslutte med 30 min rockering.

Men det lurte jeg på, forbrenner man noe med rockering når man kan det skikkelig og blir svett av det? Mange dumme spm her nå men...hehe

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Man forbrenner av all aktivitet, men man kan ikke måle eksakt hvor mye du brenne på rockering.

Sykle i vei du =) Gå tur, løft litt hantler i stua , kanskje kjøp deg en liten step-kasse du kan ha foran tv`n så kan du trene og se på tv samtidig f.eks

Lykke til.

Skrevet

han sier dog at jeg bare bør sykle mye, rockering og ta masse situps. Bare situps funker ikke sa han for da får man bare magemuskler, fettet går ikke bort?

Ikke gjør situps i det hele tatt! Øvelsen er skadelig for ryggen og burde bannlyses. Alle øvelser som innebærer belastning på krummet ryggsøyle er skumle.

Skal du styrke mage/rygg/kjernemuskulaturen er det massevis av andre øvelser du kan gjøre i stedet -- planken er fin, for eksempel.

Skal du kvitte deg med fett er det å øke forbrenningen og/eller minke næringsinntaket som gjelder. Helst begge deler på en gang.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man gjør sit ups riktig (pust up når du går opp, øynene i taket, armene bak øret og bena plantet i bakken) så er det ingenting galt med øvelsen, jeg krummer i allefall ingen rygg når jeg gjør den. Ikke mer enn jeg gjør når jeg lener meg frem i såfall. Sit ups trener forsåvidt bekkenet også, så det er jo bare fint!

Skrevet

Så lenge man gjør sit ups riktig (pust up når du går opp, øynene i taket, armene bak øret og bena plantet i bakken) så er det ingenting galt med øvelsen,

Jo.

Enten krummer du ryggen, eller så bruker du ikke magemusklene noe særlig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jo.

Enten krummer du ryggen, eller så bruker du ikke magemusklene noe særlig.

Merkelig at det svir i magemusklene mine etter sit ups da.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I og med at korsryggen holdes stiv og rett på grunn av det faktum at man faktisk ligger på ryggen, er det klart ryggsøylen krummes når man gjør situps. Hvordan ellers skulle man fått overkroppen opp fra gulvet??

Skrevet (endret)

Zumba!!!

Man forbrenner en masse på en time. Når jeg får ut fra timene er jeg klissvåt av svette og pulsen har sikkert vært nesten max hele tiden. Så tror man etterhvert får temmelig flat mage av denne typen trening. Min er i hvertfall helt flat.

Om du ikke går på treningssenter så kan du skaffe deg DVDene. Jeg har de hjemme så det funker fint det også. Sikkert kjekkere om du har med deg noen når du trener da.

Endret av Angelfalls
Skrevet

Zumba!!!

Man forbrenner en masse på en time. Når jeg får ut fra timene er jeg klissvåt av svette og pulsen har sikkert vært nesten max hele tiden. Så tror man etterhvert får temmelig flat mage av denne typen trening. Min er i hvertfall helt flat.

Det er fysisk umulig å ha makspuls i en time. Makspuls klarer man bare å ha i noen sekunder. Det du antakelig mener er at du har høy puls i en time.

Med tanke på treningsutbytte og slanking er det ikke bra å ligge høyt over terskelpulsen i en hel time. Da vil du bryte ned kroppen på sikt, og ha stor sjanse for å bli overtrent. For å bli i bedre form skal man for det meste ligge under terskelpulsen. Det er en del som mener at intervalltrening gir bedre resultat, men selv de anbefaler bare intervaller på ca. 60 sekunder der man ligger på rundt 90% av makspuls, så skal man roe ned og få pulsen ned.

En annen ting: Zumbareklamen sier at man kan forbrenne 1000 kcal på en time med Zumba. I så fall kan vi kjøre dette enkle regnestykket:

1000 kcal = 4200 kJ.

Effekt er arbeid per tid, dvs. P = W/t, W står for "work" og måles i joule, J, t for tid og måles i sekunder. Det er 3600 sekunder i en time, så

P = 4200 kJ/ 3600 s = 1167 watt. Nå går riktignok 40% av energiforbruket til varmeproduksjon, så det man yter i bevegelse blir da

1167 * 0,6 = 700 watt.

Hvis du klarer å yte 700 watt i en time er du sannsynligvis verdens beste utholdenhetsutøver, og vil kunne vinne Tour de France og diverse maratonløp overlegent.

Selvsagt forbrenner du en del på å danse i en time, og det er en sunn måte å trene på som har liten risiko for skader, men du forbrenner nok ikke så mye som 4200 kJ på en time.

Skrevet

Det er fysisk umulig å ha makspuls i en time. Makspuls klarer man bare å ha i noen sekunder. Det du antakelig mener er at du har høy puls i en time.

Med tanke på treningsutbytte og slanking er det ikke bra å ligge høyt over terskelpulsen i en hel time. Da vil du bryte ned kroppen på sikt, og ha stor sjanse for å bli overtrent. For å bli i bedre form skal man for det meste ligge under terskelpulsen. Det er en del som mener at intervalltrening gir bedre resultat, men selv de anbefaler bare intervaller på ca. 60 sekunder der man ligger på rundt 90% av makspuls, så skal man roe ned og få pulsen ned.

En annen ting: Zumbareklamen sier at man kan forbrenne 1000 kcal på en time med Zumba. I så fall kan vi kjøre dette enkle regnestykket:

1000 kcal = 4200 kJ.

Effekt er arbeid per tid, dvs. P = W/t, W står for "work" og måles i joule, J, t for tid og måles i sekunder. Det er 3600 sekunder i en time, så

P = 4200 kJ/ 3600 s = 1167 watt. Nå går riktignok 40% av energiforbruket til varmeproduksjon, så det man yter i bevegelse blir da

1167 * 0,6 = 700 watt.

Hvis du klarer å yte 700 watt i en time er du sannsynligvis verdens beste utholdenhetsutøver, og vil kunne vinne Tour de France og diverse maratonløp overlegent.

Selvsagt forbrenner du en del på å danse i en time, og det er en sunn måte å trene på som har liten risiko for skader, men du forbrenner nok ikke så mye som 4200 kJ på en time.

Nesten max. Mellom 160 og noen ganger 200. Har pulsklokke.

Hva man forbrenner er jo temmelig varierende fra person til person. Jeg forbrenner ikke 1000 kcal i hvertfall! Og vet veldig godt all fakta med kcal og kj. Prøvde bare å komme med et bra tips her. Dessuten teller den økte termogenesen etterpå også litt.

Skrevet

Zumba ja, jeg har sett en del om det. Mulig jeg får kjæresten til å laste ned for meg. Prøvde MelB sin treningsvideo, men hun er jo helt rå....jeg klarte ikke mere etter en gang. Hadde vondt i bekken og rygg 3 dager i strekk. Så den prøver jeg ikke mer, sikkert kunnet klart det om jeg ikke har hatt denne skaden. Men jeg tror dette med syklingen min og rockeringen funker bra på meg, har fortsatt en høy forbrenning, men det siste året er den blitt dårligere. Jeg har jo da spist utrolig mye hele livet og aldri lagt på meg. Både kjæresten og vennene mine sier jeg er perfekt og kjempe fin og skjønner ikke hvorfor jeg trenger og slanker meg. Jeg selv sier da at jeg er blitt eldre og har begynt å lagt på meg og skal jeg klare og beholde denne kroppen videre må jeg jo trene. Har jo aldri i mitt liv trent for å fortjente denne formen/kroppen jeg har hatt. Føler jeg har sluppet lett unna, spiste store måltider. Mer enn kjæresten og har alltid vært søppelbøtta til venner som blir fort mett. Da har jeg alltid tatt resten, spørs jo hva det er da og i hvilke sammenhenger. Og maaase godteri, uten å gå opp ett gram. DET er da TØFT å legge om dette, men jeg har gjort det nå i ca 2 uker....JEG SKAL KLARE DETTE!!

Skrevet

Ups, nå ser jeg at jeg har skrevet litt feil i mitt første innleg. Veier da ikke 69 kg men 59 kg *flau*

Skrevet (endret)

Ups, nå ser jeg at jeg har skrevet litt feil i mitt første innleg. Veier da ikke 69 kg men 59 kg *flau*

Men lurer på, når du er såpass høy, er ikke 59 en lav normalvekt (bmi 20,4)

Trenger du å gå ned i vekt?

Men stramme opp er jo fint da:) Jobber selv for å komme meg til bmi 20. Er litt for tynn men ikke så langt igjen. :) Håper det ikke legger seg på magen men som muskler på hele kroppen:)))

Endret av Angelfalls
Skrevet

Men lurer på, når du er såpass høy, er ikke 59 en lav normalvekt (bmi 20,4)

Trenger du å gå ned i vekt?

Ja vet det med bmi, tidligere har jeg vært mye til lege for å gå opp i vekt å legen var da fornøyd med 52 kg. Var nede i 48 da jeg ammet. Da kan du si jeg var syk, men det var pga av amming. Etter begge barna mine var jeg 52, og så ikke undervektig ut. Synes ikke det selv vertfall. Jeg er fornøyd med kroppen min men ikke magen, men for at den skal da vekk så må det jo vekk fra andre plasser også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...